Frankrig
Italien
Sverige
Østrig
Schweiz
Tyskland
Weekendski
Kela 11/02 2010 10:00
Hjælp.. Har købt nye ski FISCHER RX8 Fire, de skal have deres første test run uge 10.
Skal man voks behandle nye ski, eller er det nok med den voks som er påført skiiene fra fabrikken?
Søren Højgaard 11/02 2010 10:10
Sv: Nye ski
Kort svar - de skal vokses!
John 11/02 2010 11:19
Det er ikke nødvendigt !
Asbjørn Nissen 11/02 2010 14:46
Det kommer lidt an på hvor glad du er for dine nye ski. Hvis du ønsker dine skal holde mange år ud i fremtiden og din næste voksning kun skal være vedligeholdelses voksning frem for reperations voksning der er væsenligt dyrerer og mere risikabelt. Bliver du nød til at vokse skiene. Er du derimod ligeglad kan du nøjes med fabriksvoksningen der er væsenligt tyndere og oftest er slidt af inden dagen er omme.
Ps. vil samtidigt gerne aflive en myte. Skiene glider ofte ganske udemærket uden voks. Det er ikke hovedårsagen til man, som turist bør vokser skiene. Det er for at vedligeholde dem.
Det kan hjælpe med til at få skiene til at glide bedre men det kræver at den voks man benytter svarer til sne tempraturen for ellers kan det have den modsatte effekt. Især langrens løbere er normalt rigtig gode til at finde den rigtige voks til det rigtige vejr.
Ke 11/02 2010 14:56
En gang sludder og vrøvl at påstå, skiene holder i kortere tid hvis ikke man supplerer fabriksvoksningen. Ved ikke hvor Asbjørn finder belæg for den påstand. Den glider måske bedre med en gang ekstra voks - måske - men at skiene også skulle blive slidt mindre holder sgu ikke rigtig.
Asbjørn Nissen 11/02 2010 16:35
voksen beskytter kanten ved sålen af skien. Fabriksvoks består af et meget tyndt lag. Hvorfra jeg har belæg for dette kilde:
(Links slettet af Skisport, da de ikke længere virkede)
Hvis du har brug for flere kilder, danske eller udenlandske så sig bare til KE der er masser.
PS. jeg skrev ikke at skiene nødvendigvis holdte længere, men at de var bedre beskyttet og derfor sandsynligvis holdte længere.
Hvor du så har dine oplysninger fra om at skiene ikke er bedre beskyttet efter at have givet den en eksta gang voksning vil jeg så gerne vide? I mine øjne er det pt. blot en påstand
Ke 11/02 2010 17:25
Hvad skulle vi dog gøre uden din store viden, Asbjørn. Tak for dit informative indlæg.
Jeg kan forstå, at Johnny Albertsen er dybt seriøs med sine ski, og at de mindste deltaljer tæller........men....giv mig bare eet eksempel på, at nye ski har taget varig skade af ikke at have fået en ekstra gang voks første gang. Her tænker jeg på ski tilhørende almindelig dødelige skiløbere og ikke deltagere i den alpine world cup.
Eneste grund til at jeg selv kunne finde på at vokse, er fordi, jeg er lidt nørdet - absolut ikke fordi de så skulle være bedre beskyttet. Vi er godt nok ude i marginalerne her.
Asbjørn Nissen 11/02 2010 18:24
Jeg vælger at stoppe med at komme med yderligere kommentar jeg står blot ved, at jeg kan finde kilder på mine udsagn foruden min egen personlige erfaring. Udover dette ønsker jeg kun deltage i seriøse diskutioner, at du Ke har et andet syn på tingene er fint for mig, men jeg er uening.
Held og lykke frem over
Joos 12/02 2010 09:59
Ke...
Nu får du lige min mening, ikke at jeg tror du gider give den den store opmærksomhed.
1: Jeg er enig med Asbjørn i hans udlægning.
2: Jeg syntes det er en helt utrolig uheldig måde du svarer på et indlæg. Vi er alle skiløbere, og dette forum ,går jeg ud fra, er lavet til at hjælpe hinanden. Asbjørns indlæg er i min verden (lad det være rigtigt eller forkert?) et seriøst indlæg, med det formål at hjælpe. Og at du så svarer på det i den tone, er direkte respektløst. Nøjes dog med at give udtryk for din egen mening, men lad være med at kalde andres indlæg for sludder. Du behøver ret beset ikke skrive mere end at du har en anden opfattelse/erfaring/viden om emnet, og så kan modtageren jo selv vælge hvad vedkommende syntes lyder mest fornuftigt.
Du kan tænke over mit indlæg, eller du kan lade være, det er op til dig...
God Sæson
Mvh. Joos (der om lidt er på vej til Østrig ;o)
Gorgemuld 15/02 2010 12:57
Hej Kela
Hvis jeg var dig, ville jeg få dem smurt inden du står på dem.
Det lag voks der er på fra fabrikken er der sparet lidt på, samtidig med at dine ski har stået på et lager og i en butik i et stykke tid. Så for at undgå at du kommer til at kører på basen and skiende...
Ofte smører jeg mine ski selv, men sidst jeg fik det gjort (Uge 6) kostede det 5€. Så der er ikke nogen grund til at lade være. :)
God tur!