Frankrig
Italien
Sverige
Østrig
Schweiz
Tyskland
Weekendski
Mads Nr. 13 10/01 2009 23:43
Hej alle brugere på skisport.dk
Kender i skien eller kan vi ud fra dens dimensioner fortæller mig om den?
116, 82, 105.
------------
Beskrivelse:
Henrik Harlauts pro model super super park ski, de ski som bliver solgt i butikken er den sammen som det unge svenske super talent Henrik Harlaut selv kører på. længden på skiene er 172. Skienes flex og design er bestemt af Henrik selv
-------------
Binding: Scratch 110 binding.
Jeg har købt et par Ninthward Henrik Harlaut Pro 08/09.
Jeg har førhen stået på en Fisher RC4 race ski. Ren styrtløb ski. Har stået på ski i mange år, men dette er min første twin tip.
Jeg fik at vide at det var en super ski og at den ville jeg blive glad for. Især når jeg kommer fra en race ski. Så får jeg ikke et kæmpe chok. Deraf forstod jeg at Harlaut skien mere eller mindre var en all moutain ski. Jeg dog efterfølgende læst mig til at det skulle være en regulær park sik.
Mit spørgsmål er?
Kan skien også kører pisten?
Jeg tror jeg vil blive ked af det hvis den er helt håbløs på pisten. Jeg har aldrig rigtig stået sindsyg meget i parken, men vil jo gerne lære det. Derfor har jeg valgt at købe en twin tip ski, men står jo mest all moutain.
Jeg fik super tilbud, og håber meget at vejledning var korrekt.
Hvad gør jeg? Skien ret flot. Men jeg ka ik bruge den hvis den ikke er god på pisten også
Håber i kan hjælpe!?
Rasmus 11/01 2009 21:29
Sv: Ninthward Henrik Harlaut Pro 08/09. Hvad kan den?
Kender ikke umiddelbart skien, men dens dimensioner siger jo en del... Jeg kører selv rundt på et par Völki 5 star supersport med flg dimensioner: 114-68-99 og som du kan se, så er dine ski en smule bredere ved hoften - altså under bindingen. Den er så tilgengæld ikke noget at skrive hjem om, når det handler om powder, men det er til dato klart den bedste pisteski jeg har oplevet -- og jeg har oplevet mange :)
Jeg har til sammenligning kørt en del på Salomons Pocket Rocket, som er rimelig ekstrem når det kommer til dimensioner (122-90-115) hvilket gør den super lækker i offpisten, men den var rent ud sagt miserabel på en pist...
Problemet er, at det bliver reelt sværere at udnytte kanterne optimalt og lave de store lækre carving sving, da man skal tvinge sig selv ret langt ud for at få skien på højkant -- men det kan lade sig gøre... Er det hvad man oftest laver med sine ski, jamen så er det nok ikke den rigtige retning at gå i...
Du ska nok ikke regne med, at det er den mest fantastiske pisteski, men den skal nok fungere ganske udmærket. Tilgengæld har du helt sikkert en super offpiste ski!! Det er noget med at finde et kompromis som passer ens stil...
Jeg håber ikke, at jeg har fjernet al modet fra dig angående dine ski, men et faktum er, at den nok mest egner sig til park/offpiste med de dimensioner...Hertil kommer yderligere, placeringen af bindingen.. Oftest vil parkløbere have den monteret næsten i centrum, hvilket absolut ikke fører til bedre egenskaber på pisten...Så vær opmærksom på det også...
Mvh
Rasmus
Mads Nr. 13 12/01 2009 01:21
Tak for dit svar Rasmus...
Mine bindinger er monteret på +2. Dette skulle vel hjælpe lidt!?
Jeg faktisk glad for at du siger den også er god offpist ski. Det kunne være rigtigt sjovt.
Jeg har stadig mine fischer RC4, som jo er en fantistisk piste/race ski. Jeg har dog sat dem til salg, så har ikke tænkt mig at bruge dem.
Vægtmæssigt hvad ville du så indstille mine bindinger til? Jeg er 1.77 høj og vejer 73 kg.
Jonas Christensen 12/01 2009 22:16
Hej Mads,
Først og fremmest vil jeg sige, at jeg ikke kender til den specifikke ski. Dernæst dog alligevel kommentere :)
Ifølge de dimensioner du nævner (116, 82, 105) synes jeg at det lyder som en fornuftig pisteski. Det er naturligvis ikke en raceski som din gamle, som jo nok er omkring de 66 under foden, men 82 er ikke i den høje ende for hvad jeg vil kalde all-mountain. Da skovlen er 116 giver det stadig en del sidecut og hvis du har fået at vide at der ikke er så langt fra din raceski til denne, tyder det på at den er forholdsvis stiv...
Altså, synes jeg det lyder som en rigtig god allround ski, med dimensioner der passer til det meste skiløb.
Du har faktisk vækket min interesse - hvad har du givet for den?
Håber du bliver glad for skien, synes det lyder som et godt køb...