Frankrig
Italien
Sverige
Østrig
Schweiz
Tyskland
Weekendski
Mathias Duus 27/10 2014 08:01
jeg står og skal bruge nogle nye ski til juleferien og uge 7.
jeg har været afsted ca. 20 uger med seriøst skiløb. så vil da kalde mig selv erfaren.
jeg står mest på pisten og kører sommetider ekstremt stærkt men kan også bruge dagen på at bare køre og lege i kanten.
Men når jeg får muligheden søger jeg ud i den lette omgang offpist.
Skien skal kunne køre hele bjerget rundt og flyde let i offpisten også.
jeg er 182. og 18år gammel
Kasper Pedersen 30/10 2014 19:04
Sv: Nye ski men hvilke
Har du prøvet andre ski end dem du ejer nu? Hvad kunne du lide/ikke lide? Lige pt. anbefaler jeg de fleste aggresive skiløbere at købe moment belafonte eller line supernatural 108 :)
Fjeldabe 30/10 2014 20:15
Hvorfor dog det @GrooK, det gir da ingen mening? Jeg er aggressiv, så vil du anbefale mig dem når jeg ligger og tæver porte, eller banker groomers??
Mathias skriver "jeg står mest på pisten og kører sommetider ekstremt stærkt, men kan også bruge dagen på at bare køre og lege i kanten.
Skien skal kunne køre hele bjerget rundt og flyde let i offpisten også.".
Og så anbefaler du ski med hhv. 106mm og 108mm under foden?(!) Jeg kan vel uten å bruke alt for mye tid komme på 10 ski som er bedre.
@Mathias, der er ingen ski som kan alt, når du skriver "køre hele bjerget rundt og flyde let i offpisten", går jeg du fra det er i den kontekst du beskriver over.
Helt generelt er det jo ikke skien som bestemmer over hvordan "den kjører" ham/hun oven på er stadig den mest avgjørende faktor. At få en ski til at flyde, handler i en vis grad om den riktige teknikk.
Jeg vil anbefale dig at gå efter ski som ligger mellem 80-90mm under foden i kategorien "piste-ski" - altså ikke skitouring/all-mountain, den bør gjøre det rigtig godt på pisten (i fart?), og fortsatt gi lidt hjælp i kanten af pisten. Så kan du jo overvejde at bruge nogle dage med en skilærer, så kommer "flyten" også ;)
Der findes et hav af gode ski i denne kategori, jeg kan nævne to af dem jeg selv har/har haft.
HEAD Titan er p.t. min favroit all-round ski, på dage hvor jeg ikke har nogen "plan", er dette våbnet hvis jeg er i alpinanlegget. De nye modeller har vist fået rocker, hvilket kan hjælpe dig i "løssnøen".
Stormrider 88 fra Stöckli har også imponert mig meget. Det er godt nok en "freeride ski", men ligger drøn stabilt på pisten og med 88mm under foden er den ikke alt for langsom fra kant til kant.
Dette er ski som passer til mig, med de forutsetninger jeg har mht. teknikk og forståelse af skiløbet. Det er ikke sikket at de passer til dig.
Det er værd at huske på, at skimarkedet ikke bare laver ski til danske skiturister, samme marked dækker også resten af verden, nogen har enklere tilgang til skiløb end andre.
20 uger på ski er jo meget - ca 160. dage. Jeg havde vel mellem 150-200 dage på ski sidste år - men det siger reelt set ikke noget om mit niveau, eller hvilken ski som passer til mig. Jeg kan købe verdens bedste ski, uden at jeg nødvendigvis bliver bedre på ski af den grund - "skies don't ride, people ride".
Kasper Pedersen 30/10 2014 20:30
Hvad er der galt med ski som er 106 og 108 under foden? Vi er dælme bange for brede ski i Danmark...
http://blistergearreview.com/gear-reviews/2014-2015-line-supernatural-108
Fjeldabe 30/10 2014 20:51
Nu skal jeg ikke udtale mig om hvad man er bange for i Danmark i "disse dage", det er 10 år siden jeg flyttede nærmer sneen.
Der er ingen ting galt med brede ski, men der er nogen steder, og til nogen ting de passer bedre end andre/annet, og i forhold til beskrivelsen her er dette ikke et af dem. Sådan er det i hele verden.
Fjeldabe 30/10 2014 20:59
@Mathias, din gamle ski, var jo en "Beginner to intermediate twin tip".
"It is designed to be skied mostly in the park but has some all mountain capabilities as well."
