Frankrig
Italien
Sverige
Østrig
Schweiz
Tyskland
Weekendski
Peder Nielsen 29/01 2003 08:48
Jeg har stået på snowboard en enkelt uge, for 2 år siden, og skal igen her i vinterferien. Og så var det lige at jeg kom i tvivl om hvor langt mit board skal være. Jeg mener at have hørt noget om at jo kortere boardet var, des lettere var det at dreje, men ens bremseevne var lidt ringere. Og modsat hvis længere. Men! - jeg ved sq ikke helt hvor langt brættet skal være.
Jeg er ca. 176 og vejer ca. 80 kg.
Regner nedmlig med at købe et board inden, og det ville jo være lidt lort hvis den overhovedet ikke passer til mig ;o)
- nu er det sådan at jeg har formået at smadre 2 snowbaords...eller ja..okay..det var ikke sikkert at køre på dem... - men jeg vil gerne vide om det er svine dyrt fx, at få vokset og slebet sit board...koster det en bondegård?
Dan Nissen 30/01 2003 08:13
Sv: Længde af snowboard...
Hej Peter
mht. til længde af et snowboard variere det lidt efter type (freeride, race osv.). Normalt siger man at det skal gå dig mindst til skylderne og maximalt til hagen.
Ved freerideboards må de gern lære i den længe ende, så du får en størrre overflade, til at bære dig oppe i offpisten.
Hvis du fortrinsvis køre på pisten, har du ret i at jo kortere board jo letter at dreje osv.
Jeg ville vælge en board på omkring 155 cm, det brude gå dig til mellem hagen og skulderne. Hvis du skal købe et board kan du jo altid rådføre dig med butikken, hht. type af board og derved også længde ?
Vedligeholdelse af snowbaord er generelt lidt dyere end, tilsvarende behandling af ski. En grundslibning og voksnings koster fra 250 kr. pr gang. Så det er da til at komme over.
Hvis du ved vejligeholdesen vil spare lidt penge kan du vokse boardet selv, og nøjes med at så kanterne slebet.
Go forbnøjelse med købet
Hilsen
/Dan Nissen
Peder 30/01 2003 11:43
Hej Dan!
Først, mange tak for dit svar.
Jeg glemte at spørge med hensyn til pris, kvalitet osv. Nu har jeg dog været lidt rundt omkring på nettet og lugtet lidt til de forskellige snowboard frabrikanter. Men hvilke mærker vil du anbefale? - og hvilke vil du absolut advare imod? - Det er selvfølgelig en smagssag, men alligevel så er der vel en generel enighed om hvilke mærker der er af den bedre kvalitet. Så hvis du lige kunne nævne nogle af de producenter som laver nogle gode boards, så ville det hjælpe mig meget! ;o)
Mvh Peder Nielsen
carsten 31/01 2003 15:25
Hej
Hvad angår kvalitet og mærker.
Med snowboard som med ski er det sådan et du får hvad du betaler for. Derfor synes jeg at du skal gå ud efter nogle grundlæggende regler.
Des dyere det er - des mere stabilt er det. Det vil sige at hvis du kører relativt stærkt og drejer skarpt - ja så drejer boardet også. Og det er jo ligsom det der er meningen. De billigste brædder er noget lort hvis du er bare lidt krævende. De flaprer i svingende, er for bløde hvis du vil lave lidt lir på pisten osv osv. Men er man mindre krævende gør det jo ikke noget.
Des mere stabilt det er - des relativt sværere er det at køre på! Det gør det det får besked på, også selvom du ikke har givet besked på det. Så hvis du laver en fejl går du i gulvet. Igen er det en opvejning af dine behov og dine evner.
Snowbording er relativt nyt - sammenlignet med ski. Det er også drøn hipt. Af samme årsag findes der et hav af mærker der alle mener at have fundet de vises sten. Det er tit en tidligere boarder der "synes at det der var på markedet var noget lort". Tja, måske har de ret, men det er som regel også dyrt. Min holdning er at du skal ned og have det sjovt i den uge det som regel bliver til for en dansker. Ikke til et modeshow. Derfor synes jeg at du skal gå efter mainstream mærker - til gengæld skal du gå efter deres bedre modeller. Tag f.eks. salomon - de har lavet ski i mange år, og det ved faktisk godt hvad der skal til for at lave stabilitet. Du får nok mere for pengene her. Til gengæld er der langt mindre "Street credit" over det. Et mærke som Niedeker (staves nok anderledes) laver efter min mening hamrende gode og relativt billige bræder.
