Hvilke ski?

Squorp 28/08 2013 20:46

Hejsa.

Jeg er en fyr på 20 år, og som skal til at have min første ski bumse sæson. Jeg skal derved have et par nye ski, som man kan bruge til pistevisninger etc.

Jeg er 197 cm. høj, og vejer lige omkring de 95 kg. Jeg har lige pt. 2 par twintip ski, men de er henholdsvis 166 Storm Rage ski og K2 Silencer 176. Vil disse ski kunne fungere udemærket til det arbejde jeg skal igang med, eller skal jeg satse på noget med alpint?

Ved godt man ikke har meget fritid, men når jeg selv er på ski er det park hvor jeg opholder mig mest. Har derfor haft lidt kig på Iron Maiden Revival ski. Nogen der ved lidt omkring disse ski? Og hvilke bindinger ville være gode til en af min vægt?

- Patrick

Kommentarer:
Der er i alt 5 svar i denne forumtråd.

Hans Carstens 30/08 2013 18:34

Sv: Hvilke ski?

ski er altid en lidt en smagssag, der er mange "religioner" og mange forskellige holdninger til ski, cirka lige så mange holdninger som skiløbere.
Så når du har stået på twintip ski før så har du vel også nogenlunde en fornemmelse for hvor godt du synes de køre på pisten og hvordan du synes de passer til din kørestil. Jeg vil dog mene at de ski som du hidtil har haft er ALT for små til dig, og især hvis du skal have bare lidt fart på pisten(der ryger jo også nogle cm af skien når det er twintip). Hvis jeg var dig ville jeg købe en forholdsvis stiv twintip ski og med en stærk binding, som fx. en Salomon STH 14 eller 16.
MEN i min sæson sidste år(dog ikke som guide), fandt jeg hurtigt ud af at du lige så godt kan vente med at købe dine ski til du kommer derned, hør hvad de har at sige, lyt til deres råd, fortæl dem hvordan du står på ski og hvad du har tænkt dig at bruge dem til, og så se på deres udvalg, og vælg ud fra det de rådgiver dig om, det er alligevel dem der arbejde med det og har en vis erfaring. og så kan du være heldig at de har et godt tilbud i starten af sæsonen (Men når du skal have udstyr til en hel sæson så skal det også være noget der virker så du skal ikke kun kigge på prisen) :)
venlig hilsen
Hans

Squorp 30/08 2013 19:55

Er mine ski for små til park eller bare generelt alt for små til mig? For jeg føler de fungere udemærket inde i parken.
Hvilken længde ski vil du mene jeg skal gå efter? Og kender du evt. nogen stive twintip ski, som jeg kan gå efter når jeg kommer derned af?

- Patrick

Hans Carstens 31/08 2013 17:50

Jae jeg vil sådan umiddelbart sige at en på din størrelse sagtens kunne bruge en større ski både i park og generelt, men med det sagt så er det jo altid en smagssag, så hvis du synes du har det fint på dine ski, så er der jo ingen grund til at ændre på det før behovet kommer, selvom jeg tror du vil få noget ud af, især på de store kickers, at have en lidt længere ski.(emnet omkring ski længde er vidst også blevet diskuteret til uendelighed i andre indlæg i dette forum, så bare søg lidt rundt ;) )

i forhold til at anbefale så vil jeg som sagt vente og så gå ned til din lokale skipusher når du ankommer til destinationen, og så høre dem ad. men du kan jo altid søge lidt rundt på nettet og danne dig et billede af markedet :)

Kristian Klausen 31/08 2013 23:13

Hey,
Dit skivalg afhænger af, om du kører powder, park eller pist og selvføligelig dit niveau. Og hvis du er afsted en hel sæson ville jeg nok overveje at købe to par så du kan køre powder på det ene og park på det andet.
De ski du har nu lyder meget korte i forhold til din højde, men det gør dem jo bare lettere i parken, hvis det er der du vil befinde dig mest..
Har selv et par Rossignol s3 sidste sæson som jeg brugte i park og på pist (med centermontering) og så et par pudderski ved siden af. Dem kan du evt. købe senere på sæsonen og hvis du gennem arbejder/bekendte kan få til en god pris..

Frederik Schjaerff 12/09 2013 21:22

Hej,

Jeg vil personligt føle at dine ski er for korte. Jeg er selv 188 og mine park ski er 176. hvilket passer perfekt til mig, du mister jo lidt længde foran og bagved, hvilket påvirker drejeradiusen hvis du har dine bindinger center monteret. Min to-go ski er en Armada AR7, som jeg varmt kan anbefale! En lidt stivere park ski end de fleste andre, hvilket gør at den sagtens kan håndtere lidt fart.

Hvis jeg var dig, ville jeg købe et par længere og stivere park ski (du kan jo bedst lide park). Som du kan bruge til piste rundvisning. Går ikke ud fra at du skal ligge og kører 110 km/t+ og ræse :-).

Angående bindinger er der mange valg, jeg elsker Look pivot bindingerne. Dem hvor hælen kan poppe ud og sætte sig på plads, de er perfekte til park og pudder. Hælen der popper ud er perfekt, skiene ryger kun af når de skal ryge af og ikke ved hårdere landinger osv. Tjek en video på youtube, det svært at forklare det med hælen.

Held og lykke!

Find tilbud på skirejser

Gå til toppen