Frankrig
Italien
Sverige
Østrig
Schweiz
Tyskland
Weekendski
Sus 11/01 2004 12:18
Hej allesammen
Vi skal på " kør selv" til Livigno i uge 7, vi har ikke før prøvet at være afsted i denne uge, og er lidt spændte på trafikken både ud og hjem ( vi planlægger at køre i et stræk)
Er der nogen der har erfaringer med dette? er der " kaos" nogle steder, er nogle tidspunkter bedre at køre på end andre?
Pt. er planen at køre hjemmefra fredag aften ved 22 tiden, vedr.hjemturen ved vi ikke om det er bedst at starte tidlig lørdag morgen, eller evt.vente til lørdag aften ( det er måske lidt hårdt efter en hel skidag!)
Gode råd/erfaringer modtages MEGET gerne.
På forhånd tak...
martin 11/01 2004 14:44
Sv: Livigno uge 7
Har ikke været i Livigno, men der kan siges nogle generelle ting. Der er tæt trafik op til skisportstedet lørdag morgen/formiddag, og tæt trafik væk fra skisportsstedet lørdag eftermiddag/aften. På denne måde får man det optimale ud af skiferien (med færrest overnatninger), og derfor ankommer alle turistbusser også på dette tidspunkt. Altså går det MEGET langsomt. Derforer jeres plan med at ankomme lørdag formiddag og køre hjem lørdag eftermiddag ikke så god, da den rammer myldretiden. Men det skal siges, at der jo er forskel på vejnettet op til forskellige destinationer, og problemet derfor ikke er lige stort alle steder.
Go' tur
Martin
Jeppe Søndergaard 12/01 2004 17:37
Jeg har tilbragt en sæson i Livigno, og har ugentlig hentet toggæster i Landeck.
De sidste 2 timers kørsel til Livigno er hovedsageligt i bjergene, hvor der er ringe mulighed for overhaling mv. Jeg kan kun tilslutte mig foregående indlæg om, at der lørdag morgen/formiddag er MEGET tæt trafik til Livigno.
Tunnellen åbner så vidt jeg husker kl. 5 og busserne begynder at komme fra kl. 7, så enten skal I foran busserne, hvilket bliver umuligt med afgang kl. 22 og ellers skal I vente med at ankomme til omkring middagstid.
Vedrørende hjemrejsen, så kører de fleste busser omkring 18-tiden, så dem skal I helst foran. Det er selvfølgelig individuelt, hvad man foretrækker, men jeg vil køre fra Livigno ved 16 - 17.tiden. Pas blot på tolderne ved grænsen til Østrig - her skal man helst ikke ankomme alene og forrest!
Forhør evt ved dansk personale i Livigno - de ved som regel noget om det!
God tur - det er et charmerende område.
JS
L@sse 21/01 2004 10:24
Hej Sus.
Netop hjemvendt fra Livigno (uge 3) kan jeg melde om super skiføre og masser nysne. Og her er mine erfaringer med at køre selv til netop Livigno:
Vi startede fra Køge ved 20:30 tiden og nåede ubesværet til Fernpass på grænsen mellem Tyskland og Østrig via A7. Ikke det som lignede kø hertil, og det er fordelen ved at køre om natten. Ved Fernpass var vi ved 9 tiden og her begyndte så de første besværligheder. Det havde sneet om natten og der var godt med kø hen over Fernpass. Både den ene og anden vej. Tyskerne har ofte en ekstra uge at gøre godt med af ferie i forbindelse med nytåret. Og den havde mange altså brugt i Østrig og nu skulle alle hjemad. Dette blot for at nævne at det sagtens kunne være tilfældet i uge 7 med vinterferie også.
Fernpass var passeret et par timer efter og derefter gik turen i retning Landeck og derefter ned mod Livigno. Fra Landeck er det første stykke på omkring 60 km landevej i en dal. Og herefter foregår de sidste godt 130 km med bjergkørsel. Og det tager altså tid. Specielt da det som nævnt havde sneet om natten. Stykket frem til Livigno via CH var meget lidt ryddet for sne og det foregik til tider i gå-tempo. Men der var ikke meget trafik på dette tidspunkt. Så det var såmen fredsommeligt nok. Vi nåede Livigno ved 15 tiden (efter at de italienske toldere lige syntes de skulle chikanere, med at stoppe alle biler IND i Livigno. Noget jeg aldrig tidligere har oplevet. Hvem gider smugle til Livigno? Der er vist ikke meget, som ikke fåes billigere i det toldfrie område.) Men det er tilsyneladende et godt tidspunkt at ankomme, set i forhold til busserne. Så umiddelbart vil jeg sige at et afgangstidspunkt fra DK omkring kl. 21 virker optimalt dernedaf.
