Frankrig
Italien
Sverige
Østrig
Schweiz
Tyskland
Weekendski
Jonas Rasmussen 25/09 2011 20:44
Hej alle,
Dette er så min første post på forummet :-) Jeg står i den situation, at jeg skal ud og erhverve mig et par nye TwinTip ski. Da jeg altid har kørt alm. carvingski, som har gået mig ca. til panden, er jeg usikker på hvilken længde, jeg skal have mine nye TwinTip ski i? Det skal siges at jeg er 1,83 høj og vejer omkring 77-82 kg.
..og hvis der er nogle der har forslag til gode TwinTip ski, som hovedsagligt skal bruges til pist, men som også en gang imellem skal fyres af på offpist og park, så må i meget gerne sige til. Det må MEGET gerne være ældre modeller, da de er billigere... :-)
Mvh Jonas
Frederik 25/09 2011 20:57
Sv: Længde på TwinTip ski?
Tror du skal ud og lede efter nogle semi fede BC TwinTip ski alá Salomon Foil eller Rossignol Scratch BC. Der er mange gode modeller, men gå efter BC (Back Country) TwinTip ski der ikke er breddere end 87-88 mm. på midten. Så burde de kunne bruges i offpisten, på pisten og lidt i parken hvis det skulle være.
Hvilket niveau har du? Hvilken kørestill har du? Hvor mange dage er du afsted om året? Hvis du skulle dele pist, park og offpist op i procenter hvordan ville de så lægge (fx. "jeg kører: Pist 50 %,Park 20 % og offpist 30 %)?
Alle ovenstående spørgsmål vil hjælpe til at bestemme den type model der passer godt til dig og den længde der så også vil egne sig bedst til dig.
Frederik 25/09 2011 20:58
Jo, og velkommen til :)
Jonas Rasmussen 25/09 2011 21:11
1000 tak for det hurtige svar. Jeg vil lige prøve at kigge mig om efter de ski så. :-)
Jeg vil sige, jeg har et meget højt niveau hvad angår race på pisten, og så har jeg lidt mindre erfaring med offpist samt park, hvilket jeg dog vil forsøge mig noget mere med, når jeg skal afsted på bumsetur om forhåbentlig ikke så længe (derfor også valget på TwinTip).
Har været afsted én uge om året de sidste 9-10 år, men kører som sagt - med frygt for at lyde selvfed - rimelig suverænt hvad angår ski på alm. løjper, da jeg altid har fundet fart som det fedeste ved ski. Derfor har fordelingen de år jeg har været afsted ca. være således: Pist 70 %,Park 10 % og offpist 20 %). Dette vil jeg dog gerne have forandret på min bumsetur, så fordelingen nærmere bliver ca. således: Pist 50 %,Park 20 % og offpist 30 %).
Mvh Jonas
Frederik 25/09 2011 22:34
Hvor lang tid skal du være afsted? Min erfaring siger mig at det klart er billigst at købe udstyret på destinationen! Der kan du helt sikkert også få snakket med nogle der ved mere om det end jeg :)
Omkring 172-180 virker som en fornuftig længde på et par TT BC ski for dig. Men det afhænger helt af dit niveau samt præcis hvilken model du vælger (herunder bla. torsionsstivhed, kerneopbygning, Rocker- samt/eller Champer zoner osv. osv.).
Det smarteste er nok at tage ned på destinationen og så skaffe sig 2-3 par ski som du kan køre rundt på over sæsonen. Så kan du få meget forskelige ski og det behøver ikke være så super dyrt hvis du køber dem brugt...
Nicolai 26/09 2011 13:48
Hej Jonas!
Hvis du er så dygtig på pisten, så forstår jeg ikke helt hvorfor du vil have en TT ski og slet ikke når du kører så meget på pisten som du gør. Nu ved jeg ikke hvor meget du har været på ski og om du måske ligefrem har modtaget race-teknisk undervisning, når du angiveligt har så højt niveau. Men når du tager afsted på sæson, og arbejder på en skiskole vel at mærke, finder du ud af du ikke er så suveræn alligevel (no offence).
