Frankrig
Italien
Sverige
Østrig
Schweiz
Tyskland
Weekendski
Jacob 19/01 2011 17:35
Hej derude.
Har for første gang ski med i år og bindingerne er ikke indstillet til mig. Jeg har fået længden ca indstillet, men aner ikke med vægt etc.
Har tænkt på bare at få en ekspert til at gøre det på stedet, men på den anden side gider jeg heller ikke stå i kø med alle der skal leje. Hvad kan man ellers gøre hvis ikke lige man bor tæt på nogen skibutik der kan?
Kh
Thomasdk 24/01 2011 18:54
Sv: Indstilling af bindinger
Jacob: De fleste steder, eks her i Østrig er der ofte værktøj ved lift stationerne med en lille mini selvbetjening - skruetrækkere i snore, så man kan justere bindinger.
Jeg liner altid kæresten og jeg selv op inden vores første tur, og så brækker vi ud af skiene sideværts og på langs. Ellers justerer vi.
Der findes mange gode skalaer, og mange venlige butiksmedarbejdere.
Men en så simpel test inden man kører er noget man bør gøre, fuldstændigt som at spænde hjelmen. Se bare i tråden herover, der er flere der nok i dag ærgrer sig over ikke at have testet i tide.
Alex 19/01 2011 18:08
Hej Jacob
her er et link der kan hjælpe dig med at finde ud af hvordan dine bindinger skal stå: http://www.dinsetting.com/
Du skal selv fine ud af dit niveau som skiløber, men sæt det hellere for lavt end for højt Jeg bruger niveau 2 det passer til mig med at skien ryger af hvis der sker noget, og jeg kan stadivæk kører til uden problemer.
Længten på støvler finder du omkring hæler på dine skistøvler.
Hel og lykke.
Alex.
Jacob 19/01 2011 18:31
Super tak for det hurtige svar! Jeg sætter min DIN til 7 lige nu, måske forøger lidt dernede..
Dette ledte mig til endnu et lille spørgsmål, hvad betyder alle de bogstaver på siden af bindingen og lige nu står baglåsen indstillet til et sted på skien, bør jeg overveje hvorhenne denne skal stå??? Det betyder i hvert fald at jeg skal have den i maks på længden af bindingen med min støvle.
Alex 19/01 2011 21:24
Her er jeg ikke helt sikker på at jeg kan hjælpe.
Håber der er nogle hajer der kan fortælle det..
Thomasdk 19/01 2011 23:51
Først indstiller du støvlestørrelsen i den forreste bindings skala. Se nummeret på siden af hælen, og find den nummergruppe din støvle tilhører. Den indplacerer din støvlestørrelses placering rigtigt på skien, altså hvor din støvlestørrelse skal være på skien, bestemt med snuden.
Bagefter. Den bagerste binding justerer du nu ind og afprøver hvornår du lige kan klikke i med hælen.
Så kan du aflæse, og indstille den anden ski helt magen til. Så ved du altid din egen indstilling. I princippet kunne det også være tal, og nogle bindinger har slet ikke bogstaver, det er lidt forskelligt. Nogle har sorte støbte tal på sort baggrund, fedt at stå og prøve at tyde i kraftig snefygning en halvmørk morgen.
Når nu du leger med at forøge tilspændingen dernede som du siger, er det måske lige en god ide, at se om du har kræfter til at bryde kontrolleret ud af dine ski. Se her på siden omkring test af bindinger under artikler/Sikkerhed og forsikring/Test dine skibindinger - inden de tester dine knæ
Hvis nogen mener jeg har uret eller ved bedre, må de meget gerne kommentere mit svar, det er trods alt bindinger og helbred vi taler om her.
Simon 20/01 2011 00:29
Vil mene at du skal passe meget på med at stille den op over 6. det er kun hvis du køre så hårdt at de ryger af at du skal stille dem over.
Du vil nok nemmer komme til skade ved at de er stillet for højt end at du smutter af dem en gang for meget end en for lidt.
Der har været flere undersøgelser med at folk køre med et for højt tal det er også flere ski butikker der stille lidt for meget på dem.
Kørt sidste år med 6 og styrtede og fik en hævelse i det ene knæ i ca.5 uger men slap heldig hvis med yderliger skader så vil prøve at køre med 5,5 i år og se om de ryger af ved det.
Simon 20/01 2011 00:32
Det giver nomalt knæ,korsbånd og brækkede ben skader hvis der går galt
Refka 20/01 2011 07:35
Jeg ville også være varsomt med at stille dem for højt. Det kostede mig et overrevet korsbånd og en skadet menisk på min sidste skitur, fordi forretningen jeg havde købt skiene i netop havde sat dem til mere end min vægt. Nu kører jeg fremover med bindinger justeret 5-7 kilo under min vægt.
