Januarudsalg: Spar op til 25% på skibriller⛷️

Nogen der har kendskab til Flex 120??

Anne V 01/12 2011 22:20

Jeg har været på ski 18 gange og betegner mig selv som øvet skiløber, men er alligevel kommet i tvivl om denne type støvle bliver for hård og hvor stor har betydningen af Flex egentlig?

Jeg står ikke specielt hurtigt, men hurtigere end mange piger, dog ikke så hurtigt som de erfarne drenge, men lidt aggressivt i mine drejninger.

Jeg har kig på en skistøvle der hedder: Dolomite Z Race 150 HPR med flex 120 på tilbud til kr. 800,- så der er virkelig et scoop, men er kommet i tvivl om den nærmest kun er til professionelle.

Håber nogen derude kan hjælpe.

Mange hilsner

Anne

Kommentarer:
Der er i alt 5 svar i denne forumtråd.

Martin Schøber 01/12 2011 23:39

Sv: Nogen der har kendskab til Flex 120??

Jeg kører selv med en Tecnica Dragon 120 og jeg er helt vild med den. Ingen tvivl om at det er en stiv støvle og at man skal vænne sig til det. Men gør man det, så er det en fornøjelse at køre med, skiene reagerer hurtigt, præcist og kraftfuldt.

Man kan dog ikke sammenligne flex da det er forskelligt fra mærke til mærke og jeg kender ikke støvlen, så skal ikke kunne sige hvordan den er. Men ifølge en tysk butik er det for absolut eksperter og konkurrenceatleter. Så jeg tror måske du får din sag for med den støvle. Men det er vel forsøget værd, prisen er i hvert fald god.

Vigtigere end flexet er det vel om skistøvlen passer til din fod?

Martin

Thomas Wind Bøglund 02/12 2011 09:31

Hej Anne,

Jeg kunne ikke have sagt det bedre end Martin.

Jeg kører selv med Nordica Speedmachine 14 (flex 120-130) og er vildt glade for dem. Jeg gik fra en støvle med flex 45 til denne (i forbindelse med at jeg blev skilærer) og skiftet var altafgørende for at jeg kunne udvikle mit skiløb. Jeg kan mærke at den er meget stiv i offpisten og hvis man lige tager et hop i parken - men hvis man er til sådan noget, så kan man bare lade være med at spænde støvlen - den er stiv nok uden spænder :-)

Det bedste ved en støvle med så høj flex er at hver eneste bevægelse i foden / tæerne - giver sig udtryk i skien (derfor er det ikke for begyndere...)

Men som Martin siger - passer den til din fod? (Og husk en fodformet sål...!!!)

Held og lykke med det.

/Thomas

Anne V 02/12 2011 11:25

Hej Martin og Thomas

1000 tak for jeres svar, det hjalp en smule :-)

Har tidligere haft skistøvler fra Dolomite og de er som støbt til mig og denne støvler jeg har kig på sidder som den skal og sidder meget tæt på anklen, men er meet i tvivl.

Jeg brækkede anklen i marts i år nede i fantastiske St. Anton, men har været flittig med genoptræning og er nu klar til at tage derned igen om 1 lille måneds tid, men er bare kommet sindsygt i tvivl mht. skistøvle, for er det ikke hårdere for anklen at stå i en hård støvle end i en medium med flex 90-100 eller er det netop bedre??

Jeg har prøvet at google støvlens navn, men får kun sider op på polsk, og mit polske er lidt rustens, såååå derfor håber jeg at blive klogere af jeres viden :-))

Og Martin: Pisse fed hjemmeside - har lige læst et par af dine artikler, bla. del 1 og 2 med hvordan man undgår skader på skiferie. Super gode råd og liker lige FB-siden efter arbejde.

Mange hilsner

Anne

Mikael Steen 02/12 2011 19:49

hej anne har selv kørt flex 130 forover da jeg havde 2 sæsoner men hvis man kun er afsted 2-3 uger om året er de alt for stive og vil få meget ondt i dine fødder hilsen mikael

Asbjørn Nissen 04/12 2011 12:59

Køb ikke de skistøvler!!!
Det er rigtigt at flex tallet er individuelt fra mærke til mærke, MEN!! flex 120 er et meget højt flextal i alle mærker.
For man bør købe skistøvler med så højt et flextal bør man stå meget aggressivt på ski. Der er meget få danskere, så stive støvler i virkeligheden passer til. Jeg er selv uddannet skilærer og har tidligere stået i meget stive skistøvler, men har måttet sande at jeg ikke længere har styrken til at stå en helt dag i mine skistøvler med høj flex. Jeg får selv meget mere ud af idag at stå i et par med et lidt lavere flex tal på omkring 100. Da jeg var afsted en helt sæson og havde frølår var der ingen tvivl om et højt flex tal var det bedste. Kom jeg afsted mere end 14 dage om året ville højt flex tal måske også være bedre, men det gør jeg ikke længere. Hvis du ikke har niveaut eller kræfterne til det kan det ødelægge din skiferie. Gå i en ordenlig skibutik hvor de har et ordentligt udvalg af danske butikker kan nævnes Surf og ski butikkerne

Her er et link på hjemmesiden kan du finde den butik der ligger nærmest dig

Find tilbud på skirejser

Gå til toppen