Frankrig
Italien
Sverige
Østrig
Schweiz
Tyskland
Weekendski
Jesper 07/11 2003 12:58
Hejsa!!!
Jeg skulle lige høre om der er nogen der kan hjælpe mig med at få indstillet mine bindinger rigtigt til støvlen og sat den så skien passer til min vægt... Er lidt lost.
Mogens 07/11 2003 13:36
Sv: Indstilling af ski
hej Jesper
Du skal gå til en forhandler og få passet bindinger og støvler sammen så det passer det er meget vigtigt hvis du vil undgå skader.
Hilsen
Mogens
Jesper 07/11 2003 14:43
Sv: Indstilling af ski
Jamen skien er brugt og købt privat... Så vil de gider vel ikk bruge tid på "mig"???
Jesper
Arne Bonnesen 08/11 2003 20:54
Sv: Indstilling af ski
Hvordan du tilbasser bindingen til støvlen afhænger af hvilken binding du har på skiene.
Normalt flytter du bagbindingen så du uden problemer kan træde ind i bindingen og udløse den igen.
Hvis forbindingen eller hele bindingen kan flyttes skal markeringen ca. midt under støvlen passe med markeringen på skien. (Nogle ski har en fast markering til forbindingen.)
Forbindingen skal stilles, så du kan vride støvlen ud af bindingen med din egen kraft.
Bagbindingen skal stilles, så du lige netop kan trække hælen fri når du læner dig frem, presser knæet frem og trækker hælen op.
v.h. Arne
Dan Nissen 08/11 2003 22:50
Sv: Indstilling af ski
Hej Jesper
Inden du kan begynde at indstille bindings DIN-værdi efter støvlelængde/kunne/vægt, forudsætter det at selve bindninger er monteret med at en sådan indbyrdes afstand, at den kan tilpasses længden af den nye støvle.
Når man montere en bindning på et par nye ski, gøres det udfra længden af den støvle, som
kunden ønsker at benytte. fx 290 mm. Derefter kan standart binding, ikke justeres ret meget,
maximalt. en støvle størrelse hver vej.
[ 1 ]
Det første du skal begynde med at altså at finde ud af om din egen støvle passer til bindninger
på din nyerhvervede ski. Hvis du ved hvilken størrelse, vedkommende du købte skien af
benyttede, kan du rimelig hurtigt se om det er muligt.
Hvis vi forudsætter at støvle størrelsen, er nogenlunde den samme, kan du justede din bindning.
vha. en lille metal-tap eller bøjle (fagsprog: "armen"), på bagerst bagbindingen.
Når "armen" er løftet, placere du din støvle så den har støvle spidsen korrekt i forbindingen,
her efter kan du så skubbe, bagbindingen, så det bagerste af støvlen og binding, har en frigang
på ca. 3 mm. Når denne frigang passer trykkes "armen" igen på plads, så er bagbindningen låst.
Denne frigang mellem støvle og bagbinding, lyder lidt svært men det giver egentlig sig selv,
når du står med dele i hånden. Er frigangen for stor eller for lille har du svært ved at lukke
støvlen rigtigt i bindingen.
Kan du ikke få støvlen til at passe korekt i bindingen, ved hjælp af denne metode, bliver du
nød til at går til din lokale skishop, og få dem til at "Flytte" selve bindingen, De vil altså
skrue den bindingen af og bore nye huller så den passer netop til din støvle.
Prisen for dette ligger på mellem 150-250 kr.
[2]
Fik du justeret bindingen rigtigt til din støvle, er det sværeste overstået. Nu mangler du blot at indstille bindingen, så den udløser rigtigt.Dette gøres efter en international DIN-stanard, som er ens for alle alpinbindinger på markedet. DIN-værdi indstilles efter: vægt/kunne og støvlelængde.
