Frankrig
Italien
Sverige
Østrig
Schweiz
Tyskland
Weekendski
Helle 04/08 2005 23:12
Hejsa,
Gode ideér og oplevelser søges....
Jeg er i øjeblikket ved at undersøge muligheder for en rigtig god skiferie med min mand og 2 drenge på 4 år. Jeg er erfaren skiløber, min mand har været på ski i 3 sæsoner, og drengene er nybegynder.
Jeg har læst en del om Wagrain i Østrig ?. eller måske har du nogle spændende områder?.
Hvordan gør i det, bestiller i igennem et rejseselskab eller booker i selv over nettet hotel, skipass og skiskole? -er der egentlig nogle penge at spare? -På grund af drengenes alder vælger vi, at køre i vores egen bil.
Jeg ser frem til at høre jeres gode råd.
Hilsen Helle
Kirsten From 05/08 2005 14:11
Sv: Østrig, Wagrain
Perfekt sted at tage hen, skiskolen er super vores Iben 5 år (4 år da vi var afsted) var med i vinter for førte gang og deltog på skiskolen i wagrain, lidt hård for forældrene, da de er af sted i 6 timer om dagen incl 2 timers frokost og leg inden døres.
Iben er bare blevet rigtig god på 6 dage.
Vi andre nød området og kunne så snige os forbi og lurer hvordan det gik.
i øvrigt kan man købe en dag af gangen i skiskolen og man opnår løbende den rabat dagen ville give hvis man havde købt dem sammenhængende.
pris i terrænet er også ok ikke dyre men lidt ligesom skal vi sige cafeterie priser her hjemme.
og så findes der en rigtigt godt spise sted der nede med fantastiske bøffer (kan ikke husk navnet).
Vi tager der ned i gen i år i uge 5 et rigtigt godt tidspunkt på året.
mvh
Kirsten From
Mikkel 05/08 2005 17:13
Har efterhånden været i Wagrain en del gange, det er et parfekt sted for børnefamilier, de har en kanon god skiskole.
Jeg har været der med både med et selskab og hvor vi selv kørte og havde fundet et sted. Det er noget billigere at finde et sted selv, på wagrain's website er der en fin liste over stederne dernede, så er det bare at ringe/maile til dem.
/Mikkel
n 06/08 2005 22:04
Det er længe siden jeg har været et sted hvor der var så crowded på pisterne.... Til tider var det direkte ubehageligt, folk kørte over alt og sammenstød var svære at undgå.
Allan Madsen 08/08 2005 20:07
Hejsa
Jeg synes Wagrain er et godt valg. Jeg har været der 2 gange og også været i St. Johann som jo er den samme bjergkæde. St. Johann er måske lidt mere børnevenligt, men ellers er det meget ens. Alternativt kan jeg anbefale dig Saalbach, som byder på lidt af hvert og derved nok dækker jeres behov bedre. Jeg har tidligere undersøgt priser ved at købe direkte over internettet, men det var faktisk dyrere og så er man derudover dårlig stillet, hvis der skulle opstå problemer.
Venlig hilsen
Allan Madsen
Jens Borre 15/08 2005 19:34
Hej
Jeg må nok sige at jeg ikke er helt enig med de indlæg der er begejstret for Wagrain. Faktisk syntes jeg (vi) det er et noget ringe skisted. MEN det afhænger helt af hvem man er, og hvad det er man efterspørger.
Er man et ungt par, alene og samtidig god på ski er Wagrain - og Østrig - nok et meget fint sted. Wagrain er faktisk også meget hyggelig, og afterski er begrænset til et par få steder. D.v.s. der er forholdsvis roligt for børnefamilier og seniorer.
De fleste,incl. wagrain, markedsfører stedet som fint for begyndere. Det er jeg lodret uenig i. På et begyndersted skal der være grønne pister, samtidig skal det være muligt at køre helt ned UDEN at komme på røde pister. Det kan man ikke i Wagrain.
Jeg syntes faktisk det er synd for de familier der tror de har købt en skikkelig begynderdestination. Jeg vil påstå at de bureauer der siger det, er fulde af løgn, og kun nævner det fordi de ikke har alternativer til Østrig.