De ski jeg nevnte, er jo vesentlig stivere og mer kjører orenteret. D krever mer av sig som skiløper. Men har du kontrolll over dem, er de en drøm!
Kasper Pedersen 30/10 2014 21:22
Hvilken teknik skal man bruge for at få en ski til at flyde?
Fjeldabe 30/10 2014 21:35
Du må utnytte "spennet" i skiene i kombinasjon med komprimering av sneen under, og da må du ha litt fart på - enkelt fortalt. Du vinder også meget med hensiktsmessig avlastning mellom svingene.
Besøg en skiskole, så kan du lære det. Man fikk også flyt sneen innen skiene blev +100mm under foden...
Kasper Pedersen 30/10 2014 21:41
Ah, så du mener at man stadig skal køre powder som i gamle dage? Det er jeg ikke enig i :) Nok derfor vi også er uenige i vores skianbefalinger...
Fjeldabe 30/10 2014 22:17
Man kan kører "powder" som man vil, jeg ved ikke hva der er gammel metode og hvordan det i så fald adskiller sig fra den "nye". Jeg bruger et aktivt benarbejde, og udnytter skien uanset hvor jeg kører... (Selv synes jeg begrebet "Powder" er misbrugt til de grader, at folk tror alt urørt sne er powder. Powder findes i min verden yderst sjældent - men løs sne (løssnø) i forskellige varianter er der masser af, og langt fra alle former kræver +100mm for at få "flyt".)
Personlig er mine "hverdags" ski (Som for det meste er "toppturer"/randonnee) 112mm under foden, jeg bor et sted hvor der er ekstremt meget sne og holder den sig kold og løs fra Oktober til Maj. Mine løssnø-ski til liftbaseret skiløb er 127mm under foden.
Men det er jo ikke ski som opfylder det behov der matcher forespørslen her.
Hvis man setter pris på at kører groomers/rough er +100mm ski nr. 2 ski. Er man oven i købet ski-turist, med et par uger eller 3 om året på ski - gerne med destinasjon og tidspunkt bestemt måneder i forvejen - så kan jeg ikke se hvordan 106mm og 108mm under foden er fordelaktig. Da vil 80-90mm passe bedre, og hvis man så mener man har problemer den dag der er løssnø af en eller anden art, så kan man lære sig at mestre skien og have det sjovt alligevel.
Du anbefaler "de fleste aggresive skiløbere at købe moment belafonte eller line supernatural 108". Det er jo et helt håpløse udsagn på så utrolig mange måder. Det vidner bare om et utroligt snævert syn på skisport, eller uvidenhed...
Men nu skal vores disput jo ikke fjerne fokus fra det tråden egentligt handler om - Mathias' behov for nye ski.
Det er jo helt OK at du vil anbefale ski med 106 og 108mm under foden, jeg anbefaler noget andet.
I sidste ende er det jo Mathias som vælger.
Asbjørn Nissen 31/10 2014 14:17
Lyt til Fjeldabe på dette punkt. Der ingen tvivl om han har ret.
Jeg er ikke bange for en bred ski og har som 2. ski en ski med 106, men den er uegnet på pisten.
Til sammenligning:
Larvefødder er også super til et terrængående køretøj på marken, men uegnet på en motorvej. Det samme gør sig gældende omkring en ski med + 100 i breden den er super i offpisten ligesom larvefødder er super på en mark, men på pisten er den dårlig. En 4 hjulstrækker kan sammenlignes med en all mounten ski med ca. 80 i breden den er ok på marken og ok på motorvejen. På pisten er en piste ski endnu bedre egnet man kunne f.eks. sammenligne en Audi A6 på motorvejen her passer den godt men er uegnet til mark kørsel.
Vælg det redskab der passer til opgaven!!!
Personligt vil jeg foretrække at stå på en desideret pisteski i offpisten frem for at stå på en desideret offpist ski på pisten. Dog er der ikke noget af det der er perfekt.......
Sattack 01/11 2014 09:31
Ingen af jer har egentlig ret, andet det naturligvis afhænger af skiløber og stil, menes hvilket terræn han foretrækker.
Udviklingen på ski er gået i den rigtige retning i flere år, hvor der er implementeret "servo styring" i skiene. Vil ikke komme ind på opbygningen andet man nu har en længere kant på skiene til at styre igennem sving.
