Frankrig
Italien
Sverige
Østrig
Schweiz
Tyskland
Weekendski
Lars Kristian Jensen 14/12 2008 20:25
Hej med jer, jeg skal ud og købe mit første par ski. Jeg har stået på ski i 6 uger, jeg kan godt lide, at det går stærkt, og jeg kan godt lide at køre på pisten. Jeg har så at sige endnu ikke prøvet off piste.
Mit spørgsmål er, hvordan finder jeg ud af, hvad type ski, jeg skal købe, og hvor lange skal de være? Er det ikke noget med man siger, at skien skal gå en til hagen? Jeg er 190 cm. Så tænkte, at den ski jeg købte skal være 168 cm.
Glæder mig til at høre fra jer.
Hilsen
lars
Finn Ellegaard 16/12 2008 15:40
Sv: Køb af ski
Hej potentielle skikøbere,
Det er bare sindsygt svært at købe ski. Jeg har i 5-6 år haft er par rigtige dejligt bløde begynderski fra Blizzard. Og dem var jeg faktisk rigtigt glade for. Sidste år var jeg på Hafjell i Januar med mine Blizzard ski. Efter mange og lange overvejelser anskaffede jeg mig et par Salomon Crossmax W10. Dem havde jeg så med til Val Thorens i påsken.
Den første dag fik jeg simpelthen et chock. De var meget vanskelige at løbe på - syntes jeg. De var simpelthen svære at styre. Jeg var blevet vant til at mine ski fulgte mine "instruktioner" uden noget bøvl. Men disse ski "sparkede" igen. Det skulle jeg godt nok vænne mig til. Men efter 2 dage var jeg fyr og flamme. Jeg skulle stadig være over dem. Men til gengæld fik jeg bare meget mere ud af mit skiløb. Især når der skulle gives gas.
Men det er den skiferie hvor jeg har lavet suverænt flest begynderfejl. Skvatte på et strygebrædt af en piste. Kun fordi jeg var uopmærksom og slap i benene.
Så jeg synes du/i skal prøve at kigge på jeres skiløb. hvad er vigtigst. Afslappet og roligt skiløb på blå og indmellem en rød piste. Så vælger i en blød "begynderski". Eller synes i også det er fantastisk at give den gas indimellem. Køre nogle store carvede sving med relativ høj fart. Så finder i nok en lidt mere avanceret ski.
Jeg tror personligt at langt de fleste af os "ikke skihajer" med 6-12 uger på ski, får mest ud af en storslalom ski, skicross ski eller en all-mountain ski. Reelt søger vi jo en ski der kan lidt af det hele.
Der findes masser af steder man kan læse skitests. her er en af de sider jeg besøgte: http://www.newgear.net/skitest_index.asp?LA=DK&SP=SKI
Jeg kørte Salomon Crossmax og en af mine venner kørte sprit nye Atomic GS10 el. GS11. Vi var begge MEGET begejstrede sidste i ferien. Så til slut er det vel også et spørgsmål om hvad der findes på markedet og til hvilken pris. Jeg betalte 3000,- for "sidste" års model af W10.... Han lidt mere for Atomic....
Husk: Uanset hvad - så bliver man glad for et par nye ski.
PS: Min højde: 187cm - ski: 178cm .....
PPS: På lørdag spænder jeg dem på i Wagrain ;-)) - undskyld, men kunne ikke dy mig.
Finn
Jan N 22/12 2008 02:18
Hvad er Skicross ski? ... storslalom og allmountain er rimlig nemme at regne ud :)
J 22/12 2008 08:23
Skicross er en form for skiløb hvor man løber ned af en piste med mange skarpe sving og små/store hop.
Forslag til bestemt ski til dig: Salomon Aero Gt i 172cm (tror ikke den laves i 178cm)
Det er absolut en ski som rigtig god at udvilke sig på for øvede skiløbere, og en ski som man ikke kan blive for god til. Ihvertfald ikke som dansker. Det er en god pisteski, som ikke er alt for stiv, men alligevel godt kan klare en masse fart og isede pister.
http://www.salomonsports.com/dk/#/ski/skis/on-pist-performance/aero-gt---z10
Lars Kristian Jensen 24/12 2008 11:52
Hej igen, undskyld, jeg ikke lige fik svaret tilbage på min tråd :)
Så kommer mit andet spørgsmål, nemlig økonomien. Jeg tror nemlig også, som J skriver, at det er den slags ski, jeg skal have fat i. Nu foreslår Michael, at jeg skal købe et par brugte lejeski. Jeg tænker nemlig, jeg kan måske spare 500 kr. er det så ikke bedre at købe nogle på tilbud i Østrig eller andet sted, nu hvor jeg ved, hvilken slags ski jeg skal have.