TT'en ser fed ud og det hele og er meget sjov, men du skal have tiden til at køre i parken og øve rotationstricks osv, før du får det optimale ud af den. Derudover vil den give dig rigtige dårlige forudsætninger for at forbedre dig på de hårde pister. Ethvert mærke har en såkaldt race-serie. Måske er det dem du skal kigge på.
Bare et forslag selvfølgelig. Har tre hele sæsoner på bagen samt storslalomstræning, så jeg ved hvad man kan gøre bedre når man tager på sæson første gang.
Michael Thorup 26/09 2011 16:08
Hej Jonas,
jeg faldt lige over dit indlæg her..
Jeg har et par K2 Kung Fujas 2011 (179 cm), med Marker Jester skizo frantic binding, som jeg sælger, da jeg selv skal bruge en mere konkret pudderski i år.
Skien er en allarround ski, som fungerer super godt i off-pist, okay godt på pisten (Den er rigtig blød, så den er sjov at ligge og leje på, men i høj fart holder den nok ikke helt, men igen, der skal du nok bruge en konkret race-ski.) I parken er den også helt fint.
Det smarte ved Marker Jester skizo frantic bindingen er, at der følger en lille nøgle med, så du let kan flytte bindingen fra og tilbage som det passer dig, og den kan gå helt frem i centermontering, så den bliver helt perfekt til park, med også langt tilbage, til når du skal ud og flænse pudder.
Den har ganske få skræmmer og er ikke brugt ret meget, da jeg næsten udelukkende kørte park, hvor jeg brugte en anden ski.
Smid mig en mail på: michaelthorup@gmail.com - Hvis det har interesse. Så kan du evt. få et par billeder og så kan vi altid diskutere prisen.
Jonas Rasmussen 27/09 2011 22:57
Hamdensaere: Først og fremmest - tak for svarene alle sammen, det er sgu' dejligt at få råd af nogle rigtige skientutiaster! :-) Jeg regner med at være afsted to måneders tid - er der andre der har erfaringer med at købe ski på destinationen, for så kunne det da være værd at overveje? Flere ski er desværre ikke en mulighed rent økonomisk. Har faktisk kigget lidt på denne: Blizzard FS CSTM Twintip ski i længde 178 cm - kunne det mon være noget? Den har fået rimelig gode anmeldelser..
Nicolai: Jeg vil netop anskaffe mig nogle TwinTip ski af den årsag, at jeg I ÅR vil prøve noget andet end race - og du har ret, der er med sikkerhed mange der ude der har modtaget race-undervisning der rent teknisk er bedre end mig - nu sammenligner jeg bare med hvad jeg har set af niveau de år jeg har været afsted. Mange tak for rådene Nicolai! :-)
Michael: Har skrevet dig en mail :-)
Nicolai 28/09 2011 13:04
Okay. Bare husk at du ikke skal sammenligne dig med andre "alm. turister". Ligesom dig er skiferie-folket afsted en gang årligt, hvilket tyder meget begrænset træning og når man typisk ikke modtager ordentlig undervisning af en instruktør med flere sæsoners skierfaring, så rykker man sig ikke og det gælder teknik, ens position på ski'ene, for meget bevægelse i hofte (jvf. bevægelse i hoften i det hele taget ;) ). Grunden til at jeg skriver det er at du sammenligner dig med andre "ferieskiløbere" og konkluderer at du er "suveræn". Jeg siger bestemt ikke du er dårlig eller mangler talent, det er bare umuligt at nå et nævneværdigt niveau indenfor sportslig skiløb uden rigtig træning og så masser og masser af skierfaring. Det gælder også de teknisk bedste skiløbere. Alle kan forbedre sig og det er meget vigtigt man tænker sådan, ellers stagnerer ens udvikling.
Håber du vil ha' det lidt in mente og så ønsker jeg dig ellers en super fed sæson :)