Mine ski hedder Line Sir Francis Bacon og er 140-108-136 og det er de eneste ski jeg står på trods jeg har salomon all mountain. Og de kører super på pisten så længe sneen er ok, også selvom der kommer spots med is/hård piste. Det handler blot om at køre til og træde igennem.
Nå men det hjælper jo ikke på spørgsmålet, hvor svaret må være den berømte All Mountain Ski.
Fjeldabe 01/11 2014 19:19
Jeg bliver grøn når folk snakker om servostyring og autopilot til ski. Så har man brugt for meget tid med skisælgere, uden at reflekterer over tingene og hvordan de hænger sammen... Der er sket en enorm udvikling siden jeg startede i branchen i midten af 90'erne, men det er fortsat skiløberen og teknikken som er det vigtigste. Ingen tvivl om at brede ski har åbnet helt nyt terræn for middels gode skiløbere, og at pisteskiløb fik en helt anden karakteristik med større indsving.
En god skiløber kan alt, på alle ski, men at påstå at +100mm ski er gode pisteski, eller gode ski til roughen er vildledende.
Så snart du er på hårdt underlag (hårdt underlag = komprimeret sne som du ikke "træder igennem"), så vil man begynde at bruge kanten og ikke bare bærefladen på skien til at bestemme retning af og stabilitet i svinget. Da bliver det en faktor hvor enkelt det er at flippe skien fra kant til kant, og hvor enkelt man får energien til kanten af skien, i hele skiens længde.
Jo bredere skien er, jo vanskeligere er det.
Der er jo en grund til, at efter ”førerfall”, altså når sneen i bjergene (offpiste) bliver homogen og fast ud på foråret, så skifter alle deres +100mm ski ud med noget slankere. Personligt går jeg fra 112mm (K2 Backdrop/Coomback 112) til 80/88mm (Dynafit 7sumits/Wayback 88).
Jeg har også et relativt anstrængt forhold til ”kategoriseringen” af ski, fordi hver producent laver sine egne. Der er ingen standarter, så det bliver dårlig gennemsigtigt, og der er store overlap hvor ski egentlig passer i flere kategorier.
Personlig ser jeg på målene, også mærker jeg på skiene for at finde ud af hvordan torsions styrke og stivheden fordeler sig over skien – jeg kan langt fra altid genkende plaseringen fra producenten... Hvem laver f.eks. en begynder All Mountain ski??? Ingen begyndere kører ”All Mountain”, det de får er en blød ski med dimensioner som ikke er hensigtsmæssige for en begynder…
De eneste jeg kender til som har lavet et brugbart sammenligningsparameter er Norske FriFlyt, som i deres skitests, at udviklet en maskine som måler flexet i skien i længderetningen. FF ski test finder man online her: www.ffskitest.no tror desværre man skal være abonnent på bladet for at ha adgang.
Men kan sagtens kører brede ski på pisten, men resultatet bliver for det meste store skrænsende sving, og så snart underlaget/terrænet bliver udfordrende ser man tydeligt at mange bliver usikre, i større grad end på mindre brede ski – arbejdet med skien bliver uhensigtsmæssig for skiløberens evne til at mestre situationen.
Jeg ved ikke hvor mange gange jeg har stået med kunder i skiskolen eller på guidede turer, som ønsker tips og triks til at forbedre deres skiløb og mestre off-pisten bedre. Noget der ligner 80% af tilfældene mangler de helt grundlæggende færdigheder. Når vi så aftaler at mødes på pisten, for at arbejde med dette under forhold som er enklere, og giver plads til at fokuserer på de grundlæggende ting, så møder de op med bred-skia. At holde kontrollen med disse på fast underlag tager alt for meget fokus fra de grundlæggende momenter, som egentlig bør trænes, og progressionen bliver unødig langsom.
Husk på hvad trådstarter selv fortæller. 20 uger/ca. 160 dage på ski, har frem til i dag kørt på et par Salomon Ripper, en begynder/øvet parkski, og:
”jeg står mest på pisten og kører sommetider ekstremt stærkt men kan også bruge dagen på at bare køre og lege i kanten.
Skien skal kunne køre hele bjerget rundt og flyde let i offpisten også.”.
Jeg mangler personligt gode argumenter, og alt min erfaring går imod at vælge ski med 106/108mm under foden, for at imødekomme dette behov.