Jeg overvejer Atomic, Salomon eller Rossignol.
Hilsen
Lars
Kent D. Hansen 25/12 2008 14:47
hejsa
www.Zogmatch.dk har Head monster im 70 til 1200kr med binding ca.2000
eller im 72 til 2000 + binding
begge fantastiske ski godt nok af lidt ældre dato, men hvad gør det bare de er nye....
mvh kent
Thomas Wilhelmsen 14/12 2008 20:44
Hej Lars,
Da jeg skulle have nye ski sidste år var jeg i den samme tvivlende situation. Bange for at vælge forkert.
Jeg købte nye ski via. shoppen her på siden. Skrev til dem hvordan jeg stod på ski, hvad jeg ønskede, hvilke krav jeg havde osv. og så blev jeg anbefalet flere modeller.
Så det vil jeg anbefale dig.
Min umiddelbare tanke med dine 168 ski er at de nok lige er korte nok når du vil have fart... Normalt siger man at de kortere ski er til komfort/gode små sving og de lidt længere til fart 'og spænding'.... Så jeg ville mene at du skal 5-10 cm. op.
/Thomas
Michael Hansen 14/12 2008 21:41
Nu ved jeg ikke hvor du bor henne af i landet, men en mulighed er også at tage en enkeltdags tur til vallåsen, og prøve ski fra deres skishop. De har i disse dage 30% rabat på alle ski, og med den gode kurs set med danske øjne, så kan man få en rigtig god og billig ski der oppe. Har selv lige været der oppe og prøve 4 forskellige modeller. Super god og venlig betjening.
/michael
Lars Jespersen 15/12 2008 08:24
Hej Lars.
Jeg var selv i tvivl da jeg skulle købe, fik en god lang snak med een i en sportmaster butik, jeg er selv 197 cm og kan også godt lide lidt fart på skiene, ham ville råde mig til et par på 180 cm. Vi talte lidt frem og tilbage om dette, jeg købte dem og har ikke været eet sekund i tvivl om det var det rette køb, de er dejlige stabile når der kommer lidt fart på dem.
Mvh
Lars
J 15/12 2008 10:21
Ikke for at sige at Lars nr. 2 tager fejl, men ofte har ekspidienter i sportsmaster ikke den nødvendige viden for at kunne rådgive om ski.
Hvis jeg var dig ville jeg vælge en ski på ca. 175-180. Prøv at se om du kan finde en salomon crossmax V8 eller V10, tror de ski passer godt til dit skiløb..
Der findes mange ski til sådan en som dig, så det skal nok kunne lade sig gøre at finde en fin ski..
Lars Kristian Jensen 27/12 2008 15:24
Hej igen. Jeg har lige fået en mail fra min svoger, at han har købt et par ski til mig i julegave,
kan http://www.salomonsports.com/de/#/ski/skis/on-pist-performance/aeromax-s---711 bruges til noget.
Hilsen
Mads 15/12 2008 12:34
Hej Lars
Købt selv ski sidste år efter bla. efter råd fra folk i dette forum. Jeg er 193 og endte med at købe Fischer RX8 i 175. Jeg kører primært på pisten, og synes de har været rigtigt stabile her.
Mvh
Mads
Tobias M 15/12 2008 16:55
Hej Lars.
Jeg kan se at du har fået nogle svar som ikke er helt korrekte. Da du har løbet på ski i 6 uger er du ved at være ude af stadiet nybegynder. Men højden af skien er ikke så vigtig. Det mest vigtige er, hvor stiv skien er. Jo mere stiv skien er jo mere skal der arbejdes med skien. Eftersom du kun har stået på ski i 6 uger vil jeg anbefale dig at fine en ski der ikke er for blød, men heller ikke for stiv da du ikke vil få det mest optimale ud af skien eller udvikle dit skiløb. Men find en ski som du stadig kan udvikle dig på.
Mvh Mikkel
Jan N 16/12 2008 00:30
Nogen forslag til en bestemt ski? står selv i samme situation. 192 , 6-7ugers erfaring.