Frankrig
Italien
Sverige
Østrig
Schweiz
Tyskland
Weekendski
J 09/12 2010 18:53
Hejsa, Kort om mig: 29 år, 3 uger på ski ( kørt rulleskøjter hele livet ) 176 cm, 75 kg.
Nu til sagen, som er den at jeg er igang med at erhverve mig skigear, herunder Skistøvler. Da jeg ingen erfaring har med dette område, valgte jeg at følge utalllige brugeres opfordring om at tage til SnowFun i Roskilde, og få god vejledning i køb skistøvler.
Da jeg skulle beskrive mig selv sagde jeg følgende:
Jeg leger meget på pisten, tager små sving men synes også store sving med fart på er sjovt. Jeg har super meget lyst til snart at få tager hul på nogle offpist eventyre :)
Jeg havde regnet med at jeg skulle have en støvle med et flextal på omkring 90, så jeg også kunne vokse med dem, men ender med at gå fra butikken med et smil på læben med et par Nordica speedmachine 110/100.
Efter jeg har læst flere artikler er jeg kommet meget i tvivl om:
1) Er jeg/min stil blevet misforstået, siden den anbefalede støvle har så højt et flex tal?
2) Er flextallet for højt til mig, og hvilken betydning har/får dette ?
3) Skal man bruge "blødere" støvler offpist, eller har det ikke den store betydning ?
4) Nogle der har erfaringer med denne støvle ?
Skal siges at støvlen sidder KANON ! :)
Mvh, og på forhånd tak
Rune Abildgaard Sørensen 26/12 2010 23:37
Sv: Nordica Speed machine 110/100 - Flex
Ham Jesper Varming lyder som en klog mand, jeg vil bakke ham op.
Jeg er selv en vægtklasse under ca 75kg og kører fint med flex 130 alle steder.
Timm 26/12 2010 23:52
hej rune
jeg vil sige at en høj flex kan gøre dit løb lidt svære da der skal presses mere i støvlen få at få den efekt du ønsker.
nå dette er sagt køre jeg selv speed machine med flex 130
og ville ikke undvære denne støvle for noget bruger den både til piste og off pist lidt hop og mine twin tip ski.
så ud over dette vil jeg mene du sagtens kan udvikle dit løb med denne støvle
Thomasdk 12/12 2010 13:43
Hej
Jeg har haft samme dilemma, hvor jeg også er startet ud i netop samme Nordica Speedmachine med højt flex. Det har givet mig lidt problemer med at lære at undgå bagvægt, især på båndet inde hos indoorski.
Men hvis man er opmærksom på dette, og bruger instruktører så er det kun et spørgsmål om at lære det ordenligt fra starten af, og ikke vente med skilærere til man har lært sig selv at køre fuldstændigt forkert turistskistyle, at aflære noget forkert tager dobbelt tid af indæring.
Det jeg skriver nu er ikke for at fornærme nogle instruktører, men det er min umiddelbare fornemmelse.
Jeg har igennem adskillige skilærere erfaret, at der er mange tolkninger af støvlestivhed hos de forskellige skilærere. Der er selvfølgeligt også forskel på hvorledes det som siges opfattes, men generelt syntes jeg at hver skilærer har "sine holdninger" udover en rimelig enslydende grundlære.
Og det er netop når man bevæger sig ud i holdningerne, at man får at vide at man har det forkerte grej hos en, og andre syntes det er et godt valg. Nye instruktører har fokus på dage på ski og teori/rutinering, ældre instruktører lægger mere vægt på at man skal føle og høre om skiløbet er rigtigt og nyde helheden.
Husk på at et tal som eks flex 100 ikke er det samme i Nordica, Fischer, Solomon etc. Det kan bruges internt i varemærket i en støvleserie. Så vidt jeg ved findes der ikke en videnskabelig ramme, standard eller skabelon, for hvorledes flex skal beregnes. Isåfald må folk gerne linke til dokumentation hvis de ved noget andet.
De unge er meget grej og mærkevare fokuserede, de ældre - ser lidt mere på hvad der virker for dig er det bedste.
Med tiden finder du en rød tråd i det, og tager de guldkorn du kan bruge, og sorterer resten fra. Næsten alle instruktører kommer på et tidspunkt med guldkorn, såvel som teorier der modbeviser netop det de andre har sagt.
Lær at samle guldkornene, og så føle dit skiløb, for føles det forkert, er der som regel noget galt. Bruger du for mange kræfter, kan noget også rettes.
Jeg er glad for mine Nordica, men jeg er også mest til pister. Gider ikke løs sne.
For eget vedkommende - jeg er ligeglad hvad udstyret koster, bare det virker.
Med ønsket om nogle fede nedfarter i dine nye støvler, kun du selv finder ud af om det var et godt køb.
Jesper Varming 19/12 2010 20:33
Synes det vigtigste er hvad du til sidst skriver - "støvlen sidder godt" - det er i min verden det vigtigste...
Flex tallet er som Thomas også skriver kun vejledende, da der ikke findes nogen fælles skala!
Det er svært at mærke, når du står i butikken, om støvlen er for stiv eller for blød, men hvis du føler støvlen kan give sig når du flexer fremover så er det helt sikkert ikke noget dumt støvlevalg. Især ikke med tanke på at du gennem det meste af livet har løbet på rulleskøjter og derfor, højst sandsynligt, har den fornødne teknik til at "lægge flere kg" i dine sving end din kropsvægt.
Når du først har styr på teknikken og begynder at arbejde i offpisten er det ikke nogen ulempe med støvlen heller - jeg kører uden problemer offpiste med en støvle der er flex 120, men jeg er også noget tungere end du - omkring de 100 kg.
Alt i alt - føles støvlen rigtigt når du har den på - så er den det højst sandsynligt også når du kommer ud på pisten!