Frankrig
Italien
Sverige
Østrig
Schweiz
Tyskland
Weekendski
Anne 30/10 2006 16:28
Jeg står og skal købe mig et par skistøvler, jeg har stået på ski i omkring 6 år - altså bare en uge om året. Jeg flytter til USA til maj og skal bo nordpå, hvor jeg satser på at komme til at stå rigtigt meget. Jeg har derfor besluttet mig for at jeg vil have mine egne støvler.
Jeg overvejer kraftigt at købe dem her på siden, men er faktsik ikke helt sikker på hvad jeg skal ligge vægt på, jeg er typen som (desværre) bare altid ender med at sige ja til den helt forkerte støvle, når der står en eller anden Østriger, som på trods af diverse håndtegn, bare slet ikke forstår hvad man prøver at forklare. Min kloge far bliver (som bestemt selv mener han er ekspert på området) ved med at sige at jeg ikke skal købe støvlerne her i Danmark, men derimod vente til jeg kommer til Østrig til vinter og så købe et par brugte støvler, som jeg har stået på i nogle dage, for på den måde at være sikker på at jeg ikke køber nogle støvler, som slet ikke passer mig når det kommer til stykket - men har han ret? Eller skal jeg købe nogle her i DK hvor jeg er sikker på at mine krav bliver efterlevet? Er det en dum ide at købe dem herigennem siden?
Det er mange spørgsmål - sikkert også ret individuelt hvad man foretrækker, men det er som sagt første gang jeg skal købe - og har derfor brug for en masse gode råd fra jer.
Anne
Dan 30/10 2006 17:54
Sv: Køb af skistøvler
Hey Helle
Jeg kan godt forstå hvis du er lidt i vildrede. Støvler er den vigtigste del af alt skiudstyret, men samtidig også den bestemt sværeste ting at købe.
Personligt ville jeg aldrig foreslå nogle at købe støvler online. For det første han man igen mulighed for at prøve modellerne, og det lyder også til at du skal have kvalificeret hjælp til valget af den skistøvle, som passer til din fods anatomi, dit niveau, dine ambitioner og din økonomi. Dette vil du aldrig kunne få på nettet, og skulle du senere i forløbet få problemmer med støvlen, som fx kræver boot-fottting eller reperation, så er mulighederne også begrænsede.
Om du så skal købe herhjemme og eller på destinationen, det får du uden tviv, mange forskellige meninger om. Med mindre man er rigtig god til det sprog der tales på destinationen, vil jeg personligt fraråde dig at købe på destinationen. Du enden meget let ud med at støvler som måske ikke passer 100% til dit niveau, ambitioner mm. Det kan være man ikke helt kunne forstå den udenlandske ekspedient, eller også lige manglede det rigtige ord til i samtalen. Går du hen og får problemmer med reklamation, senere bootfitting, er mulighedern også begrænsede ! Du skal ikke være sikker på at kunne få noget ud af at reklamere i en danske skibutik af en støvle købt i udlandet. Fordelene er selvfølgelig at du har mulighed for nogle steder at køre i støvlen inden på endelig bestemmer og samtidig er de eksperet i boot-fotting, hvis der opstår et eller andet lille problem i løbet at den tid man er på destinationen.
Nogle vil måske mene at de danske ski butikker ikke er lige så faglige dygtige som de er på destinationen. Dette er kun delvis rigtig, vælger man nogle af de gode butikker, er man helt sikker på at på samme faglige ekspertise som hvis man handlere på destinationen. Fordelen er dog imidlertidig, at du bliver vejledt på dansk, derved undgår du de sproglige barriere som måske man forekomme i udlandet. Du kan til enhver tid komme ind med en støvle som er købt i dk og få den til at footfittet. Støvleproblemmer komme sjældent i løbet af de første uge, hvis der brugt tid nok i ekspeditioen omkring fx fodtype, andre anatomiske faktorer, så her er den igen fordele frem for køb i udlandet. Derudover vil du være dækket ind under den danske købelov, og derved være sikker på hvordan evt. reklamationer bliver behandlet.
Hvis du med brugte støvler, mener støvler brugt at andre end dig, så ved jeg ikke helt hvor meget ekspert din far er. Køb aldrig brugte voksenstøvler. Inderstøvlener vil være tilpasser den tidligere ejer, og de vil trods alle de fine "formbare" inderstøvler, aldrig være lige så gode, som hvis du fra starten får en helt ny inderstøvle. Bemærk igen det jeg skrev tidligere, med at støvle problemmer sjældent komme i løbet af den første uge. Det tager minimun 1 uger at "køre" en inderstøvle til, dette til trods for at man fx kan opvarme næsten alle nye inderstøvler. Støvlerne får ikke den optimale pasform, får den har fået nogle af ekstren belastninger og du har været i ude i nogle af yder positionerne.
