Frankrig
Italien
Sverige
Østrig
Schweiz
Tyskland
Weekendski
Thomas 05/04 2016 15:07
Hej. Står og skal købe et par ski, men ved ikke helt hvad længde jeg skal ha dem i. Jeg er 177 høj, så hvad vil folk/experterne anbefale mig jeg køber?
Mvh Thomas
Brian Lund 05/04 2016 15:27
Sv: Længde på ski??
Hvilken type ski? Hvilket terræn vil du bruge dem i? Hvad er dit niveau og foretrukne kørestil? ;)
Thomas 05/04 2016 15:59
Har kigget på de her Salomon M X-DRIVE 8.0, og er meget sikker på det er dem jeg køber da jeg synes de passer godt til mit skiløb:) Kører ca 70% piste og ca 30% offpist hvis sneen er til det:) Vil mene mit niveau er letter øvet/øvet.
Brian Lund 05/04 2016 17:15
Jo kortere en ski er, jo kortere sving kan du lave med den, men en længere ski er mere stabil ved højere hastigheder! En længere ski vil også have mere bæreevne hvis du kører powder i off-pisten.
Hvis det ellers er den rigtige ski jeg har googlet mig til, så hedder den da ikke noget med M?? M for "Mens" måske? Den kan fås i 156, 163, 170 og 177? Jeg vil tro du skal ud i en 163! Men det kommer igen an på din kørestil, der er fordele og ulemper ved både at vælge en der er længere eller kortere!
Thomas 05/04 2016 17:22
Nej ved heller ikke hvad det M står for:/ Hvad fordele har en 163 og hvad ulemper har en 163?
Jan Spile 09/04 2016 18:38
Min erfaring med Salomon ski, når jeg har været på test ture, er at det er meget let kørte ski. Så det vil sikkert passe fint til dit niveau. Ang. længden ville jeg personligt køre den i 170 eller 177cm (jeg har samme højde som dig, og kører tilsvarende men stivere allmountain ski på 174cm), men jeg har også langt mere rutine end du har. Det du får med en længere ski, er bedre kantgreb, mere stabilitet og større bæreflade i off pisten. Hvis man stadig kæmper lidt med teknikken, vil det selvfølgelig være en fordel med en kortere ski, fordi den er nemmere at få rundt. Men hvis teknikken er på plads, er det overhovedet ikke noget problem, at lave super korte sving på en lang ski.
Jan Spile 09/04 2016 18:57
Her er et godt eksempel på at længere ski sagtens kan dreje hurtigt, hvis blot man har teknikken. Det er Andreas Spettel fra ski akademiet i St Christof Arlberg (i øvrigt mit favorit område gennem mange år). Han kører en storslalom ski på 188cm på filmen. Søg på Youtube: Andreas Spettel Dynamic skiing-from short turns to bumps.
Thomas 09/04 2016 20:43
Hej jan. Fed video må man sige, sikker på man kan lærer en masse fra de videoer???????? Synes stadig jeg kæmper en del med teknikken endnu, så tror hvertfald ikke jeg skal ha en 177 ski, nok nærmere en 170 ski, men vil jo også gerne købe den passende ski første gang jeg skal købe???? Men er der meget forskel på 163 og en 170 ski.?
Jan Spile 11/04 2016 22:12
Hej Thomas, Hvis jeg skulle vælge den ski du tænker på, ville jeg vælge den i 177cm, men det er utroligt svært at give råd om, til andre man ikke kender. Jeg kender ikke dit niveau og kørestil, og i det hele taget har længde på ski meget med personlig smag at gøre. Vil man bare have den svinger så let som muligt, eller går man mest op i stabilitet ved høj fart, eller er det noget helt tredje som har højeste prioritet? Umiddelbart tror jeg at du gør klogt i ikke at vælge den alt for lang, ud fra din erfaring, og hvad du fortæller om dit niveau. Det bedste du kan gøre hvis du er sikker på du vil have dine egne ski, er at købe dem på din næste ski ferie. Der kan du kan teste dem i forskellige længder, og måske også forskellige mærker og typer, inden du køber. Hvis du efterfølgende køber ski i samme forretning, plejer man ikke at skulle betale for de testede ski. Held og lykke med det :-)
Thomas 12/04 2016 05:30
Tror heller ikke jeg skal vælge en for lang en ski, da jeg synes jeg har en smule teknik jeg skal lærer endnu. Er meget sikker på den er nogle 163 ski jeg har lejet de sidste par gange og synes jeg har fået meget ud af de ski. Men tror ikke det ville være helt skidt at vælge en 170 ski istedet for en 177. Men har overvejet at tag ind i surfogski i Odense og prøve og snakke med dem omkring længde på mine ski:)