Et bræt kan være nok så godt, men hvis det er træls at bruge er det lige så ringe som alt andet. Derfor mener jeg at støvlernes pasform er hamrende vigtigt og at bindingen skal være til at have med at gøre. Køb en klik binding. Efter min mening en "Flow" der ikke har tendens til at fryse til som andre klik bindinger. Den garvede vil nok sige at "så har man ikke kontrol over brættet" - det er måske rigtigt hvis man er konkurance løber.Det går nok for de fleste danskere. Du har sikkert selv opdaget at det ikke er altid man kommer helt over glidestykkerne og skal have åbnet en binding. Det er SÅ meget lettere med en klik binding og det gør godt nok ferien noget sjovere. Du slipper for at skulle ned og sidde for at få brættet på igen.
Køb for dælen på tilbud. Køb et hamrende godt bræt fra sidste år og få så forhandlet nogle ordentlige bindinger hjem. Der kan sagtens være et par tusind at spare - mindst! Næste år er det nye bræt du købte i år alligevel fra "sidste år" så hul i det med at det er nyeste model. Sandsynligheden tæller faktisk for at det er samme bræt - bare med en ny coat!
Håber du kan bruge det til noget.
Peder Nielsen 31/01 2003 18:17
Hej Carsten!
Damn, det må jeg sq tage hatten af for ;o) - det var umådeligt brugbart! Mange mange tak!
Jeg har heldigvis støvler, nogle airwalk til 2400 kr. , men jeg fik dem for 600 kr. Så jeg mangler kun board og bindinger.
Jeg har kigget på nogle flow-bindinger af modellen FL-5 FS/FX, og synes selv de ser udemærket ud. Board ved jeg ikke endnu, men altså....streetcredit er jeg sq lidt ligeglad med. Jeg tager ud i sneen for at have det sjovt, og fordi jeg blevet bidt af snowbaord i sin tid....så..@!#$ det om det ikke er det vildeste nye eller det vildeste dyre...hvis det fungerer og jeg ikke har brugt 9 millioner på det, så er jeg sq tilfreds ;o)
anyway.. Jeg er stadig lidt i tvivl om jeg skal købe board og bindinger herhjemme...så jeg slipper for at leje...eller om jeg bare skal vente og så leje det denne gang...
Okay, lad os sige at i får 4000 kr af mig, og skal købe bindinger og et board til mig...hvad ville i købe til mig? (model + pris gerne ;o)
Er på herrens grønne pist
Mvh
Peder Nielsen
carsten 01/02 2003 10:33
Hej Peder
Hvis du bor i en af de større byer ville jeg da gå rundt til de forskellige butikker og se hvad de har. Specielt om de har noget fra sidste år. Jeg kan f.eks. nævne at Surf og Ski i Århus i øjeblikket har ophørsudsalg. Fordelen ved at købe herhjemme er at du jo har god tid. Ulempen selvfølgelig at du ikke kan prøve skidtet.
Omvendt er der altså grænser for hvor meget tid man gider at bruge på at købe et bræt dernede. Tænk når du kommer derned - du står uden bræt og skal enten til at leje eller drøne byen rundt for at finde det rigtige bræt. Det er for FEDT at man bare kan smide brættet under føderne når man kommer derned og ikke skal stå som køer i en række hos udlejeren. Ferien er kort - den skal sgu nydes optimalt!
Hvis det bare skal være det HELT rigtige vil jeg købe dernede - lave aftaler med forhandleren om at du kan prøve det. Test det så i skarpe kurver og på hårde pister. Et godt bræt skal skære sig ned i en hård piste og flapre og springe (stabilitet). MEN det vil topmodellerne også altid gøre (stort set).