Jeg er godt klar over at
Kasper Pedersen 01/11 2014 19:27
Du kan ikke forvente at en ski flexer på pisten som den gør i hånden i en forretning - overhovedet ikke. Hvis jeg kører på noget der er iset vil jeg have en stiv ski - for mig har bredden noget at sige ift. hvor hurtigt man kan flytte skien fra en side til en anden, det betyder at man får en længere transitionstid mellem svingene. Det er klart at dette også er en fordel på iset underlag, men stivheden af skien er det altafgørende. De ski jeg har anbefalet er ski som er stive og brede. Dvs. ski der vil flyde lækkert i dybsne og som samtidig vil kunne lægge rails på pisten.
Den vigtigste anbefaling vi kan komme med er vel at spørgeren må tage ned og teste en masse forskellige ski - vi er stadig ikke nået uge 46 er vi?
Fjeldabe 01/11 2014 21:29
Vi er enige om at flex i hånden og på pisten er to forskellige ting, men når man har flexet og efterfølgende kørt en mængde med ski, begynder man at kunne drage paralleller.
Mht. skiens flex, så er det jo lige så meget et spørgsmål om fordelingen ud over skien. FIS GS ski er for eksempel overraskende bløde i de yderste 20-30cm af forskien for så at blive dejlig stive, mens en lang "GS piste ski" har et relativt jævnt flex i hele skiens længde. Personligt foretrække jeg FIS udgaven (før det blev 35. radius...).
I FriFlyt sin skitest er Line Supernatural 108 for øvrigt graderet med en relativ blød forski (som de fleste mellem brede freeride ski er). Grad 5 helt tilbage til forbindingen - 99% av ski-segmenter vil ligge på skalaen mellem 2 (blød) og 9 (stiv). Grad 9 kan jeg ikke påvirke i hånden.
På iset piste vil jeg også have en stiv ski, men jeg vil også have en ski som er enkel at skabe vinkler mod underlaget med, og giver den maximale overførsel av kræfter til skien/kanten. Det gør en bred ski ikke.
Brede ski har store fordele i løssnø, det er vi heller ikke uenige om, men det er ikke en off-pisteski til løssnø som der behovet som bliver beskrevet/efterspurgt her.
Med èt kriterie som grundlag – aggressiv skiløb – anbefaler du så to ski. Den ene med 106mm under foden, og en svingradius på 25,5m i 186cm. Den anden med 108mm under foden og 24,4m radius i 186cm) – altså ski som kræver op til 50m i bredden for at kæde to runde skærende sving sammen, og i et overordnet billede ligger ganske højt mht. svingradius…
Kan ikke du forklare mig hvad som ligger til grund for at alle aggressive skiløbere bør ha disse ski? (sikkert en del konkurrenceløbere som burde få dette af vide ;P…)
Og kan du ikke forklare mig hvordan du mener at ski med disse dimensioner og egenskaber er det bedste til det behov som beskrives her?
(evt. på PM/mail dette er nok ved at blive lidt uinteressant for skisport.dk)
Hvis du er i tvivl er vi kommet til uge 44 :D
Sattack 01/11 2014 22:37
Bliver helt træt af at læse dine lange indlæg Fjeldabe ... ;-) ... humor humor
De fleste som tager afsted på ski er afsted 1 uge, svarende til 6 dage måske 7 dage på pisten. Skulle ønsket være at have egne ski køber man kun et par, og det ene par skal opfylde et behov som er forskelligt.
Nu kan du ikke lide ordet servostyring, uagtet superlativ så er det da blevet betydelig nemmere at stå på ski. Ikke mindst efter parabol/carving ski er blevet udviklet.
Rossignol 7S er død og det samme er stive ski som kører hurtige sving.
Nutidens unge skiløbere og ikke mindst fremtidens skiløbere leger langt mere på og udenfor pisterne. Tiden ændre sig og vi kan skrive os døde i teknik, rocker, flex, grader, taljering, osv osv ... :-)
P.S hvilken ski skal nutidens unge købe !?
Kasper Pedersen 01/11 2014 23:43
Lækkert indlæg Sattack :) Især det sidste spørgsmål er vigtigt!
Fjeldabe 02/11 2014 01:25
@Sattack og GrooK, "nutidens unge skal købe den ski som passer til deres niveau, stil og ønske om fremtidig udvikling. Og så skal de vide at de nok bliver nød til at tilpasse "skivalget" løbende, efterhånden som disse parametre ændre sig.
(jeg betragter nu også mig selv som ung, men det er måske min generations store skyggeside - sammen med evnen til at skrive lange tekster)
Her har vi en ung mand på 182cm og dersom han er normalt bygget 70-85kg, med 20 uger seriøst skiløb (ca. 120-160 dage), som selv kalder sig erfaren.
