Frankrig
Italien
Sverige
Østrig
Schweiz
Tyskland
Weekendski
Shafi 18/10 2011 20:02
Hej. Jeg står og skal have købt nogle skistrømper til vinter.
Vil gerne have nogen som er ekstra varme, men hvilken slags er bedst?
Jan Truelsen 23/10 2011 23:14
Sv: Hvilke skistrømper er bedst?
Jeg er slet ikke uenig med de 2 herre.
Men for at svare på dit spørgsmål. Super støvle eller ej, så skal man jo have skisokker på.
Jeg er glad for Falke sk2. Den fås også i en meget varm model, Falke sk1. Men den er for varm og tyk efter min smag.
Håber det kunne bruges.
Brian Lund 23/10 2011 23:35
Hvor rejser skisokkerne hen? ;)
(Du har stilt spørgsmålet i skiREJSER istedet for skiUDSTYR!)
Jeg har selv nogle "deluni" skistrømper som er købt her på siden og jeg har ikke frosset med dem på, de har en tilpas tykkelse synes jeg - ikke for tykke og ikke for tynde... Jeg har så "kun" været i ned til -15 grader med dem på og kun kortvarigt.
Jeg har også nogle Falke SK1 som jeg må indrømme også holder varmen rigtigt godt men de er lige lidt for tykke efter min mening (kunne være jeg skulle prøve SK2)!
Jeg har så også et par K2 sokker (kan ikke huske navn) men jeg fik dem kastet i nakken i surf og ski - men jeg har nu ikke været imponeret af dem! Det er de eneste sokker jeg faktisk har frosset tæerne lidt i selvom de er ret tykke.
Ellers er jeg også ret enig i betragtningen af at hvis man fryser tæerne er det fordi man står for meget stille, men nu har jeg selvfølgelig heller ikke været nogen steder hvor det har været ekstremt koldt endnu!
Thomasdk 19/10 2011 08:16
Hej Shafi
Skistrømper og varme bringer dig i et dilemma. For at opnå isolerende hyggevarme skal der stå luft i strømpen som isolering, dvs en lækker tyk strømpe. Når du har en tyk strømpe på med masser af luft i en skistøvle sidder denne løs og din kontakt med skien forværres markant. Det er som at køre på motorvejen i en bil hvor alle 4 hjul sidder og rasler løst i alle retninger.
Så strammer du støvlen til når du mærker det hele sidder løst, presser luften ud af strømpen og så er du lige vidt.
Hvis du måske så tilmed kører med en udtrådt udlejnings skodstøvle, er der ingenting tilbage til at isolere, så kan jeg godt forstå du fryser. Har man spændt støvlen et halvt hak for meget, kan det også hindre blodgennemstrømningen, og så vil man komme til at fryse, når der ikke er cirkulation.
Så min umidelbare konklusion er nok at det er mere din støvle end din strømpe. Du kan simpelthen ikke fore den med plys, fjer og nordisk hygge - og samtidigt sidde fast.
Altså luft isolerer, men luft giver dårlig skikontakt.
Delkonklusion:
Den luft der står i selve støvleisoleringen er den bedste, da den er hårdere og giver god skikontakt, og derfor er at foretrække.
Har selv været hele turen igennem, men efter at have fået gode skistøvler der sidder 100% perfekt, har jeg kun forholdsvis billige tynde uldsokker i merino uld, og dem med tykkere bund eller skinnebenspostring der var indkøbt til at have på i udlejningstøvler har jeg foræret væk til begyndere i familien.
Herinde er der flere tråde hvor der har været oplevelser med elektrisk opvarmning i støvlerne, med et lille batteri tilkoblet, fordi kvinder sommetider fryser vildt om fødderne.
Konklusion:
Så mit råd vil være, en 100% støvle der bare sidder godt og isolerer, og så betragte strømpen som et hygiejnisk sved indlæg i stil med en undertøjsfunktion der kan skiftes dagligt.
Ret mig eller kommenter gerne alle i andre derude, hvis i er af en anden mening.
Michael Larsen 19/10 2011 12:34
Helt enig - egen støvle købt under grundig vejledning hos proffer, støvler som ikke skal strammes unødigt.
Kolde, frysende tæer og fødder skyldes oftest at man ikke bestiller nok, altså at blodet ikke løber hurtigt nok rundt. Få pulsen op, røde kinder og bliv forpustet. Så skal du nok kunne holde varmen i hele kroppen.
Hilsen
Michael