Frankrig
Italien
Sverige
Østrig
Schweiz
Tyskland
Weekendski
Jonas 20/12 2012 17:14
Halløj
Jeg har stået på ski 7-8 gange, og har hver gang lejede rossignol ski (de billige som alle dansker lejer)
Jeg har tænkt på at jeg gerne kunne tænke mig at køre lidt mere offpist, samt lidt park, og bare køre på pisterne også.
Hvilke ski skal jeg have fat? har i nogle forslag? jeg har kigget på lidt ski inde fra sport-conrad.com, men ved ikke hvad jeg skal have.
Hvad vil i sige der passer til mit behov?
Højde: 170 cirka.
Kasper Pedersen 21/12 2012 03:05
Sv: Hvilke ski?
Du kan overveje Völkl Mantra, Armada TST eller Atomic Theory.
Kig evt. her:
http://freeskier.com/gear/products/category/skis
Jonas 21/12 2012 07:23
Tak for svaret. umiddelbart virker de da rimelig brede i det?
Kasper Pedersen 21/12 2012 11:34
Tjah.. Prøv at læse lidt anmeldelser af dem. Bredde er et must i off-piste, de fleste park-ski er omkring 80-85mm og man kan sagtens køre piste med en ski der er 95mm. Hvis du køber noget der er omkring 75mm vil du overhovedet ikke få samme oplevelse i puddersne, hvilket jeg ville synes var ærgeligt :)
Søren Hjelholt 21/12 2012 11:38
Måske virker de en lille smule brede, og det er ikke ski du kommer til at køre kortsving på som et par deciderede slalomcarvere.
Hvis du vil have en ski der kan lidt af det hele, må du også acceptere at den er et kompromis mellem pisten og offpisten, og til dels parken, da de tre ting kræver forskellige ting af din ski.
Dermed skal du også gøre op med dig selv hvad der er vigtigst for dig:
Hvis løbet på pisten er det vigtigste, så ville jeg gå efter en ski som er omring 80 mm (op til 90) under foden, og som er rimeligt stiv, så den performer på pisten. Med den bredde kan den stadig bære i offpisten også. Nordica laver deres fire arrow serie, som er ski designet til pisten, men med lidt twintip, så de også kan køres baglæns osv.
Hvis offpisten er vigtig, så er der gode bud i det forrige svar, de er bredere og blødere, så de vil ikke have samme respons på pisten som en stivere ski. men en ski omkring 90 - 110 mm. under foden, så den kan bære i noget dybere pudder. Det vil betyde at den ikke skærer så naturligt på pisten, men kan sagtens køres der.
Jeg kører selv på Salomon Shogun, som er en rimeligt stiv ski og som er 100 mm under foden, så den kan det meste.
Hvis det er parken der er det vigtigste bliver du gladest for en blød ski, f.eks. armada AR7 eller lign. Den vil ikke have samme respons på pisten som en pisteski og har ikke samme bæreevne i offpisten.
Mht. til kombinationen af offpiste og park, så vær opmærksom på at der en indbygget konflikt i at man i parken gerne vil have sine bindinger monteret center på skien, og i offpisten vil man gerne have dem længere tilbage for at få mere løft fra forskien.
Vær også opmærksom på at hvis du vil køre rails, så slider det på dine kanter, som du gerne vil have på pisten.
Det kan være en overvejelse værd at finde et godt tilbud på et par parkski til at have ved siden af dine piste/offpiste ski.
Hvis du vil have en allround ski, så er omkring 90 mm under foden et godt kompromis. f.eks. en Salomon Rocker 2 90 , sidste års salomon 2012, Line prohet 90 og hvad der ellers findes i denne kategori.
Jonas 21/12 2012 18:02
tak for alle svarene sætter stor pris på dig.
har i en park ski i vil anbefale som der også perfomer udemærket på pisten?
Skal siges det første gang jeg køber ski, har altid lejet ski.