Asbjørn Nissen 20/01 2011 09:10
Det en sjov ting det her med skiløb. Alle folk tror de kan klare tingene selv!! ”Det ser jo så let ud man skal jo bare lige dreje på et par skruer og så er den i vinkel.” Eller er den?? Det er faktisk en ret alvorlig ting at fejl indstille bindingerne forkert. Hvis man stiller den for hårdt er der rigtig stor risiko for knæet ryger. Og vi taler ikke om en uge eller en måned. Vi snakker om resten af livet!
Stiller man den derimod forløst øger man risikoen for unødvendige styrt. Dette er helt sikkert det bedste af de to under, men ved hvert styrt er der altså også en risiko for at komme til skade.
Hvis man ikke har forstand på det begynder man jo heller ikke lige, at justere airbaggen på bilen.
Lad en fagmand gøre det din systemet er mere indviklet end det ser ud til og der er mere end vægt som har betydning. Når man får vokset sine ski tilbyder langt de fleste steder at indstille bindingerne for en GRATIS. Og skiene skal helt vokset mindst en gang om året.
Asbjørn Nissen 20/01 2011 09:13
Ps. glemte at sige at støvle længden har bla. rigtig stor betydning bare for at tage en ting som folk ikke tænker over
Søren Hjelholt 20/01 2011 13:54
Min erfaring siger mig at der er meget stor forskel på bindinger afhængigt af mærke. Derfor indstiller jeg altid mine bindinger mere efter hvad jeg kan mærke, end ud fra tallene.
Mine Marker bindinger kører jeg på 5,5 til 6, mine Salomon bindinger omkring 7, og mine tidligere Atomic bindinger skulle op over 8.
Hvis jeg sørger for at jeg lige netop kan klikke ud af forbindingen ved at dreje foden sidlæns med kanten af skien ned i sneen, ved jeg at min forbinding står korrekt.
Tilsvarende med min bagbinding, den skal jeg lige netop kunne udløse ved at trække frem over skien alt hvad jeg kan.
Ovenstående virker for mig, både i høj hastighed på pisten, i offpisten og i parken (kører ikke de største kickers).
Forskellige bindingssystemer har også forskellige mulighed for indstilling af længden på støvlen. Nogle har helt tydelig angivelse af støvlelængden, og flytter både for- og bagbinding, andre flytter forbinding og bagbinding individuelt, og andre kun en af de to.
Alex 20/01 2011 14:55
Min erfaring er desvære at de fleste skibutikker/udlejning stiller bindingerne for højt. Jeg har selv et knæ der ikke altid ter sig som som jeg gerne ville have det til på grund af at jeg lod mig overtale til at skiudlejningen stillede dem til 6 hvor jeg mente at de skulle være 5.
En ting jeg kan anbefale er et knæbind med hul til knæskallen, det stabilisere knæet rigtig godt.
Thedane 20/01 2011 15:38
Bindinger skal stå løst nok, man er ikke bedre fordi man stiller sine bindinger strammere. Normalt når jeg lejer ski og støvler stiller udlejningen dem til 9-10 stykker, og jeg sætter dem så selv ned på 5. Og nej jeg har ikke tabt mine ski endnu, uden der var en OK grund til det.
Hvis du selv skal justere dine bindinger er der også noget, der hedder forward pressure, som er afgørende for DIN-settings virkning. Men igen lad dog en PRO se på det du har kun 2 knæ.
TheDane
Horst 20/01 2011 18:03
Mange skiudlejninger har ikke kvalificerede folk ansat, så vær opmærksom på selv at tage stilling til jeres bindinger. Bindinger er forskellige og kan også ældes i fjederne.
Denne hjemmesiden (skisport.dk) har følgende testforslag (som jeg også bruger hver gang).
http://www.skisport.dk/artikler/test-dine-skibindinger/
Hyst
Horst 20/01 2011 18:11
Og her er yderliger info, også til hindring af andre typer skader:
(Link fjernet af Skisport, da det ikke længere virkede)
Hyst
Jacob 20/01 2011 18:45
Rigtig gode svar! Mange tak. Kan næsten fornemme stemningen er, at jeg godt selv kan indstille dem men skal være meget opmærksom på at teste dem - og ellers få en fagmand til det.
Problemet med sidstnævnte er så lige, at jeg nok ikke har de store muligheder for at få fat i sådan en før jeg står dernede. Ved ikke om man kan stole på Val T's udlejningssteder, og om man så kommer til at stå i kæmpe kø.
Synes ikke rigtig jeg blev så meget klogere på om bagbindingens tal / nr / farver skulle bruges til noget? Man kan flytte den bagud af en sliske for at gøre størrelsen større, men bruges det kun i tilfælde af at støvlen er for stor til nuværende indstilling?
Simon 20/01 2011 21:25
Du skal have dine støvler til at stå for midten af skien der er også et mærke på støvlen hvor midten af den er henne