Grunden til at Wagrain definerer en piste som blå eller rød - i stedet for sort, er at pisterne i Østrig ofte er meget brede. Men det er en tåbelig måde at definere en piste på. Stejlheden er vigtist, og de blå pister i Østrig kan være meget stejle, men altså også meget brede.
I Skandinavien definerer man en løjpe (piste) anderledes. Her vurderer man primært stejlheden, og sekundært bredden. Det giver mening for en beguýnder eller en familie der gerne vil hygge sig sammen.
Vi har været i Frankrig, Østrig og Norge, og med jeres beskrivelse vil jeg helt klart anbefale f.eks. Trysil i Norge eller en anden destination i Sverige eller Norge.
Her er først og fremmest variation,- masser af grønne og blå pister, men også mange sort og røde til de der foretrækker det - men vigtist er måske at i f.eks. Trysil kan hele familien køre sammen hele dagen uden at komme på røde pister.
PS. Jeg er ikke på Trysils lønningsliste, syntes blot at en familie ikke kun skal lytte til råd fra unge mennesker, der bare syntes at Wagrain er "helt fedt".
Mange hilsner
Jens Borre
Sten Christensen 16/08 2005 12:26
Hej Jeg har hørt om et sted der hedder Maria Alm, det ligger
i samme område som Vagrain. Dog har det sit eget lille ski anlæg.
Det er rimeligt billigt og børn har gratis liftkort hvis i booker gennem Højmark rejser.
Der er også kæmpe rabat på børn hvis i selv booker.
Der er masser af arangementer for børn.
Held og lykke på jagten.
Mvh
Sten Christensen
Sten Christensen 16/08 2005 12:27
Der er lige et link til booking og div:
http://hochkoenig.scn-penzberg.com
Helle 17/08 2005 12:55
Hej der
Maria Alm hænger ikke sammen med området i Wagrain, men ligger nok i omegnen af 25 km der fra.
Jeg har aldrig selv været i Maria Alm, men i en af nabobyerne der hedder Mühlbach (området hænger dog sammen mellem de to byer). Vi kom der da jeg var barn og husker det personligt som et rigtig godt sted. Ved ikke helt hvordan det er for øvede skiløbere.
I Wagrain har jeg også kørt som barn og har også været utrolig glad for det. Pisterne er generelt meget brede og jeg synes bestemt ikke det er et sted for de unge og øvede skiløbere. Området er forholdsvis fladt og det er ikke et sted jeg ville tage hen i dag (medmindre det er med børn).
I skal ikke være nervøse for at der ikke findes nogle grønne pister - denne kategori bruges nemlig slet ikke i Østrig. Det betyder, at store dele af de blå pister er svarende til de grønne i for eksempel Frankrig.
Caja 23/08 2005 19:11
Hej Helle
Efter at have laest ovenstaende, bliver jeg nodt til at komme med mit besyv.
Jeg er selv en god skilober og synes Wagrain er et godt omrade, men om det er godt for en familie med 2 drenge pa 4 er en anden sag!
Der er en rigtig god begynder pist hvor skiskolen modes og man kan godt sta til bunden pa laette pister da der er sidepister til de rode som man skal tage i stedet for....de kan dog godt vaere isede.
Helle, jeg ville ikke anbefale dig Wagrain som familieskisted men derimod et par andre.
Hvis i gerne vil til Ostrig sa ville jeg nok vaelge Maria Alm som er rigtigt godt for born...har aldrig selv vaeret der sa ved ikke meget om stedets andre forhold, men har mange gamle kollegaer i rejsebranchen (skiinstruktorer & guider) som virkelig anbefaler dette sted til familier.
Jeg selv er vokset op med at sta pa ski i Sverige og har ogsa vaeret i Norge et par sesoner...Klappen i Sverige er et godt sted og prisen er god da man kan tage faergen/broen og selv medbringe ol og vin til behov og ogsa pladsen er god i hytterne.
Hvis som sagt du vil sydpa sa er der ogsa nogle gode steder i Frankring, bestil kataloger fra de forskellige bureauer og sammenlign priser. Hvis du vil noget lidt billigere kan du altid kigge pa Bulgarien eller andre steder deromkring.
Haber dig og din familie for en god skiferie.....jeg selv elsker at sta pa ski ;)
Caja