Indstilling af bindinger

Montana 05/02 2007 16:26

Jeg har siden sidste år taget ca 4 kg på.

Mit spørgsmål lyder nu på om mine bindinger skal indstilles på ny?

Dengang jeg købte skiene blev jeg spurgt om hvor meget jeg vejede.

Kommentarer:
Der er i alt 9 svar i denne forumtråd.

Dan 08/02 2007 23:54

Sv: Indstilling af bindinger

Hej Sandra

Det er jeg bange for jeg ikke har nogen mulighed for at svare på !

Underordnet om den pågældende butik har benyttet den nye anbefalede AFNOR norm, eller den nu forældede DIN-standard, så kan de ting du har oplyst have indflydelse i begge tilfælde.

Det skal dog fremhæves at man først med den nye norm har lavet tests og derved indhentet og analyseret, hvilken indflydelse køn og alder har/skal have på selve "skala" indstillingen.

Hvorledes dine bindinger er indstillet korrekt eller ej, har jeg ikke lyst til at gøre mig til dommer over. Dels kan man efter min menig, ikke få det nødvendige grundlag, ”online”, som danner basis for at gennemgå den trinvise proces, som er nødvendig at sikre en korrekt "skala-indstilling".

Desuden skal der inden, man kan påbegynde selve "skala indstillingen" være sikker på at de andre indbyrdes aspekter som eksempel "forward pressure" og evt. ”kæbe bredte/højre” også være korrekt indstillet. Er de ikke dette så er "skala- / skemaindstillingen værdiløs….

Der er altså flere ting i at indstille en binding korrekt. Som jeg også tidligere skrevet, er jeg af den af den overbevisning at hvis man ikke selv har den nødvendige kompetencer til at udføre en indstilling, så skal dette overlades til ”professionelle”, for igen at undgå risikoen for unødvendige fejl, ved mere eller mindre tilfældige og eksperimenterede indstillinger, som bliver dannet på grundlag af egne eller andres, ikke ”professionelle” erfaringer. Med den nye norm har man nedbrugt antallet af knæskader med 38 % og antallet af korsbåndslæsioner med 26%, så hvorfor er ikke drage nytte af dette og få indstillet sine bindinger at nogle har benytter denne og har den nødvenige erfaring og komtance i brugen heraf…

Er du i tvivl om dine ski er korrekt indstillet, så tag en tur i butikken (gerne med ski) og spørg om de mener dine ski er indstillet korrekt efter dine personlige anatomi og skikunnen. Har du ikke lyst til at tage hul på den store tekniske snak om DIN eller AFNOR, så kan du evt. ledende spørge om der er forskel på hvorledes de indstiller bindinger til mænd og kvinder, og om hvor meget indflydelse alder og ski kunnen har, eller om du må se deres skema(er) ! Bruger de to skemaer til indstillingen (en til mænd / en anden til kvinder) så burde de som udgangspunkt bruge den nyeste norm til indstilling af bindinger. Bruger de ikke AFNOR, så find en anden og mere seriøs butik og lad dem indstille dem for dig, så er du sikret en reduceret risiko for at pådrage din alvorlige knæ og ledskader.

Ved ikke hvor meget mit indlæg hjælp dig men håber jeg har fået gjort opmærksom på det med korrekt indstilling af bindinger ikke er noget man kan tjekke online, du skal ind i butikken og de skal have skiene i "hænderne" og en dialog i gang med dig..

Borst 05/02 2007 18:46

Man plejer at bruge formlen: (vægt/10)-1 = bindings tallet.

Det vil altså sige, at hvis man vejer 90kg, ska den stå på 8. Men dette tal er kun en grov indstilling, så skal man til fin indstillingen.

Det gøres lettest på pisten, hvor man skal sætte foden i bindingen, derefter spænde det ene ben så meget som muligt, læne sig meget forover, og så skal man med alt sin kraft kunne trække sig op af bindingen.

Den anden test, som også skal udføres, står man med 1 ski på, og foden uden ski banker man sidelæns inden i den anden støvle med en hvis kraft, og hvis bindingen er korrekt, skulle støvlen gerne ryge ud af bindingen.

Denne indstilling, er altså til en nybegynder, let øvet og øvet. Hvis man står meget offpist, kører aggressivt, kører i parken osv. skal der en hårdere bindings indstilling til.

Arne 05/02 2007 19:32

Læs om skiskader på www.dansksportsmedicin.dk/arkiv.asp?m=35&id=20034
På side 10 -13 beskrives bindingernes betydning.