Jeg vil uden tvivl råde dig til at købe i danmark, sålænge du vælger en skishop med den fornødne eksertise og erfaring.
Kommer du ind i en skibutik, som ikke får dig til at tage sokker af og smøje buskerne op og kigger på din anatomi, så er det ikke her du skal købe dine støvler.
Det er en vigtig del af processen, det er ikke nok med at de spørger ind til fx uger på ski, ambitioner og lign.
Det tager min 1 - 1½ time at købe skistøvle, du skal prøve nogle forskellige modeller og vælge et eller 2 par ud. Dem burde du så stå i dem i min 15 min. hver, da mange problemmer som fx krampe, trykpunkter og lign. kommer ikke i løbet af 2 min op/ned af støvlen. Sidst og ikke mindst, så skal du passe utrolig på ikke at vælge den i for stor størrelse, en skistøvle giver sig mellem ½-1 sko nr. når de bliver kørt til, men det får du også at vide hvis du vælger en god skibutik.
Held og lykke med købet
Dan 30/10 2006 17:58
Så skal Helle bare lige ændres til "Anne", ved ikke hvor det andet kom fra.
Ovenstående er baseret på mine egne erfaringer, men du vil sikkert finde nogle som siger det modsatte, håber dog det hjælp lidt på dine spørgsmål og din tvivl.
Anne 30/10 2006 22:28
Hej Dan,
Mange tak for dit svar - det var rigtigt mange gode råd.
Min far er absolut ikke ekspert, kun efter sit eget hoved :) Det er vidst en typisk far-ting.
Anne
Anne 31/10 2006 16:07
Er der så nogle, som kender til en rigtig god "skiforretning" i Århus - Horsens og omegn?
Anne
Martin Langdahl 31/10 2006 20:10
ja jeg kender ikke nogen af egen erfaring i området, men jeg har selv haft fornøjelsen af at handle Nautic i Herning, de er en del af surf og ski kæden og så vidt jeg ved er det stedet at handle i dk. Men som sagt jeg har ingen personlige erfaringer med netop de butikker.
Søren 01/11 2006 16:35
Hej Anne.
Jeg har handlet meget i en lille butik i Gedved (mellem Skanderborg og Horsens), der hedder Ski Lej, tlf. 75665704. Der er kun åbent fredag eftermiddag og lørdag formiddag.
Der modtager du en fantastisk service og vejledning ligesom servicen er i top, hvis du efterfølgende har ting, der skal byttes/rettes/tilpasses.
med venlig hilsen
Søren
Karsten 01/11 2006 18:48
Hejsa!
Skiing i Århus, på åboulevarden (lige overfor Magasin) er en fin butik med stort udvalg. Husk nu endelig, ikke at begå den klassiske fejl, og købe for store støvler. De skal sidde til..
mvh Karsten
Tibandfib 03/11 2006 18:00
Anne,
Du skiver at du flytter snart til USA. Så vil jeg anbefale at du venter med at købe skistøvler indtil du er derovre:
1) Udvalg. Forretninger i steder som Winter Park, Steamboat Springs i USA, eller Whistler i Canada, sælger nok flere par støvler om ugen end der sælges af en butik i Horsens eller Århus i et hele år - derfor meget større udvalg og mere erfaring i at finde de rette støvler til dig.
2) Boot-fitting. De allebedste du kan gøre er at finde en forretning der er eksperter i boot-fitting. Dvs de tager sig tid til at opmål din fødder, laver udblokning af støvlerne, laver inderstøvler og fodsåler osv.
3) Priser - I Canada og USA koster støvler ca. 50%-60% af hvad de koster i DK.
- Men ellers er jeg enig med Dan. Købe aldrig støvler online men kun hos en skishop med den fornødne eksertise og erfaring, der skal mindst 2 timer til en boot-fitting og købe aldrig brugte støvler.
Dan 05/11 2006 21:27
Hey
Jeg kan klart anbefale Fun-sport i Vejle, der har jeg selv rigtige gode erfaringer ! De tager sig den tid det tager og har nogle rigtig meget erfaring !
> Tibandfib
3) Priser - I Canada og USA koster støvler ca. 50%-60% af hvad de koster i DK.
Denne er så modsat af hvad jeg har oplevet, har været 2 sæsoner i canada, og besøgt mange steder whistler, fernie, banff mm.
Mit opfattelse af pris niveauer er nogenlunde det samme som i dk, og nogle europæiske mærker som dalbello og salomon, var faktisk dyere ! Selvfølgelig er det altid nogle spot priser, men du skal ikke regne med at kunne få dem til ½ pris !