Så jeg tror jeg ville finde et godt tilbud herhjemme.
Mærker: Tja - der er vel kun at anbefale de gode mærke
Burton (OK streat credit)
Nitro (OK streat Credit)
Rosignol (Lousy streat credit)
Oxygen (for folk der kører rulleskøjter)
Salomon (det er jo for folk der står på ski)
Niedecker (det er vel lidt i mellem)
Airwalk (for skatere - er kommet stærkt de senere år)
Så find en billig topmodel inden for en af disse mærker.
Binding - jeg var vildt glad for min FLOW. Du skal vel give 1000 - 1500 for en flow binding. Så har du 2500 til bræt. Hvis du finder det fede tilbud kan du sikkert sagtens finde et bræt nedsat fra 4000 - 4500 til 2500.
Husk nu Surf og Ski i Århus - billig i øjeblikket!!!
håber det kan bruges!
carsten
carsten 01/02 2003 10:37
Fejl i ovenstående indlæg
Et god bræt skal selvfølgelig IKKE flapre og springe på en hård piste!
Undskylder
Peder Nielsen 01/02 2003 14:54
Hej Carsten!
Det kan ihvertfald bruges! ;o) - men desværre så er jeg ret langt fr Århus ( Surf & Ski ) - så det er stort set udelukket.
Men jeg "kender" en mand i intersport som er til at handle med. Det var ham der fik fat i mine støvler, med 75% rabat *GG* - så han er til at handle med. Jeg skal bare fortælle ham hvilket board jeg vil have, så får han det hjem. Men ja, så var det jo lige hvilket mærke. Men det har du jo så nydeligt svaret på! ;o)
- så jeg tror lige jeg vil kigge lidt rundt på fabrikanternes sider og tjekke deres boards ud.
Jeg vender lige tilbage når jeg har fundet nogle boards. Så kan må du måske udelukke et par stykker og sådan..
Men mange mange tak - endnu en gang ;o) - din hjælp har været guld værd!
Mvh
Peder Nielsen
Peder Nielsen 01/02 2003 15:34
Så er jeg tilbage!
Nu har kigget på Nitro og Burton's boards. Men der er faktisk kun 1 som rigtigt har fanget min interesse. Det er Burton's Custom ( http://www.burton.com/gear/pr_boards.asp?productID=6 )
Det er et meget overall-board og jeg har bare en eller anden ide om at det måske er smart nok at det kan bruges til lidt af hvert i mit tilfælde. Men hvad synes du om Custom carsten? - vil du anbefale et som er mere specifikt mht. ens kørestil?
Det skal da også lige siges at Nitro også havde nogle ganske fine boards. Men jeg fik bare den ide at det ville være godt med et board som var sådan lidt "average". Men nu skal jeg så lige ha fundet ud af hvad den koster i DK ;o)
Mvh
Peder Nielsen
carsten 01/02 2003 17:59
Hej Peder
Nu er det nok på tide at jeg bekender at jeg faktisk ikke længere kører softboot, men race board med hårde støler. Jeg synes det er for fedt at carve gennem svingene. Rigtige boardere vil nok mene at så skulle jeg nok købe et par carving ski. Hmm dem om det. Grunden til at jeg lige nævner dette, er fordi det nok kan påvirke det kommende lidt - tag mine ord med en gran salt
Anyway - det ser ud som om Costum er et rigtigt godt bræt. Den er lavet at enten de bedste eller lige ved bedste materialer, OG det er ikke noget begynder bræt. Det sidste er væsentligt for det bliver du sgu træt af i løbet af ingen tid. I følge deres specs. har det et godt kantgrip og et godt flex - to ting som jeg synes er hamrende vigtigt. Lige meget hvad du laver på pisten, tricks hop eller skarpe sving - ja så har du brug for disse egenskaber. Så kan jeg også godt lide at det er relativt smalt over taljen - det giver mulighed for at lave nogle lækre skårede sving - det er jo det jeg synes der er fedt. Gør en indsats for at lære det. Det bliver så meget sjovere at køre på pisten, og det er jo der vi er mest - trods alt. Det larmer også langt mindre og så kan du også holde din samvittighed ren med hensyn til at "skovle" sneen ned af pisten - det har snowboardet jo ry for.
