Frankrig
Italien
Sverige
Østrig
Schweiz
Tyskland
Weekendski
Jonas 23/11 2005 19:55
Hejsa
Jeg er en ganske god skiløber, som nu er på udkig efter nogen nye ski.
Kort beskrivelse af mit niveau:
Cirka 45 uger på ski plus 4 år fra jeg var 5 til 9, hvor jeg stod på ski cirka 50 dage om året. Eneste minus da jeg var barn: der var ingen lift, men sne det meste af året.
Jeg har i dag en meget stiv raceski, med en svingradius på 21 meter, længden er 182.
Det er en meget fed ski, men den er også meget specialiceret til den ene type skiløb og da jeg også holder af små sving, off-piste, leg osv., så ønsker jeg en ski, som har et lidt bredere
potentiale.
Den perfekte ski for mig, vil have nogenlunde følgende specifikationer:
All Mountain eller Cross
Svingradius på 15-17 m.
Midterstykket på skien skal cirka være 70-78 mm. Altså rimelig bæreevne i off-piste, men også en rigtig god pisteski.
Ekspertski
Nogen der kan anbefale en rigtig god ski?
/Jonas
rasmus 23/11 2005 21:10
Sv: Nye ski
tja, man plejer jo at sige at B2'ern kan det meste -76 under foden
Emil Pank 23/11 2005 23:53
Ellers ville enten en Völkl Karma, være et godt bud, godt nok lidt bredre under bunden.
Eller måske en Trouble Maker som er 78 under bunden
Caver 24/11 2005 00:25
Kan kun tilslutte mig Karmaen :-) men dens sving radius er noget størrer end de 15 - 17 meter.
Morten 24/11 2005 11:52
Kan kun anbefale Rossignol B2. Super fed ski, som kan det hele!!!
Morten
Guest 24/11 2005 13:40
B2'eren er for blød til at gi' den gas på pisten
Caver 24/11 2005 14:07
Det er Karmaen i hvert fald ikke. Og man kan sagtens lave kortsving på den, hvis man har lyst til det :-)
Jonas 24/11 2005 20:31
Hejsa
Min umiddelbare vurdering er, at begge ski er for bløde, desuden er Karmaen en twin-tip med en alt for stor bæreflade.
Lige nu overvejer jeg Dynastar Skicross 11, men vil være meget interesseret i at høre om andre ski.
Nogen flere forslag? :-)
/Jonas
Jonas 24/11 2005 20:48
Hej igen
Overvejer forresten også Atomic SX: 11m
/Jonas
Kean 24/11 2005 21:40
du kan roligt vælge en skicross 11, det er en fænomenal ski på pisten, ikke super i meget dyb sne og meget store pukler, men rigtig god i rough, slush, is osv. Super godt kantgreb. Hvis jeg skulle nøjes med een ski (gudskelov at jeg ikke skal det!) ville jeg vælge dynastar skicross 11, evt speed course 67 (samme ski, bare lidt stivere midterplade). Bare min subjektive, omend meget kvalificerede og gennemtestede mening ;o)
Jonas 25/11 2005 08:52
Hej Kean
Det virker som om du har meget godt styr på det.
Jeg har i dag den stiveste ski fra Blizzard og er helt vild med den.
Desværre er den røvelendig i pukler, små sving og off-piste.
Hvad ville du gøre i mit sted?
/Jonas
Kean 25/11 2005 09:41
sælge blizzard'en og købe en skicross 11.
Jonas 25/11 2005 17:40
Hej igen
Hvad hvis du skulle vælge flere ski? Hvilke typer og hvilke modeller ville du så anbefale?
/Jonas
Kean 26/11 2005 01:14
Nr. 1, en ski som kan bruges til lidt af hvert, men som hovedsageligt er pisteorienteret (her har jeg fx Speed Course 67)
Nr. 2, en stor fed offpistski, skal være en rigtig ski, ikke noget pocketrocket-agtig papski (her har jeg fx Legend ProRider)
Nr. 3 og 4, (rækkefølgen kommer lidt an på hvad man laver når man har en hel fridag på ski) En storslalomski som overholder FIS-krav naturligvis og en twintip, som selvfølgelig skal være ok på pisten også, ikke teneighty el. lign. (her har jeg fx Speed Course Comp og Phil Larose)
5-6 kan være pukkelski og specialslalomski, men jeg har altid kunne nøjes med 4. Synes det passer godt til en sæson.
Det er altså prioriteringen, brug det eller la' vær'...
Karlo 26/11 2005 21:04
Tak for hjælpen.
Så mange ski får jeg nok aldrig og jeg kan slet ikke se, hvordan jeg skal transportere 4 par ski, kæreste + ski, barn og resten med i et fly eller bil...:-)
Jeg tror faktisk jeg vælger Atomix SX: 11m og vil så også kigge mig om efter en all mountain af en slags.
Jonas 26/11 2005 21:06
Tak for hjælpen.
Så mange ski får jeg nok aldrig og jeg kan slet ikke se, hvordan jeg skal transportere 4 par ski, kæreste + ski, barn og resten med i et fly eller bil...:-)
Jeg tror faktisk jeg vælger Atomix SX: 11m og vil så også kigge mig om efter en all mountain af en slags.
martin quist 27/11 2005 15:45
Elan cross crx kune også være et alternativ. Super fed ski og forholdsvis stiv men let kørt ski, i både slush, pist lange og til dels korte sving....bare et forslag -
Kean 27/11 2005 15:56
Elan cross er ca. lige så dårlig som K2 moto cross og salomon crossmax - hold du dig bare til atomic'en, den går du ik' galt i byen med...