Frankrig
Italien
Sverige
Østrig
Schweiz
Tyskland
Weekendski
Kristian Rask 20/11 2007 12:22
Hej jeg er en dreng på 190 og vejer mellem 80 og 85 kg.ville høre om det vil være fornuftigt at købe de ski jeg har i sigte det er: Racecarver, Rossignol 9X, 174 cm, Årgang 2005
Jeg har stået på ca. fem gange før og jeg styr på at styre et par ski, men ikke super rutineret.
ville blive glad hvis der er en der har lidt mere forstand på emnet end mig der ville skrive hurtigst muligt.
Mvh. Kristian Rask
på forhånd tak :)
Søren Friis 03/12 2007 17:04
Sv: Racecarver, Rossignol 9X, 174 cm, Årgang 2005
Det er noget sludder 9X'eren er en super god ski.
Min kone som har været afsted 10-12 gange(uger) på ski elsker den - den kan stå fast når der er lidt iset i modsætning til alle de bløde L.... ski der sælges til begynderne.
9S'eren er også en super god ski, dog er der mange gode ski i denne kategori (specialslalom=lillesvingradius og som regel stivere),
Det eneste jeg har oplevet jeg ikke bryder mig om (bortset fra bløde allmountain ski på en hård piste) er helt helt specielle racing udgaver af skiene (normalt står der er lille "racing" på skien ellers kan man ikke se forskel på skiene") - det er udgaver der er lavet til konkurrenceløbere - og de er så stive at man dårligt kan stå fast i støvlerne - de vil kun een vej - ikke så sjovt hvis man løber for hyggens skyld. Nå men tilbage til emnet.
Der var nok ikke så mange guider og skilærere der valgte x9'eren hvis den var for stiv - de løber meget allround og skal kunne kigge frem og tilbage og ski langsomt+hurtigt hele tiden - det er en SUPER ski og så kan man stå fast når det er lidt iset.
GODT køb til alle måske pånær helt nybegyndere der har svært ved at lære.
Skal også finde et par til konen
Søren Friis 03/12 2007 17:11
PS - størrelsen er ret vigtig, hvis du tager den for lang er den mere svær at kontrollere, sikkert den fejl de har gjort - dem der ikke kan lide den.
Jeg tror også at dem der ikke kan lide den kommer fra blødere typer ski - og lige pludselig mærker de hvordan man SKAL ski (og ikke skranse)
(PS har 30+ år på ski, men løber kun for fornøjelsen)
Søren Friis 03/12 2007 17:16
Se her et review af skien:
http://www.snowrental.net/skiing/ski-equipment/rossignol/2005/rossignol-9x-oversize.html
Han synes at RD-udgaven (dem profesionelle) er meget bedre - men som jeg skrev tidligere er disse "racing" udgaver bestemt ikke for begyndere og er ofte så specielle at de ikke kan bruges uden for de hårde piste.
Altså 9X=en rigtig god allMountain ski
Snemanden 05/12 2007 16:59
Hej Søren,
Udgangspunktet er ung fyr, Kristian, der har stået 5 gange på ski og spørger om 9x er den rigtige ski for ham. Det er den ikke.
9x er en storslalom ski, der henvender sig til den advanceret skiløber, og således ikke til en urutineret førstegangskøber med 5 gange (uger?) på bagen.
Prøv at læs igen, hvad Chris Haworth skriver på Snowrental:
A good choice for advanced skiers trying a GS ski for the first time, but I’d try the Fischer RC 4 GS for a more fluid and responsive long turn carver or for a racier feel give the Salomon 2V a hoon.
Der er ingen der siger, at Kristian skal købe den billigste og blødeste begynderski. Med Rossignol 8s kan Kristian udvikle sit skiløb få det sjovt!!
Bedste snehilsner
Kenneth 05/12 2007 20:12
Ja, så vil gerne blande mig lidt i diuskusionen igen...men denne gang blot at sige, at "Snemanden" har 100% fuldstændigt ret.
Der findes lige så mange ski-typer som der findes stilarter, og ønsker. Men bare fordi man tror et eller andet, eller har set et par ski, er det jo ikke nødvendigvis den rigtige model.
Der er ingen tvivl, for mig, om at Kristian vil langt mere ud af fx 8S'eren...
Kristian, jeg kender flere som kører på 8S, og de synes at det er den fedeste ski i verden. Min far har stået på ski i +20år, og er i super form. Han har haft flere forskellige typer ski, men efter jeg fik overtalt til en 8S'er, er hans skiløb blevet meget, og jeg mener rigtig meget, sjovere, nemmere og flottere at se på.
...Det er nemlig det der sker når man finder den helt rigtige ski.
God sne til jer alle.
Kenneth 20/11 2007 17:14
Hej Kristian;
Jeg har det normalt sådan, at man skal købe det udstyr man helst vil have. Meeeen, umiddelbart vil jeg ikke anbefale dig et par 9X, når du ikke har mere erfaring. Jeg kører selv på 9S(20års skiløb samt skilærer og tidligere guide), og begge er hvis du spørger mig noget af det mest optimale...til hver sin type skiløb.
9X er en racecarver, og en vild en af slagsen. den kræver noget at håndterer, og jeg tror ikke at du vil nyde din ferie på en 9X, da den hele tiden vil kræve at du er over den. Den vil ned ned ned...ikke noget med korte sving, pukler og offpiste den vil køre stærkt, og det vil den heletiden.
Lad mig sige det på en anden måde. Det er meget vigigt at man ikke køber en ski som er "for god" til det niveau man selv er på. Køb hellere en blødere ski, og få noget god erfaring.
Alternativt synes jeg du skal starte med at leje en, og se om det er dig. Det er altid det bedste man kan gøre før man køber ski, da man så kan prøve flere forskellige modeller, og dermed finde frem til den helt rigtige model.
Håber du kan bruge det til noget.
Kristian Rask 20/11 2007 19:52
Tusind tak for svaret :)
så er det nok ikke den ski jeg vil satse på.
er der nogen der har et forslag til et alternativ?
mvh. Kristian Rask
Snemanden 21/11 2007 21:38
Hej Kristian,
Godt at du kom til fornuft mht. Rossignol 9x.
Det er absolut ikke en ski for dig (eller for andre ;0)
Kig på Rossignol 8s i 174 cm. Det er lillebroren til Rossignol 9s, som Kenneth har og taler varmt for.
8s er en blødere og dermed lettere kørt ski end 9s og har samme dimensioner.
Søg evt. her på skisport.dk og se tidligere indlæg om Rossignol 9x og 8s.
Søg på: Rossignol 9x
Bedste skihilsner
Søren Vestergaard 22/11 2007 17:04
Hj.
Jeg kan helt tilslutte mig Snemanden. Jeg kører selv på Salomom Equipe 10 RC og kender mange med væsentlig mere erfaring end dig, der har prøvet den og de syntes, at det er en elendig ski, der er svær at styre og dermed kontrollere.
Hvad med en all-mountain ski??
Søren