Frankrig
Italien
Sverige
Østrig
Schweiz
Tyskland
Weekendski
John Lysdal 02/02 2008 22:25
Jeg har fået den opfattelse, at det mine "svage" knæ har godt af, er, et par snowblades(med rigtige bindinger)... -er der nogen der kan bekræfte det?
Altså hvis jeg ønsker det skal være sjovt og kører meget forsigtigt, stille og roligt på gode løjper/pister, er det så ikke et godt køb?
vh john
Arne Bonnesen 03/02 2008 11:38
Sv: Køb af snowblades...
Jeg har en kammerat, som kun kan løbe på snowblades på grund af knæproblemer.
Selv har jeg ingen problemer med almindelige ski, selvom jeg mangler et korsbånd og får problemer ved almindelig løbetræning.
Prøv det, og mærk efter.
Db 03/02 2008 12:13
Hej John, Efter min mening kan du godt have ret, MEN når det er sagt vil du opdage at et par snowblades ikke er gode at kører på om eftermiddagen da de ikke skærer igemmen de pukler af sne som er kørt op. Hvis bakke er ok - som den mest er om formiddagen så går det fint. Men hvorfor ikke prøve med en dameski - du må ikke grine, men en dameski er bindingen sat lidt frem på skien, hvilken vil gøre at dine knæ ikke bliver så belastet, endelig er det vigtigt at bindningen ikke er for stram - det er den som regl når skiudlejere justere dem - jeg plejer altid at "lyve" mig til en vægt der ligger noget under den rigtigt - derved får du ikke bindingen så stram og du ryger letter ud af dem, du kan dog ikke kører hårdt på dem, for så ryger de af, men det giver også sig selv, idet dine knæ ikke kan holde til det vilde ræs. Endelig kan jeg også kun videgive det som Thomas Uhrskov skriver om, at det ikke er længde der er det afgørende. Jeg er selv 198 høj, men kører på et par ski med længede 160, dameski, og en meget let ski - dette gør at jeg ikke får problemer. Endelig vil jeg give dig et råd med på vejen - tag f.eks. til et skisportssted hvor du med det de kalder en "oplevelsepakke" f.eks. Hochjoch i Østrig - kan prøve alle de former for ski du har lyst til (max 3 skift pr. dag)- så kan du virkerlig mærke at en ski ikke er en ski - der er MEGET forskel på dem. De forkerte kan ødelægge din skiferie, de rigtige kan gøre din skiferie som et most du bare skal på igen og igen. Jeg prøvede selv snowblades i starte, og kunne kun køre på dem. Min datter ligeså, men efter sidste år med få milimeter fra et brækket ben er de blevet lagt på hylde og skal nu sælges til en frygtløs skiløber - så derfor godt du skriver med rigtige bindinger. God tur, jeg er på vej om 5 dage.
Nikolaj Vejlemand 03/02 2008 15:01
Det styrker virkeligt dine knæ, køb dog bare et par meget korte ski istedet.
John Lysdal 03/02 2008 23:09
Tak for svarene/hjælpen...
Jeg vil prøve nogle forskellige ski(evt, dame ha ha), før jeg køber.
Der er fjernet noget af menisken i højre knæ, så jeg ved ikke hvad knæet kan holde til, og har pt. ikke lyst til at finde ud af det, på den hårde måde.
Men super ide' med "oplevelsespakken" eller lignende, det bliver sjovt at prøve forskellen på flere/mange ski!
vh og god tur med masser af pulver... john