Hjem igen: Uha for en bommert. Vores research ang. åbningstider for Tunnelen viste sig at være en anelse mangelfulde. Så jeg vil lige gentage dem her:
Official opening times starting from 11th December 2003
Monday: 05.00 - 20.00
Tuesday - Friday: 08.00 - 20.00
Saturday and Sunday: 06.00 - 23.00
Vi var nemlig temmelig sikre på at kl. 23 også galdt for fredag. Det gjorde det bare ikke!!!! Som det jo også fremgår af ovenstående. Vi valgte nemlig at pakke vores grej fredag aften og køre hjemad, da dette har en helt åbenlys fordel i forhold til trafikken. Men kl. 20:30 holdt vi ved en lukket grænsestation og ditto tunnel. Surt Show, som resulterede i en ekstra lang nat hen over 4 bjergpas og omkring 400 km. omvej igennem norditalien. Så det kan bestemt ikke anbefales. Anbefales kan det derimod lige at tjekke på livigno's hjemmeside, hvilke bjergpas, som er åbne og ikke mindst hvilke, som er lukkede inden man tager afsted...bare for en sikkerheds skyld. Det kan spare en for nogle gevaldige omveje. ;-)
Men altså...trafik er der intet af på dette tidspunkt i forhold til hvad du kan opleve når man først begiver sig afsted om lørdagen. Og dette gælder naturligvis ikke kun for Livigno, men for alle andre destinationer også, specielt i højsæsonnen. Venter man med at køre til om lørdagen er jeg enig i de betragtninger, som allerede er fremkommet tidligere i denne "tråd" mht. afrejsetidspunkter for at undgå for meget trafik.
Jeg håber du kan bruge mine erfaringer og du er til enhver tid velkommen til sende en mail, såfremt du/I har behov for yderligere info. F.eks. kan jeg altid bidrage med en virkelig alternativ rute, for dem som godt kan lide at køre langt, for at komme til Livigno. ;-)
Med mange hilsner og ønske om en god tur
Lasse
Fryd 24/01 2004 17:38
Hej Lasse!!
Har læst dine indlæg og det lyder til at du er en Livigno elsker - vi skal afsted i uge 10, og er lidt usikker om hvor lang tid vi skal beregn med kørsel. Vi har planer om at være ved tunnellen kl 6 - så hvor mange timer skal vi regne med fra den tyske grænse? Hvordan med priser på udstyr i Livigno - er der noget at spare eller er det kun sprutten der billig?
Go weekend
Hilsen Gitte
L@sse 25/01 2004 12:14
Hej Gitte.
Hrm...*g* Livigno elsker. Tjo...Livigno var det sted jeg stod på ski for første gang i mere end 20 min. ;-) Og med strålende solskin i 7 dage, en kanon oplevelse dengang med DanSki og et par veloplagte guider og skilærer, så kunne jeg jo kun være solgt. Desværre nåede jeg at runde de 30 før jeg fik brædder under fødderne. Og det lider mit skiløb altså stadig under. *g* Men i Livigno har jeg nu været 3 gange. Og er dermed mit mest besøgte sted og er helt uovertruffent hvad angår hygge og priser, når det altså ikke lige er de mest garvede skibumser, som kan køre området færdig på en dag, jeg er afsted med.
Nå...men til dine spørgsmål:
Det er VANVITTIGT afhængigt af vejret hvor lang tid I skal regne fra den tyske grænse. Og desuden også hvilken grænseovergang I regner med at tage over. Så enhver tid her vil kun være vejledende. Og jeg tager udgangspunkt i at I kører via Ulm og Füssen og Fernpass. Og slipper I for sne her så er meget vundet, da I fra grænsen vil kunne køre til Landeck på en god times tid. Herfra har I så omkring 200 km tilbage, hvor 3/4 foregår i bejrgene. Stadig kommer I frem her om natten og trafikken vil være minimal. Så uden sne vil jeg anslå at I kan være fremme ved tunnelen til Livigno efter ca. 4 timer fra den tysk-østriske grænse. Og de gode benzinråd er: Tank kun det nødvendige i Tyskland. Benzin her er pt. dyrere end i både DK og Østrig. Der ligger en "Skal" (Shell) lige efter grænsen. Og prisen her ligger ca. 15-18 cent lavere end i D. Endnu bedre er det at tanke i Livigno. Her koster en liter 95 blyfri 64 cent. Så dermed kommer vi til hvad, som er billigere i Livigno. ;-)
Og igen er det vejledende, men dette er vores erfaring:
- Sprut naturligvis. 1 liter Smirnoff af den røde: 5,40 Euro.
- Milka Chokolade...Uuuhm!!!