Et skema til plotning af DIN-værdi, har jeg lagt ud på denne side. (Siden findes ikke mere, så linket er fjernet)
Trin 1:
Du starter med som det først at plotte din vægt ind i skemaet, derefter aflæser du det bogstav
som passer til din vægt. fx 67 - 78 kg svarer til bogstavet K.
Trin 2.
Nogle benytter også højden som en faktor, og hvis du ønsker dette, plotter du din højde ind i
skemaet og finder det bogstav som passer. Hvis bogstavet fra trin 1 ikke passer med bogstavet
for din højde. Tager du den det "lavest" bogstav altså bogstavet tættest på A.
Trin 3.
Nu skulle bogstavet (vægt højde relationen) gerne være afklaret. Nu er tiden kommet til at
finde længden af sålen på skiløberens støvle.
På nyere skistøvler, pleje længden af stå, enten på siden af sålen eller også under bundet.
Hvis dette ikke er tilfældet, må man finde linealen frem og måle sålen fra yderpunkterne ved
hælen og tåen.
Målene skal være opgivet i mm for at kunne bruges i dette skema.
Nu hvor du kender længden af sålen, så plotter du blot dette ind i skemaet og finder det tal
som passer. fx 280 mm svarer til kolonne "3".
Trin 4.
Du kan nu indstille din alpin binding, du kender bogstavet og kolonne nummeret. Nu plotter du
blot disse to faktorer ind i skemaet og nu vil du kunne aflæse den passende din værdi.
fx. Støvlelængde 280 mm (3)og 70 kg (K), din værdi = 5,5.
Bemærk dog, hvis man indstiller bindingen til en nybegynder, går man normalt en tak op i
skemaet, fx fra K -> J.
Dette sikre at bindingen vil udløse ved langsommere og forsigtig kørsel.
Det sammen gælder ekspert løberne som løber meget eksperimenterende, aggressivt og udfordrende,
her skal man dog gå den anden vej, en tak ned i skemaet fx fra K -> L.
Jeg foretrækker at skiene falder af en gang for meget end en gang for lidt, så derfor indstiller jeg altid, både personligt men og til udlejningen,efter princippet med at går en tak op i skemaet, fx fra K -> J.
BEMÆRK:
Husk dog altid at lave en bindingstest, som Arne Bonnesen også skriver, så du er sikker på at bindingen, udløser når det er nødvendigt,
Jeg håber du kan bruge denne vejledning til noget, men er du det mindste i tvivl om noget, så få en fagmand til at gøre det for dig. Nogle er flinke og gør det gratis, som en service for kunderne. Andre tager et symbolsk beløb.
Og egenligt vil jeg mene er det er ok at betale 100 kr, for at undgå evt. knæskader.
Håber du får fornøjelse af dine nye ski ?
Hilsen
Dan Nissen
Ivan Rafn 09/11 2003 13:21
Sv: Indstilling af ski
Hej Dan
Det virker som om du ved hvad du taler om.
Jeg er dog en smule i tvivl om de 3mm frigang du anfører.
Der er på alle nyere bindinger en funktion som kaldes "Preload".
Den bevirker at man kan preload'e den kraftige fjeder som presser bagbindingen mod hælstykket.
En fjeder har et aktivt område, hvor den er virksom. Det giver sig selv at når en fjeder er helt afspændt/samlet, er der ingen fjedervirkning. På bindinger kan man derfor spænde/preload'e fjederen en del, så den kommer i sit aktive område. Den vil så have fjedervirkning i begge retninger, og vil således også kompensere for ændringer forårsaget af det tilsvarende fjedersystem i forbindingen.
Jeg vil mene at preload'en har indflydelse på DIN-indstillingen.
Du skriver at der skal være 3mm frigang. Er det den "autoriserede" indstilling, som f.eks. Marker foreskriver?
Hvad sker der hvis man kun har 1mm, bliver DIN-indst. så forkert?
Har du mulighed for at kaste lidt lys over spørgsmålet, og har du evt. referencer fra officielle fabriksdirektiver.?
Venligst
Ivan Rafn