Køb af ski

Maria Frederikseb 13/10 2006 13:12

Jeg er kvinde der vejer lige under de 60 kg. Jeg har løbet på ski i 10 år, er rimelig på præperede pister men står af på off piste. Jeg har revet korsbåndet over i mit ene knæ for 5 år siden, så jeg løber med DonJoy skinne. Har ingen problemer med knæet i det daglige. Dyrker jævnligt sport, cykling og løb så mine benmuskler er i orden. Nu til sagen: Jeg er blevet tilbudt et par Völkl S2 ski, sidste års model til en meget rimelig pris. Jeg søgte egentlig efter nogle meget stive ski, da jeg føler det giver mig den bedste kontrol på isede pister. Forhandleren mener at jeg er for let til en 4 eller 5 stjernet Völkl supersport som er deres topmodeller og at jeg derfor skal have S2'eren og så henviser han også til mit knæ (som jeg nu ikke føler er dårligt). Jeg er bare bange for at den ikke er stiv nok. Hvad mener I eksperter ?

Maria

Kommentarer:
Der er i alt 4 svar i denne forumtråd.

Rasmus 11/11 2006 14:46

Sv: Køb af ski

Hej.
Jeg er ny på dette site og er klar over det er lang tid siden dette emne er oprettet, men nu vælger jeg dog alligevel at kommenterer alligevel. Jeg er en fyr med forholdsvis meget skierfaring (bla. som skilærer). Jeg er selv helt vild med Völkl ikke mindst Super Sport men også P-serien.
Det er svært at rådgive når man ikke har set køber løbe på ski men min umiddelbare reaktion er at den forhandler du har talt med ikke er helt gal på den. En 4, 5 eller 6 stjernet Super Sport er en meget krævende ski som kræver meget af løberen. Skiene er skabt til stabilitet ved relativ høj hastighed hvor der skæres igennem størstedelen af svinget. I lighed med det Peter skriver vil jeg også anbefale en "dame"-ski. Disse ski er nu til dags meget torsionsstive - d.v.s. god evne til at holde kant, bindinger er placeret længere fremme m.h.p. bedre bid i skovlen/front og nemmer sving indledning og sidst men ikke mindst er dameski ofte relativt lette (kg).
Håber det er en hjælp Maria.

Peter Stensgaard 13/10 2006 15:39

Kære Maria

Det kommer jo helt an på hvad du ønsker skien skal kunne yde. Det er ikke en dum ski, men hvis du går efter en der kan skære i isen, er Völkl's Attiva serie (Deres dameski) værd at kigge på.
Der har du som kvinde mange fordele, (som ved alle andre dame ski)bl.a. er din binding 1 cm længere fremme, så du har lettere ved at trykke forskien, og dermed få fat, selv på isede områder...
Jeg kører selv på en Supersport Allstar, og skal man udnytte det skien kan, kræver den meget af løberen.

Håber det hjælper, ellers uddyber jeg gerne.

Mvh
Peter

Ewe 13/10 2006 23:09

Jeg har købt et par Dynastar Exclusive i deres dameserie og de virker helt perfekt til mig. Jeg har selv en større korsbåndsskade og i dag kører jeg uden skinne m.v.

Skien hjælper til og gør skiløb på pisten til en super fornøjelse.

Bolette 04/02 2007 19:39

Hej Maria.

Jeg lyder meget "som dig", bortset fra det med knæet.
Jeg købte et par dynastar exclusive 9 sidste år, og er generelt ok tilfreds med dem - MEN de er alt for bløde når der kommer lidt fart over feltet - så overvej hvor hurtigt du løber... ærger mig lidt over at have brugt flere tusind på et par ski der ikke "gode nok"... så sørg for at få kyndig vejledning (den missede jeg og købte på tilbud i intersport)!

hilsen Bolette

Find tilbud på skirejser

Gå til toppen