Hvilken ski?

Charlotte 26/01 2010 18:14

Hej

Jeg er på udkig efter nye ski. Jeg er en pige på 167 cm og 59 kg. Har stået på ski ca 11 uger fra barnsben og vil nok betegne mig selv som øvet - dog langt fra ekspert. Favoritpisten er de mørkerøde med lidt udfordring. Jeg kunne godt tænke mig at blive bedre i de små, korte sving på pisten. Derfor skal skiene nok også være relativt korte?? Jeg kører indimellem i offpisten - dvs. blød sne ved siden af pisten, ikke hardcore offpiste. Skien skal ikke være for agressiv eller for hård (race-lignende), men dog heller ikke for 'damet' og kedelig, da jeg også kører med rimelig fart. Kan i evt. forklare lidt om stivhed på for-/bagski, drejeradius og typer af ski? Er der nogle bestemte ski, som i vil kunne anbefale?

På forhånd tak

Vh. Charlotte

Kommentarer:
Der er i alt 4 svar i denne forumtråd.

Jesper Hedegaard 20/03 2010 04:32

Sv: Hvilken ski?

Det var dog et vidt favnende spørgsmål ;o)

De små, frække sving kan du lave på stort set alle ski - det er et spørgsmål om teknik - altså din teknik - ikke skienes ;O)

Men det er meget lettere at lære på egnede ski - helt enig.
Og du rammer et centralt problem - du vil have ski der kan flere ting....
Korte ski er udgangspunktet - men ved lav fart skal de være ret bløde for at være sjove. Så snart farten stiger noget er bløde ski ikke sjove længere - men Head har en løsning, der faktisk virker. Har selv haft dem - min kone har dem stadig - mine 2 niecer har købt dem.
"Dem" vil bare sige at Head har flere modeller med dette system: Intellisence (står på skine). Der ligger et par lag af sjove ting i forskien; et lag danner strøm når skien vibrerer. Jo højer fart jo flere vibrationer jo mere strøm. Og hva' ska' du bruge det til ? Jo - strømmen går over i det andet, sjove lag i forskien. Dette lag bliver stivere jo mere strøm det får. Altså har du en ski, der tilpasser sig farten og derved bevarer sine egenskaber. Den bliver aldrig så hård som en racing-ski - men den føles heller aldrig slasket ved højere hastighed.
Samtidig er de fleste af de modeller lavet med en ret lille sving-radius - hvilket hjælper dig.
Bedste løsning er vel at komme afsted og teste ski - de fleste steder har de vel et test-center, hvor du kan teste flere par ski i løbet af dagen.

Men husk at de der små, frække sving faktisk er et pedal-sving og ikke et carving-sving, så det er om at huske forskel på teknikken i farten ;o)

Carsten Hansen 26/01 2010 20:27

Du må vælge om det skal være piste fræs med lille radius ca. 12, eller du vil evt. køre freeride ski der kan det hele med større sving radius.

Se evt. på Dynastar Legent Eden, er til pist / offpist, denne ski syår under Dame ski, det vil sige der beregnes stivhed i skiens spænd , der passer til din vægt. Der findes også piger der kører fint, på skiene i herre serien , men de er beregnet til tungere kørerre, Kender en der kører Rossignol 9S, det kører perfekt.

Der er selvfølgeligt mange lækre ski , også fra alle de andre producenter. Men nu kan du jo studere typerne lidt på vej til din Ski dealer.

Thomasdk 22/03 2010 22:43

Hej Charlotte

Jeg læser dit spørgsmål, og får det til 2 muligheder.

1. Jesper svarer på korte sving (lav fart)
2. Jeg læser det som kortsving i et ord. Hermed forstår jeg at du vil lave små kortsving i høj fart på dine mørkerøde pister.
Isåfald har det jo intet med korte og bløde ski at gøre, men du er i "Intermediate range". (Kaldes mellem eller avanceret i danske skibutikker)
Så tidligere et indlæg herinde hvor flere anbefalede at man prøvede avanceret skipakke for at prøve noget bedre.
Jeg prøvede så en 2010 model intermediate Nordica ski i Trysil, og den kunne stortset det hele som jeg evnede at udsætte den for. Det var ikke en racingski, men en allmountain.
Specielt kortsving der var den lynhurtig fra kant til kant.Det er måske også hvad du søger, istedet for noget slasket som bare bøjer uden at fjedre og sparke igen. Den er ret stiv, og jeg var helt vild med den da jeg først fik fart på i rød og sort, den lå helt stabilt og brummede kun lidt hvis jeg kantede for brutalt, uden samtidigt at være maksimalt fremme på skien. Måske tuning af enderne kan klare dette men det er jeg ikke erfaren nok til at svare på.
Men derfor vender den på en tallerken alligevel i lavere fart. Mærkede i lav fart ikke forskel på en billig udlejningsski (162cm), eller denne stivere Nordica (170cm), men i højfart var det som forskellen på en 3 hjulet cykel og en mercedes på motorvejen.
Jeg fandt den somsagt i advancedpakken af udlejningski, der er ofte privateje standard, hvor mellem- og begynderski er palletilbud fra fabrikken, da flere i den persongruppe nok alligevel smadrer mere (køre over grusveje/ smider / vælter skiene)end de slider på skiene. I mit tilfælde var advanced 200kr dyrere, herregud altså. Man kan jo normalt komme og få dem byttet i lejeperioden hvis man vil prøve andet, og det er i advanced pakkerne at de rigtige dameski også er. Så b.la. nogle K2. Iøvrigt kan udlejningen også være en god informationskilde, de er ret fagligt snakkesaglige hvis de har god tid.

Det er så min version af et godt råd herindefra, som jeg fik en dejlig oplevelse med. Jeg skal helt sikkert prøve nogle flere fede ski i advancedpakkerne, før jeg køber mine egne, håber at få prøvet nogle Fischer på et tidspunkt.
Prøv evt. en sådan slags ski inden du køber på baggrund af tekst - i en test - af en man ikke kender, dine fødder skal nok fortælle når de står på noget rigtigt sjovt. Jeg vil ikke råde dig (forpligter), men kun fortælle om hvad jeg har haft af tanker omkring dette. Der kan da ikke være noget mere forbandet ærgerligt, end at købe nogle ski man aldrig bliver rigtigt glad for.

Happy hunting

Thomas

Kent D. Hansen 27/01 2010 00:32

Hej Charlotte

K2 laver nogle fantastiske ski til kvinder bla. One luv og Free luv har fået god kritik til det som du søger. http://k2skis.com/skis

Head laver også fantastiske ski bla. Great one. og wild one. http://www.head.com/ski/ski.php?region=eu&tag=women&id=2084

der kan du ihvertfald starte med at kigge.

Mvh. Kent

Find tilbud på skirejser

Gå til toppen