Der er mange faktorer, der har betydning for korrekt indstilling af dine bindinger:
Vægt, muskelstyrke, kropsbygning, koordination, teknik, stil, skader, svage ledbånd, sneen m.m.
Dine 4 kg ekstra er af mindre betydning.
Den enkleste måde at sikre at bindingernes indstilling passer til dig, et at du vænner dig til at teste både for- og bagbinding på begge ski.
Du skal kunne vride støvlen ud af forbindingen.
Det kræver lidt øvelse, at finde teknikken. Se her hvordan: www.holteski.dk/a_btest.htm
At kunne sparke støvlen ud af bindingen er en mere usikker test, som kræver erfaring i hvor hårdt, der skal sparkes.
Du skal også kunne trække hælen op af bagbindingen, men kun med max. indsats.
Start med at stille bindingerne lidt løst. Hvis du får fejludløsning, strammer du bindingen lidt.
Efterhånden vil du lære hvor vanskeligt, det skal være at vride foden ud af forbindingen, for at indstillingen er stram nok til, at du undgår for mange fejludløsninger.
Husk at fejludløsninger er at foretrække, frem for en enkelt gang hvor bindingen ikke udløser, når den burde gøre det.

v.h. Arne

Dan 05/02 2007 21:10

Hvorvidt om de extra 4 kilo har indvirkning på indstillingen af dine bindinger, vil jeg ikke stille mig som dommer for ! Indstillingen er bestemt ud fra en lang række faktorer, eksempelvis: skiløberens køn, alder, og skiløberens kunnen !

Hvis du er i tvivl så burde du gå ned til din lokale skishop og høre dem ad...

[ ATT: Borst ]
Nu ved jeg ikke hvem "plejer" er, men din anførte metoder er så grov en antagelse og generalisering, at denne ingen relevans har, i forhold til korrekt indstilling af skibindingen...

Ser man isoleret på vægten som en faktor, hvilket der gøres i det tilfælde du anfører, så vil det i værste tilfælde medføre en indstilling, der er ikke mindre end 4 "enheder" fra den korrekte fransk iso-norm på området.

Jeg syntes umiddelbart vi skal forsøge at nedsætte og ikke forøge, den sørgelig statik på området, hvor knæskader tegnes sig for omkring 45 % af alle skiskader, hovedparten heraf er pådraget efter skiløb med forkert indstillede bindinger, dette gøres ikke med en "grov" indstilling.

Afsluttende til Borst, der er altid folk som forsøger at finde smuthuller og generelle modeller, men er man i tvivl om metoden eller ikke meste brugen af denne , er det så ikke værd at anbefale vores med skiløbere bruge den ekstra tid, det i værste fald tager i din lokale skishop og derved mindske risikoen for ikke at blive en del af statistikken !

Tilbage til det oprindelige spørgsmål, så skal bindinger altid og uden undtagelser indstilles under hensyntagen til alle de følgende parametre: skiløberens køn, alder, kunnen på ski, vægt og sållængden af skiløberens skistøvle. Så jeg kan igen kun anbefale dig at gå til din lokale skibutik, hvor de besidder den fornødne kompetence og erfaring!

Skisport.dk - Redaktion 05/02 2007 23:11

Hej

Som Dan er inde på er der flere faktorer, men grundtabellen for indstilling ligger her:
http://skisport.dk/gfx/skishop/bindinger_din.gif

Og når i har fået bindingerne indstillet så husk stadig testen her for en sikkerheds skyld, det tager 2 minutter:
http://skisport.dk/artikler/test-dine-skibindinger/

Mvh redaktionen

Ole Blom 06/02 2007 15:24

Vedr. råd om at spørge i skibutikken, så er det min erfaring, at de altid stiller bindingen for stramt, muligvis fordi de ikke gider hører på brok fra kunder som taber skiene.
Derfor: Uanset om der er en såkaldt ekspert der har indstillet bindingen skal man altid selv kontrollere bindingen som beskrevet i ovenstående indlæg.
Hvis du er tvivl, skal du hellere stille bindingen lidt løsere. Hellere tabe skien en gang for meget, end at brække benet.

Dan 06/02 2007 19:18

Først vil jeg lige starte med at fremhæve, at der inden for de sidste 2 år er kommet en ny standard på området, som skal sikre en korrekt indstilling af alpine skibindinger.

Den nye norm AFNOR, har erstattet den godt 40 år gamle iso-standard, måske bedre kendt som DIN-standarden. Den nye norm er udviklet i Frankrig, for at nedbringe det stadig stigende antal af led læsioner, bl.a. i knæet. Med AFNOR normen har man indført flere faktorer, herunder bl.a. alder og køn, hvilke ikke var standard i den gamle DIN.

Skemaet som redaktionen fra skisport.dk henviser til er kun delvis korrekt, idet der med indførelsen af den nye norm, idag forefindes to indstillingsskema, en for kvinder og en andet for mænd.
Derudover har man i den nye norm, også udviklet nogle retningslinier, for hvorledes køn, alder, kunnen og lign. har indflydelse på selve indstillingen.