Han står mest på pisten og kører sommetider ekstremt stærkt, men kan også bruge dagen på at bare køre og lege i kanten.
Har han muligheden, søger han ud i den lette omgang offpist.
Han ønsker en ski som skal kunne køre hele bjerget rundt og flyde let i offpisten også.
Han har tidligere haft en parkski til en begynder/øvet, som også kan takle ”All mopuntain” jf. ”produsenten” (han nævner ikke noget om at kan færdes i parken ellers).
Jeg vil anbefale ham en ski med midt talje mellem 80-90mm, lille rocker i forskien i ca. ½ af længden, men torsionsstiv – ellers moderart camber for resten. Skien kan med fordel ha en relativ blød ”tupp”, for at gøre det enklere at udløse svinget, og øge ”flydeevnerne”, men rockeren vil uanset hjælpe med dette. Gutten er jo ikke nybegynder heller! Stiv midtski og stiv bagski. Svingradius mellem 16-20m, den vil sandsynligvis øge mod de 20m jo nærmer 90mm man kommer. Jeg vil sige ca. 180cm lange. (alle mål er selvfølgelig +/- men der er forskel på 90mm og +100mm)
Når han ”mærker efter i maven” og er 100% ærlig, må han vurderer høj fart på pisten mod lettere flydeevne i blød sne. Det afgør om skien kommer til at ligge omkring 80mm eller 90mm. Som udgangspunkt må vi forvente at mønsteret i hans skiløb ikke ændre sig væsentligt.
Når det så engang alligevel gør det, vil det sandsynligvis betyde at han må købe en ny ski – sådan er skilivet.
Av konkrete ski har jeg allerede nævnt to modelle, og de appellerer som udgangspunkt til hhv. fart på pisten og flyt.
Men der findes jo et hav af andre ski i kategori af ski som gerne spænder fra 80-95(!)mm under foden. Af alternativer som jeg dog bare har testet et par dage, kan være:
K2 AMP Rictor 90XTI
Black Crows Orb
Når han så har købe nye ski, kan med fodel arbejde med sin teknik, hvis der er elementer eller forhold han føler han ikke mestre helt, frem for at skyde skylden på skiene. Hvis han engang finder ud af at han vil spidse sit skiløb mere mod en type terræn, så må kan som sagt revurderer skivalget igen, evt. købe nye.
Håber ikke du faldt i søvn af dette indlæg. ;)
Fjeldabe 02/11 2014 01:26
Og så må jeg bekalge til @Mathias-Duus, for at tråden han startede har taget denne udvikling.
Mathias Duus 02/11 2014 14:58
jeg kan efterhånden ikke finde rundt i jeres indlæg og hvad jeg skal købe. har selv kigget lidt på denne
blizzard brahma 2014
eller blizzard bonafida 2014.
indtil videre bliver det brahma da jeg står mest på pisten.
hvis jeg skulle vælge en stil for fremtiden. bliver det så meget offpist så muligt, men det er ikke meget da jeg er afsted med familien som står på pisten.
Asbjørn Nissen 03/11 2014 13:09
Du er også blevet virkelig dårligt vejledt/vildledt Mathias og alle os der har svaret på dit indlæg har med ansvar for det.
Det svar jeg giver dig nu, skal du lytte til. Lad være med at lytte til andet. Lige nu er det er flimmer og kommer kun til at forstyrre!!!
Du skal kigge efter en all mounten ski Blizzard Brahma du selv nævner er ikke et dårligt bud udfra dine specifikationer. Mit bedste råd er dog næste gang du skal på skiferie at leje ski.
Når man lejer ski kan man normalt lave den aftale, at man kan teste en masse forskellige ski. Hvis der så er en der passer dig rigtig godt slipper du for at betale leje for ugen i tilfælde af køb. Dette er bedste måde at undgå fejlkøb for du finder den ski der passer dig bedst. Det er ikke sikkert sælgeren lige har Blizzard Brahma, men han har helt sikkert en model der ligner.
Prøv flest muligt gerne nogle der er lidt bredere, nogle der er smallere i taljen. Find ud af hvilken længde og stivhed der passer dig bedst.
Ville man købe en bil uden at have prøvekørt den?
Mathias Duus 27/10 2014 08:04
Glemte helt at skrive at jeg Pt. kører på et par salomon ripper. som god er gået i stykker.