Lavine udstyr

Mathias Duus 04/11 2015 19:51

Jeg har fået anskaffet mig en ortovox freeride 26L og skal ahve anskaffe noget lavine udstyr.
jeg har fået en ortovox lavine skovl i fødsesldags gave, men den bliver byttet til en version i ALU.
så tænkte jeg på om det lige så godt kunne betale sig at købe helle pakken med sonde og teltstangen(kan ikke huske hvad den hedder)
næste spørgsmål er så: kan alle sonder snakke sammen ? det kan de vel?
og sidste spørgsmål. hvilken "pakke" løsning er bedst ?
jeg vil som minimum have en skovl af ALu og med langt skaft på

Kommentarer:
Der er i alt 10 svar i denne forumtråd.

Mathias Duus 06/11 2015 14:06

Sv: Lavine udstyr

så er det ikke sådan at der findes en G3 pakke med en sender/modtager i også ? syntes ikke jeg kan finde en.
man kunne jo spare lidt penge der måske

Fjeldabe 06/11 2015 14:29

He he, tja måske. Men G3 laver ikke sender/modtager.
Men du kan jo gå ned til den lokale ski-pusher og spørge efter en pakkepris med f.eks. BCA Tracker 2 eller 3. (G3 og BCA har sterke relasjoner i Danmark ;D)

Mathias Duus 06/11 2015 15:40

Jeg har fået et tilbud med en g3 sonde i carbon på 320 cm. Nogen erfaring med holdbarhed der ?

Fjeldabe 06/11 2015 16:10

Personlig foretrekker jeg alu, uden at jeg har det store overbevisende argument at slå i bordet med...
Har bare dårlig personlig erfaring med carbon, men der er mange som bruger carbon og er tilfredse...

Bare sørg for den er "tyk", altså den skal ikke være lavet for at være lett men solid. Et par tips: Tyk diameter er bedre end tynd. Lange led er bedre end korte.
Fold sonden ud, hiv enden opp på et bord/ind mod en kant, og hold godt fast i den anden ende. Så presser du gradvist mer og mer på stangen. Bøjer den lett er det ikke den du skal køpe. (test andre de har for at ha en referanse)

Frederik 07/11 2015 01:18

Jeg kan bifalde hvad Fjeldaben skriver. Da jeg var på lavinekursus for et par år siden, fik vi og vide, at plastik skovle ikke kunne bruges overhovedet, at alle sonder under 3,20 var useriøse og, at en bipper som udgangspunkt skulle have 3 antenner. Det er sådan lidt skåret groft ud - men det siger måske lidt om hvor meget erfaring de havde med folk der kørte rundt med ubrugeligt udstyr - freeride bipper, K2 plastik skovl og en bitte 2,20 m. sonde ;) Derudover gik de meget op i, at skovlen havde et langt skæfte og et stort blad (relativt) - det gør gravearbejdet MEGET lettere, og der findes mange 'smarte' skovle derude som ikke er særligt hensigtsmæssige! Iøvrigt så er et basis førstehjælps kit en god idé + et varmetæppe.

Et andet godt tip er, at køre noget gaffa et par gange rundt om skæftet på din skovl, man ved aldrig hvornår det kan være en god idé!

Carsten Hansen 04/11 2015 22:13

Hej Mathias

Du bør have tre ting med, en lavine sonde, det vil sige en søgestang
Lavet af hærdet aluminium med wire inden i, let at samle. Lavine skovl, og ja den af alu er den stærkeste, bladet kan monteres 90 grader på skaftet, hvilket er genialt når man trækker sne ud under sne hulegravning. Nu til noget meget relevant lavine bibber, søger,
Den skal have gode batterier i, når man kører ski står den på sender, min blinker når den er i aktion, sæt den under jakken.hvis nogen bliver revet med lavinen, prøver man at spotte dem. Derefter sætter man bibberen på max. Søger på tværs nedover , venstre højre, min Ortowox arbejder med intervaller.
Når man er over målet skrues frekvensen ned ,til finsøgning. Lokaliseringen og sonde ned i sneen.
Prøv at grave en rygsæk ned med bibber , og søg efter den.
Jeg tror man skal vælge personligt, det man er fortrolig med.

Ortowox, Pips,Mammut, Black Diamond, mf.

Carsten

Fjeldabe 05/11 2015 19:11

Når du skriver "kan alle sonder snakke sammen", så mener du sikker "pipper", eller SM (sende/modtager), transceiver og hva de nu eller kaldes. Ja det kan de, alle sender på samme frekvens 457kHz. Enkelte unntagelser som har vist sig at have noen avigelser, med det er gamle modeller, som ikke findes i butikken mere.

Når du nu skal købe en søkestang/sonde (teltstangen), så sørg for at då en som rent faktisk er effektiv når den skal bruges. Den skal være solid, stiv, og lang nok (300cm). Der finnes mange smarte og lette modeller, men de oppfører seg uhensiktsmessighet i sneen (de bøjer lett og søget blir ikke det område du tror. Eg god solid alu fætter på 300cm :)

Skovl er det nok en ide at se godt efter. Der finnes mange selv i alu som ikke holder, der er lavet mange "fieldtests", så google litt. G3 AviTech har et serdeles godt rygte.

Alle nye "bippere" holder stort sett høg kvalitet, og er enkle i brug. Pas på at du ikke køper noget som du egentlig ikke kan/vil bruge. Noen typer har mange alternative programmer som du kan bruge - det gjør dem ikke enklere at bruge at du kan sætte den i "guide-mode", det medfører tvertimot at du skal ha overordentlig godt styr på prinsippene ved både analog og digitalt søgemønster. Måske den "simple" versjon er lige så god for dig.
Alle nye modeller har 3 antenner, og er veldig gode - Pieps kom for nogen år siden med en billigmodell med det appelerende navn "freeride".
Det er det værste lort som finnes, den kaldes også for "egoist pipperen" da søgefunksjonen er utrolig dårlig (du spare penge, men kan ikke finde din makke - men han kan finde dig hvis han har en anden type - altså egoist).

Fjeldabe 05/11 2015 19:17

Åhh, hvorfor er der ikke en rediger-knapp. Ja ja du forstår vel tross tastefeil, det gikk litt hurtig...

Mathias Duus 06/11 2015 10:23

kan du anbefale nogen sonde?
jeg har besluttet mig for g3 skovlen.

Fjeldabe 06/11 2015 11:32

Jeg har selv brugt en Black Diamond i mange år, tror den hedder Guide, men ikke sikker på den findes mere.
Ellers har G3 også en sonde, Speedtech som kommer i 300+cm, den har jeg også nogle stykker af, solid og enkel at bruge.
Der findes helt sikkert flere gode, K2 fik og så meget ros for sin 300cm'ish for nogle år siden, jeg har langt fra haft alle i hånden.

Find tilbud på skirejser

Gå til toppen