- Smøger. 1,70 for en Prince efterligning. Som fra pålidelig kilde skulle smage bedre faktisk. Hvad ved jeg...inkarneret ikke ryger. ;-) Til gengæld vild med Milka. Summen af laster du ved...
- Benzin (jvf. ovenfor)
- Indkøb i de lokale supermarkeder (Ekstrem god pasta og lokal rødvin, hvis I har eget køkken)
-Udstyr. Jo da. Noget vil du sikkert kunne finde til samme pris i DK på udsalg. Men de to bedste eksempler kommer her, og det ene tuder jeg over endnu: Jeg har møgbesværlige føder, men er så tilpas tung at jeg kræver en stor flex. Så har i flere år haft et par glimrende Salomon X-wave 10. Utrolig god skikontakt, men stiv som et ondt år. Men til at leve med. Indtil at skummet i inderstøvlen efter 2 år begyndte at derformere lige over anklen og jeg sidste år måtte skære den op og fjerne noget af den skumgummi, som var faldet sammen. Noget som enhver støvlersælger sigger ikke akn ske, men altså er sket. ÆV. Så jeg har været på jgt efter noget nyt. Prøvede en Nordica softboot af den nye type med snoretræk mv. Helt vild komfortable og genial (bortset fra at hælgrebbet er en anelse mangelfuld. Prisen i DK= 2400 og noget i Sportscentret på Roskildevej. 2100 i Sverige (hvor jeg tilfældigvis bor), så den blev naturligvis købt der. Pris i Livigno: 210 Euro. Altså omkring 550 kr billigere end i Sverige. ÆV. Og det var tilmed i den absolut dyreste butik, men også den med bedst service og størst udvalg, skal lige tilføjes.
Nr. 2 eksempel: Jeg fik nye støvler til Jul. Min livsledsager ønskede sig nye ski. Jeg tjekkede priser i DK på en Rossignol dameski (Saphir et eller andet). Billigste i DK 3499 incl binding. Sidste års model. Pris Livigno, dette års model. 399 Euro. Min kone ville gerne prøve den første. Desværre havde de den ikke i udlejning, men en tilsvarende Rossignol, blot ikke helt så let. Skien er kaldet TDV Cross og hun blev meget positivt overrasket over skiien. Utrolig nem at dreje og god i alt slags føre (incl. opkørte pukler, som ellers har været et "smertensbarn" for hende altid). Aftalen med butikken var at såfremt hun ville købe enten Saphiren eller den hun prøvede var lejen gratis, elelrs kostede det en dags leje. Og efter hun havde prøvet den var hun ikke i tvivl. Det blev den lidt tungere, men mere solide konstruktion som TDV'en har. Og for 360 Euro fik hun ski (incl en Axium 100 binding), pose (rossignol naturligvis, man har vel stil...tsk tsk. ;-)) samt compositstave til. Dette includerer så en 10% rabat, men stadig en meget fin pris og helt utrolig god service vi fik. Sælgeren vidste nærmest momentant hvilken type ski hun skulle have (Min Kone prøvede nemlig et par ski mere i løbet af dagen, da der er mulighed for at prøve ski for 5 euro i timen oppe på Mottolino siden. Og ingen var i nærheden af den Rossignol ski hun havde lejet nede i byen, på trods af at de bestemt ikke var billigere, eller mindre rettet mod kvindelige skiløbere). Jeg kan ikke sige, hvad netop TDV Cross koster i DK, da jeg ikke har fundet den nogle steder. Men i Sverige har jeg set den til 4500 SEK. Og det er ca. 1000 Dkr dyrere end Livigno.
Men bedste råd er naturligvis at tjekke prisen på det udstyr du kunne tænke dig i DK og så se om der er noget at spare dernede. Et alternativ kunne jo også være at når du kender prisen i DK, så prøv at ring derned og hør hvad det koster. De taler et temmelig godt engelsk i de store forretninger. Og det går for det meste at hitte et nummer på nettet. Ellers vil jeg tro at vi på vores kvittering kan hjælpe dig ihvertfald med et nummer.
Det blev en ordentlig omgang. Håber ikke du faldt i søvn undervejs og resten af livshistorien kan sikkert snart læses på vores hjemmeside. ;-) Og de korte svar på dine spørgsmål er:
Kl. ca. 2 ved grænsen og
Ja, langt de fleste ting (man behøver på en skiferie) er billigere.
Med de venligste hilsner her fra
Lasse
Fryd 25/01 2004 16:13
Hej Lasse!
Tusind tak for det fine svar - kanon at folk kommer med deres gode råd! Vi glæder os til turen og så må vi se om vi får shoppet igennem.....
Mange hilsner Gitte