Januarudsalg: Spar op til 25% på skibriller⛷️

leje af ski

Søren Varbæk Martinsen 12/01 2011 15:28

hjælp. hvor stor forskel er der på de forskellige skiklasser når man lejer ski. jeg tænker på, i intersport kan man leje tre forskellige klasser. gold, premium, bronze. det er ren og skær nysgerrighed for mit kendskab til forskellige slags ski er overhoved ikke det største og hvis jeg læser om de forskellige ski hos forhandleren så vil de selvfølgelig rose deres egne ski til skyerne og det bliver jeg jo ikke meget klogere af.

med venlig hilsen

søren

Kommentarer:
Der er i alt 2 svar i denne forumtråd.

Sonny 14/01 2011 20:58

Sv: leje af ski

Det er meget generelt at man kan leje forskellige typer af ski, hvis du gør det gennem rejseselskaber hedder det også std. øvet og prof. og lignende.. Jeg er ikke den største haj indenfor det men mig bekendt er den gode ende lidt smallere og har lidt skarpere kanter så man kan lave nogle hurtigere og kraftigere sving - dette kræver selvsagt mere kontrol over skien og er derfor smartest hvis man har styr på det. Dermed ikke sagt at det nødvendigvis gør nogen forskel hvis man ikke kører vildt.

Folk må selvfølgelig hjertens gerne rette på mig hvis jeg tager fejl :)

Martin Langdahl 15/01 2011 11:47

Sv: leje af ski

Det er rigtigt at det er ganske normalt at der er findes forskellige typer af ski til leje de fleste steder, men det er ikke korrekt at det har nogle med bredden af skien eller hvor skarpe kanter den har - alle ski skulle gerne have lige skarpe kanter.

Generelt kan man sige, at skiene i bronze kategorien er for begyndere, sølv for øvede, og guld for eksperter - eller des dyrrere ski, des højere kategori/ leje pris.

I bronze kategorien er skien generelt bløde, både i flex og torsion. Dette giver en tilgivende ski som er nem at køre på, men som heller ikke giver meget igen, og som bliver mere ustabil i højere fart.

Sølv kategorien er normalt en mellem ski, og guld er selvfølgelig topskiene.

Det er ofte i guld og sølv kategorierne man finder specialski, som twintip, racecarvere og offpisteski. racecarvere/slalomcarvere er nok dem som Sonny tænker på, da de ofte er smallere end allroundski, og deres stivhed, specielt sidevejs, gør at de har et bedre greb på hårde underlag. Desuden har slalomcarvere en stor taljering, så man kan lave kortere sving.

Find tilbud på skirejser

Gå til toppen