Frankrig
Italien
Sverige
Østrig
Schweiz
Tyskland
Weekendski
Kim O 14/04 2009 15:45
Hej
Jeg har tidligere oprettet denne tråd, da jeg var i tvivl om hvilken linse eller linser, jeg skulle vælge til min Oakley skibrille. http://skisport.dk/forum/42263/
Herefter besluttede jeg mig for at købe Persimmon linsen til dårligt vejr og Gold Iridium til godt vejr.
Så var jeg nede i en butik for, at prøven brillen og her anbefalede ekspidienten mig at købe en polariseret linse, nærmere betegnet den der hedder VR28. Han sagde, at den kan bruges i både godt og dårligt vejr, men når jeg slår den op på nettet, så står der, at det er en linse til solskin.
Jeg er derfor i tvivl om, hvad jeg skal vælge. Prisen er den samme for den polariseret og de 2 andre linser.
Hvad ville i gøre?
Kim O
Carsten 14/04 2009 23:31
Sv: Oakley linser
Hej Kim.
Det er korrekt, at en polariseret linse er den bedste m.h.t. klart og uforstyrret udsyn, da den ikke giver samme genskin, reflektion fra terrænet, sol, iskrystaller m.m. Altså ligesom rigtige dyre briller og solbriller. ALtså et meget klart billede uden forstyrrelser og flimmer.
MEN, det er også af betydning, hvormeget lys der trænger gennem linsen, især ved dårligt vejr, og her bliver VR28 et problem ved lavt lys. Da der kun trænger 14% lys ind.
Det samme gælder egentlig dine 2 valg. Gold Iridium ser nok sej ud, men hvis solen forsvinder, så kan du ikke se en bønne. Der trænger kun 16% lys igennem. Og Persimmon til dårligt vejr er heller ikke optimal. Det er en medium linse, men når der rigtig er tåge og sne, så skal der skrappere midler til.
Jeg ville vælge en H.I. Blue eller H.I.yellow som den samme linse også kaldes af og til. Gult glas med iridium-belægning. Det dur...(83% lysgennemtrængning). Til gengæld er den sundhedskadelig i høj solskin. Her ville jeg så ikke vælge den meget mørke Gold Iridium, men en blue iridium (
30% lys)eller pink iridium (44% lys), der giver mere solfilter end persimmon men stadig er allround ved overskyet, modsat Gold Iridium.
Så mener jeg, at du er dækket bedre ind end dine andre 2 valg. Med mindre du løber på ski hvor solen ALTID skinner direkte ned i pæren på dig. Men så heldig er der vel ikke nogen der er...
Og en persimmon i en mur af tåge er heller ikke pengene værd. Og jeg mener faktisk, at det er i det dårlige vejr, at forskellen kommer mest til sin ret. I sol er der mange der er ok.
Kim O 15/04 2009 10:46
Hej Carsten
Tusind tak for dit svar.
Har fundet en H.I. Yellov på steptoes.co.uk. Det er altså den samme som H.I. Blue?
Hælder mest til Blue Iridium, men tror du at 30% lysgennemgang er nok hvis stå lige på?
Kim O
Carsten 15/04 2009 21:55
Hej.
Ja H.I. Yellow er den samme som H.I. blue. Den har fra siden et blåligt skær og er baseret på en blå linse, hvordan det så end kan lade sig gøre ...
M.h.t. beskyttelse af øjne ved kraftigt solskin, så er udgangspunktet selvfølgelig, at den med mindst lysgennemtrængning er bedst. MEN min holdning (som jo ikke behøver at være rigtig - Hvis du spørger en øjenlæge, vil han nok sige noget andet) er at der er forskel på at ligge og solbade om sommeren med øjnene direkte op i solen i flere timer, og så bevæge sig rundt i terrænet på ski. Der vil ofte være skygge mellem træer, bag bjergtoppe, når du har solen i ryggen o.s.v. Jeg har selv meget følsomme øjne, og har ikke problemer med at bruge en "svagere linse". Og den giver som nævnt nogle fordele når der jo som regel også kommer nogle skyer.
Du kunne jo spørge en øjenlæge, eller en optiker... Men det er nu min mening. Jeg har også kørt i sol med andre briller, også persimmon, og uden problemer. Og hvis jeg skulle vælge kun 1 brille til alt vejr, så ville jeg vælge en persimmon. Men det gør jeg ikke. Jeg vælger de 2 nævnte.
Men som nævnt. Hvis du kører en hel uge i høj sol og højt over havet måske helt uden træer med megen reflektion fra sneen, så kan det undtagelsesvis være nødvendigt med en "kraftigere" sag. Gold Iridium eller Fire Iridium.(det er sidstnævnte jeg har kommenteret i mit første svar) - Jeg læste det som fire og ikke gold, men der er nu næsten ingen forskel.
Når vi nu skal lave kompromisser, og ikke skifte glas 5-6 gange om dagen, så er mit oprindelige bud det bedste kompromis.
Blue iridium er helt fin.
Kim O 16/04 2009 10:01
Det lyder bare rigtig fint! Jeg bestiller H.I. Yellow og blue Iridium.
Tak for hjælpen :)