Frankrig
Italien
Sverige
Østrig
Schweiz
Tyskland
Weekendski
Jacob 12/01 2006 20:33
Hey.. Jeg har læst herinde at længden på ski også afhænger af ens vægt... Tænkte på om i kunne give mig et fingerpej til længden.. Er der forskel på længderne mellem offpist, park og pist? Er ca 185 og vejer 70 kg, og har stået mange år på ski!
På forhånd tak.. Jacob
Nicolai 12/01 2006 22:13
Sv: Længde på ski..
Når man siger, at længden af skien også afhænger af ens vægt, skyldes det, så vidt jeg er orienteret, at man generelt vil kunne lægge mere vægt i manipulationen af skiene ud og ind af svingene, såfremt man vejer mere (end en tilsvarende person af samme højde).
Min personlige (og uprofessionelle) holdning er imidlertid, at denne forskel i reglen ikke betyder noget, da højden er væsentlig mere afgørende for skilængden end vægten - ekstremt overvægtige(/afsindigt muskuløse) individer er vist en sjældenhed på ski, og eftersom du har en BMI på godt 20, vil jeg ikke umiddelbart mene, du hører under denne gruppe.
185 cm og 70 kg ville nok være forenelig med en længde på ca. 173 plus/minus måske 3 cm. Udover din højde er det nok snarere din køreform, som er af betydning, idet tæt portkørsel eller bare mindre hurtige sving betyder en kortere ski (med mindre svingradius), end meget lange sving hvor hastighed måske er vigtigere. Selv her tror jeg ikke forskellen vil være mere end et par cm...
Rehné 13/01 2006 13:27
Der er mange faktorer som afgør hvilken længde af ski som er den perfekte for dig!!!! Og det er helt sikkert vigtigere at kigge på din vægt på din højde!!! Det er jo din vægt og din muskelkraft som ska lægge presset på kanten af skien!!! Og jo bedre du er på ski, jo bedre formår du selvfølgelig også at bruge din vægt og muskler på selve skien!!! Den vigtigste faktor er dog hvilken ski du har tænkt dig og hvorledes du kører!!! Er det meget agressivt og med masser af sving, masser af fart, så meget off-piste som muligt eller hænger du meget i parken!!!
Og så kan man jo ellers blive ved, men det er nok ikke helt forkert med en ski mellem 170cm og 178cm afhængig af hvilken type ski du har tænkt dig!!!!
Jeg vejer selv ca. det samme og har ski som er mellem 170 og 176 lange!!! Det synes jeg fungerer!!! Det blir selvfølgelig lidt sværere og mere udfordrende jo længere de bliver.....men ikke nødvendigvist sjovere....
Rehné 13/01 2006 13:37
måske der lige skulle tilføjes at er du til korte sving på pisten er det ikke nødvendigt med så lang en ski, men er du mere til off-piste og store sving og fart vil det være bedre med en lidt længere ski, som vil være lidt mere stabil, når du gir den gas!!! I pakken er det bedst med en ski uden alt for meget indsving og jo længere og tungere de blir, jo sværere blir de selvfølgelig at holde styr på:) Men alt i alt afhænger dit valg stadig mest af dig selv og hva du kan og vil....