Frankrig
Italien
Sverige
Østrig
Schweiz
Tyskland
Weekendski
Martin Lauridsen 18/01 2016 12:42
Hej, jeg overvejer at købe egne ski. Har især kig på Fisher Progressor 800. Mit spørgsmål er nu overordnet: Hvad betyder skiens længde for mit skiløb? Jeg er 179cm. høj og vejer 82 kg. Hvad får jeg med en længere ski, -større svingradius? og omvendt med kort ski,- lille svingradius? (det har vel også meget med taljen at gøre) Lang ski, stabilitet og fart?? Kort ski, dynamik og levende ski?? Tja, hvad ved jeg, ;-) er lidt forvirret, kan I hjælpe?
Martin Lauridsen 19/01 2016 22:12
Sv: Længde på ski ??
Jeg har kig på et par der er 165 cm. Hvad tænker forum om det, er de for korte??
Henning, jeg har også kigget på xspo.de hvor de står til 300 euro. Tvivler på de giver rabat hvis man køber flere, men du kan du prøve at høre dem.
Kent D. Hansen 20/01 2016 09:06
Skien skal gå til din næse. Tror en 165 bliver for kort 170 er bedre.
Er de for korte, udvikler du ikke dit skiløb. Læs det bliver for let i længden.
Mvh Kent
Martin Lauridsen 20/01 2016 17:39
Ok, synes bare jeg har læst her på forum at det ikke så meget er min højde, men snarer min vægt og til dels hvor aggressivt jeg "trykker" skien i svingene. Skiene kan jo være ligeglad med hvor høj jeg er. I øvrigt er der lige nøjagtigt 165 til min næsetip. Forstår ikke helt @Kent hvad du mener med det bliver for let med en kort ski. Andre der har en mening om det, ????
Vh
Martin
Peter Troelsen 20/01 2016 19:52
Tommelfingerreglen med at skiene skal gå til næsen er forældet. Man kan i dag få kortere carvingski, som også er stabile ved højere hastigheder. Er der derimod tale om ski med rocker, kan de sagtens være lændere end "til næsen", da det forreste (og måske bageste) af skien ikke rigtigt tæller med.
Henning M 18/01 2016 14:14
Hej.
Er selv på udkig efter tilsvarende ski, har lige solgt mine Progressor 8+ og går efter Progressor 800 i samme længde. Jeg har nogenlunde samme højde og drøjde som dig. Længere ski giver større svingradius, højere hastighed og mere retningsstabilitet. Og selfølgelig det modsatte med kortere ski. Jeg synes Progressor skien er suveræn. Jeg kigger i Tyskland, måske vi kan lave lidt "mængderabat" ??
Vh
Henning