Kort sagt tror jeg at det er et hamrende godt bræt. I øvrigt er Burton også kendt for at lave nogle hamrende gode bræder - inden for race boards er de og Nitro nok de ukronede konger. Og kan du få fat i det billigt gennem din gode ven er det jo oplagt.
Hvad angår længden - hmm - deres angivelser med hensyn til vægt foreslår 158. Jeg tror det er helt fint. Det skulle også give dig noget at fordele dine 80 kg på hvis du kørere dyb sne!
Jeg vil da gerne høre hvad du kan få det for!
carsten
ps: Før du køber en flowbinding er det vigtigt at teste hvordan dine støvler passer i. Flow laver relativt spidse støvler. Dette i direkte modsætning til airwalk der ofter er ret "klumpede" i tærerne. Flow laver vistnok forskellige kapper til at gå over fodryggen. Du kan jo prøve at se om der er forskel på hvor godt dine støvler passer i.
Jacob 07/02 2003 10:15
Hej!
Interessant diskussion i har gang i, så jeg syntes lige jeg ville blande mig lidt :o)
1) Burton Custom er et rigtig fedt board, men det koster i vejl. udsalg 5000,-, så derfor er det rimelig pebret. Jeg har set et hos Ski Shop i Hellerup til 3500,- (sidste års model), men det er 168, så det er desværre alt for langt (også til mig :o). Burton laver også en billigere udgave af Custom, som hedder Clash - det er også et kanonboard.
Jeg har selv lige købt et Burton Bullet, som er den brede udgave af Clash.
2) Mht. Flow bindinger, så har jeg hørt, at man helst skal købe Flow boots hvis man har Flow bindinger og at ens støvler ihvertfald ikke skal være for høje... Jeg ved ikke om det passer. Flow bindinger kan man få til en rimelig pris hos Stadium på Fisketorvet/Glostrup centret/City 2. Stadium har forøvrigt også Burton.
3) Et board/bindinger til 4000,- Så ville jeg foreslå Burton Clash board med Burton Syncro bindinger. Det koster i vejl. udsalg 2995,- + 1499,- og hvis du så kan få lidt rabat, så passer det meget godt :o) Hos Bum (www.bum.dk) har jeg set Clash, Syncro bindinger og Burton Freestyle støvler til 5000,- Jeg ved dog ikke om det har det mere/i din størrelse.
4) Hvis du vil læse mere om snowboard generelt og Burton specielt, kan du kigge på
http://www.burton.com/community/default.asp
hvor der er et forum med 1000-vis af indlæg om snowboarding og alt Burton's grej. Det er et kanon forum, hvor man kan få masser af råd om alt: udstyr, voksning, køreteknik, ... Man skal oprettes som bruger, men det er gjort på 2 min.
5) Snowboard butikker i Kbh. (hvis du bor langt fra Århus er det måske i Kbh. :o)
Ski Shop Hellerup (www.skishop.dk)
Ski Shop Kbh. (Ny Østergade)
Bum (www.bum.dk)
Pistase (www.pistase.dk)
Stadium Sport (www.stadium.dk)
Håber det hjælper lidt :o)
-Jacob
PS.: Jake Burton var med til at opfinde snowboardet, så jeg tror det har mere en ok street credit ;o)
Rasmus 30/10 2004 18:46
Et lille tip !!!
Hvis det er du gerne ville have et board der virker og du har de der ca. 4000 til at gøre det for, så ville jeg anbefale dig at vente med at købe boarded til du kommer ned til området, nu ved jeg selvfølig ikke lige hvor du skal hen, men jeg gjorde det samme da jeg sq til Val Morel sidste år.
Fik et kanon tilbud hos en lille lokal butik dernede på nyt board, bindinger og så nogle lettere brugte støvler til omkring 2200 og jeg har ikke fortrudt det.
De ved altså hvad de snakker om, de beskæftiger sig jo ikke med andet og så er de til at handle med !!!
Bare lige mit indput !!