Frankrig
Italien
Sverige
Østrig
Schweiz
Tyskland
Weekendski
Stig Holt Petersen 18/01 2007 07:31
Hej!
Hvad skal længden være på et par Carving-ski?
Jeg har selv et par Salomon fra omkring år 2000, der 184 cm lange. Det foruroliger mig lidt, at man fx her på siden ikke kan købe nogle herre-ski over 170 cm.
Nu lyder spørgsmålet så, hvad længde skal jeg investere i, næste gang jeg skal handle?
Jeg 192 cm høj, og vil betegne mig selv som, lidt over middel øvet.
På forhånd tak!
Stig Holt Petersen 23/01 2007 12:25
Sv: Længde på ski!
Mange Tak fo de fine indlæg!
Sattack 18/01 2007 08:54
Korte sving on piste : 150 - 165, til dig ca. 160 - 165
Lange sving on piste : 170 - 180, til dig ca. 175
All mountain : Minus 5 - 10 cm ( mindre erfarne minus 10 - 15 cm )
Måske lidt uden for kategori :
Twin tip ( young guns, til jumps på kickers eller halfpipe samt off piste ) minus 5 - 10 cm, meget erfarne og tungere løbere + 5
Freeride mest til off piste ( fungere dog godt on piste ) kropslængde eller + 5 - 10 cm hvis meget erfaring eller tung.
/ Satake
Claus L 18/01 2007 11:40
Hej.
Mange køber deres ski for korte, jeg vil mene at du med din højde skal have minimum 175 og måske 180 afhængigt af teknik/styrke og kørestil.
Claus E 18/01 2007 19:45
Hejsa
Jeg mener det er en udbredt misforståelse at rådgive om længden på ski, udfra personens højde. Det afgørende i valget af skilængde, er brugerens vægt og type af skiløber. Typen af ski er også vigtig. Jeg er helt enig med Claus L, i at mange køber for korte ski. I store træk kan flg. regler benyttes: Tung/stærk skiløber med lyst til fart = stivere/længere ski. Lettere/rolig skiløber = kortere/blødere ski. Derudover skal man vurdere om man er til pistefræs, pukler, offpiste, park eller lidt af hvert. Når man vil bruge en ski til det hele, vil det altid blive et kompromis.
/Claus E
Claus L 19/01 2007 12:38
Hej igen,
jeg er absolut enig i, at vægt og kunnen er vigtigst i forhold til skilængde, derfor har jeg også sat linket ind til en oversigt der tager udgangspunkt i de to faktorer.
Derudover er højde (pga tyngdepunkt) samt hvilket terræn man kører i også vigtige faktorer.
Hilsen Claus