Det er bl.a. nogle de forhold som "Arne" tidligere har beskrevet, bl.a. muskelstyrke, kropsbygning, koordination, som har ført til den nye norm og dennesd kønsopdelingenen og de nye retningslinier.

Den gældende AFNOR FD S 52-748 norm kan findes på nedenstående link:
http://cfes.zeni.fr/CFESBases/catalogue/pdf/Ski-Dep_Fix.pdf

> Ole Blom
Nu ved jeg ikke på hvilket tidspunkt, hvor du har gjort dine erfaringer, eller hvilke metoder du selv har benyttet for at påstå, at danske skibutikker ikke er kompetente nok til at udføre en korrekt indstilling af skibindinger ?

Der var gost nok i starten, omkring 2004, en smule opstartsproblemer med at få de danske skibutikker til at tage den nye norm til sig, men denne skulle nu gerne være kommet til livs, og AFNOR burde være standard i dag, med mindre man skulle være så uheldig at finde en skibutik som har sovet i timen, den nye norm er indført med bl.a. Dansk Skiforbund som initiativtager ...

Er dine erfaringer ældre en 2004, så blev bindingerne dengang ja, indstillet en smule hårdere, iht. den daværende gældenden DIN-standard.

Franskmændene som er ophavsmænd for AFNOR-normen, udviklede den såkaldte "bindingstest" på det tidspunkt, hvor de konstaterede at den din gamle DIN norm ikke var tilstrækkelig, og på et tidspunkt hvor deres nye norm ikke var færdig testet og offentlig gjort. Så bindingstesten er bestemt en god ide, hvis man af en eller anden grund benytter den gamle norm, men overholdes den nye, skulle denne være unødvendig…

Læs eksempelvis denne artikel, hvor den danske skiskade forsker, anbefaler brugen af selvtesten, INDTIL den nye norm er distribueret til alle de danske skibutikker. Artiklen er fra 2004, og de daværende problemer med indføringen skulle være løst:

http://www.skiportal.dk/2003/sikkerhed.asp?IDtekst=690

Ole Blom, du må kalde mig naiv, men jeg kan ikke se incitamentet til hvorfor seriøse danske skibutikker, ikke skulle overholde normen og derved være velvidende, at de bevidst forøger risikoen for flere skader blandt deres kunder, kun for at slippe for "brok" ! Seriøst, de lever af at sælge ski og tilbehør, og en forøgelser af enhver skirelateret skaderne, blandt deres kunder, vil kunne føre det mindre omsætning, og derved forringe deres levegrundlag... Der findes selvfølgelig altid, "sorte" får i flokken, men tror ikke det er den generelle holdning blandt de danske skibutikker.

Skader er alle skiløberes værste mareridt, men jeg kan kun igen fremhæve at man burde går til sin lokale skibutik og lader dem indstille sine bindinger, ordentlig og efter den nyeste standard ! Vil man være sikker på de bruger de gældende AFNOR-norm, frem for den forældede DIN-norm, så spørg dem ad, eller vær opmærksom på om de spørger ind til alder, kunnen, køn og lign. gør de ikke det, så finde en anden butik, som ikke har sovet i timen, omkring den evige problemstilling: "om at forbedre sikkerheden på ski" det er i alles interesser, både butikkerne og ikke mindst os skiløbere !

Arne 07/02 2007 17:23

Jeg er enig med Dan i det meste, men jeg er dog også delvis enig med Ole.
I langt de fleste tilfælde vil bindinger blive korrekt indstillet i skibutikken, men jeg har dog oplevet, at de ikke var det.
Derfor jeg foretrækker selv at tage ansvaret for bindingernes indstilling på de ski, jeg benytter.
Jeg vil ikke risikere, at en tilfældig fejl fra en person i en skibutik, betyder en øget risiko for skader. Også selvom fejlene er sjældne.
Og derfor anbefaler jeg stadigvæk alle, at lære sig at selvteste bindingerne. Og meget gerne at læse de udmærkede artikler på: www.dansksportsmedicin.dk/arkiv.asp?m=35&id=20034
Viden på et højere niveau har aldrig skadet.

Hvis du oplever for hyppige fejludløsninger fra bindingerne under normalt løb på præpareret piste, vil jeg anbefale skiskole. Med korrekt teknik kan bindingerne sagtens holde, selv når de er løst stillet.
I pukler og på uregelmæssigt underlag er det naturligvis anderledes.

V.h. Arne

Sandra Madsen 08/02 2007 14:09

Hej Dan
Jeg købte min nye ski i december mdr. Jeg skulle også oplyse køn (meget :o)), vægt, skifærdigheder, støvlestr. og så videre.
Mine bindinger blev så indstillet på DIN 6. Nå jeg kigger på den link du har sendt skulle de havde været på DIN 4,5??? Kørt forretning efter d. gl. standard el. hvad?

mvh
Sandra

Find tilbud på skirejser

Gå til toppen