Last Minute Sale: Spar op til 25% på alt til skiferien

Hvilke nye Salomon ski?

FD 17/11 2004 18:09

Har mulighed for at købe et par nye Salomon ski (de nye modeller) til en ydderst attraktiv pris.

Men hvilke skal jeg købe?

Jeg skal afsted på min afsted på min 7. sæson her i uge 2. Så vil betegne mig som en rutineret skiløber.

Skien skal hovedsagligt benyttes on-pist.

mvh
Filip

Kommentarer:
Der er i alt 10 svar i denne forumtråd.

csiszar 17/11 2004 22:53

Sv: Hvilke nye Salomon ski?

måske en af streetracer modelerne, en af equipe modelerne, 1080, eller crossmax (er god til det meste) ville være en ide

dú skal nok lige afgøre med dig selv om du er til fart, køre lidt baglæns eller..... ?!?!?!?

hvad er en god pris????????????

FD 17/11 2004 23:48

En god pris er indkøbspris + moms :)

Baglæns og tricks er ikke lige mig. Men er både til de lange hurtige carvingsving og små hurtige.

Hvad er forskellen på:
Crossmax 10 Pilot + S912 Ti
Crossmax 10 Pilot + S914
og
Crossmax 8 Pilot + S810

Hvad med den nye Scrambler model? Er det en du kender noget til?

Jeg er selv en 183. Stort set alle Salomon ski laves i 175 og 165cm. Desværre ikke 170cm som jeg umiddelbart vil mene er optimalt til mig. Skal jeg vælge 175cm? Jeg lidt spinkelt bygget.

Hvordan er Salomon ski generelt i forhold til andre mærker? Her tænker jeg på kvalitet osv..

Torben 18/11 2004 01:00

Hej FD!!

Kender ikke specifik forskellen på crossmax modellerne... jeg står på ski på 12 sæson og jeg står selv på Crossmax 8 skien.. og den er jeg mere end tilfreds med.. den er god til det hele!!

Torben

claus 18/11 2004 10:31

Hej
Lækkert bare vi andre også kunne få sådan et tilbud....., Crossmax skiene lyder som om at det er nogle ski du vil blive yderst tilfreds med. De er forholdsvis bløde da de bruges til skier-cross. Det er en ren piste ski da den er small under foden. Men samtidig er den blød så den virker/ kan bruges i offpisten. Det bliver en smule svære, men du oplever at sneen er dyb.....
Crossmax 10 er skien og de andre det er de forskellige bindinger der bliver monteret. Du skal være opmærksom på at det er Salomons Pilot system, det vil sige at hvis du nogensinde skulle finde på at købe nye ski skal det være salomon, men mindre at du køber nye bindinger igen. Jeg mener at jo højere tal desto bedre binding. Det betyder at vægtskalaen går højere op, (DIN) 12 på 912 og 14 på 914, ikke sikker men det kunne jeg forstille mig, så hvis du ikke vejer 100 kilo kan du fint tage den billige, den vil være tilstrækkelig.
Crossmax 10 er stivere end 8'eren det vil sige at hvis du kun har løbet 7 uger kan det være et overkill, men du vil samtidig også kunne bruge dem i langtid og vokse med dem.
Ellers er der sceam Hot, det er en all-mountain ski. Kunne også være et alternativ den er en smule bredere og derfor svære at få fra kant til kant og og svære at komme op og carve på, men en rigtig lækker ski, den kan bruges på hele bjerget og hvis du senere skulle få lyst til off-piste er det en bedre ski til dette.
Så hvis piste race: crossmax 10 vil give dig større sving hvis du ikke kan knække den
Crossmax 8: hvis du vil have en ski der gør dig glad nu og de næste 3 år.
Scream hot: hvis du tror på det og vil give den gas og ud og lege.

claus

FD 18/11 2004 13:41

Hej Claus,

tak for det flotte svar.

Jeg kan muligvis også få ski fra andre producenter. Har derfor kigget på Atomic, Head og Völkl.

Ved du noget om:
Atomic C:9
Head Cyber i.C 180 Super Railflex II eller/og Head Cyber i.C 160 Super Railflex II
Völkl EnergY 420 eller 380

Med Venlig Hilsen
Filip

Kasper Madsen 19/11 2004 12:15

du kan se mere info og skiene på Newgear.net

håber du finder det rigtige...

claus 19/11 2004 15:17

Hej Filip
JEg er ikke så meget inde i Head. De lavede tidligere nogle rigtig gode støvler! - hvis du kan bruge det til noget?
Atomic skiene er en helt anden ski end de andre du har haft kigget på. C:9 skien er en typisk danskerski. Den minder mest om Crossmax 8, mener dog at den har en større skovl (spids) på skien, og ligeledes i enden. Det betyder at der er større indsving, det giver typisk en kortere radius- Størrelse på sving. Det betyder samtidig at de er nemmere at svinge, men samtidig mister de også noget af deres retningsstabilitet. De vil være nemmere at få på kant de vil samtidig også virke over hele bjerget, da de er forholdsvis brøde i spændet. Det er svært at sige hvike du får mest glæde af, disse ski lyder umiddelbart som nogle ski ligesom Crossmax 8, som nogle du bliver glad for som dit niveau/ erfaring er nu. Det skal dog også ses i sammenhold med din fysiskestyrke? Det er svært at sige hvilken af disse ski der er bedst, crossmax er nok en andelse stivere, det sammen med mindre indsving giver en god pisteski. Hvor C:9 vil kunne bruges i offpisten og til træer da den svinger hurtigere.
Crossmax 10 er et eller to niveauer over Atomic'en.
Du skal holde dig en ting klart, man betaler for navnet Salomon. Den holder nok også prisen en anelse bedre end atomic'en ved et salg.
Det betyder også at en Crossmax 8 til dine priser kan være et godt valg da den passer til dig nu og du "næsten" kan sælge den med fortjeneste om 3 år. Derefter kan du så købe en Crossmax 10 eller lign ski.
Atomic laver ski "skiercross" der tilsvarer Salomon, mener de hedder Skiercross SX9 og SX11. De er stivere end Salomon og derfor endnu mere rettet til pisten. Det er også tunge ski, synker dybt i offpisten, det vil de ikke være god til.
Sidst har Atomic vist lavet en ski der hedder Metron 9, den får virkelig gode karakterer.

Ellers et lille råd tjek www.friflyt.no det norske ski magasin, tjek hvad de skriver på siden. Hvis du skriver noget i forum'et bliver du sikkert bombet med TwinTip dit og dat, dem vil jeg ikke foreslå, men mindre du ønsker at hoppe/ køre i park. Eller selvfølgelig Telemark, og det vil jeg også gerne pointere er den rigtige måde at løbe på ski på.....

FD 20/11 2004 12:36

Hej Claus,

endnu en gang mange tak for din vejledning.

Endnu et hurtigt spørgsmål. Jeg er 182-183 høj (uden skistøvler). Jeg er forholdsvis spinkel.

Hvor høj en ski skal jeg vælge. Jeg vil selv mene jeg skal have en på 170cm men Crossmax laves kun i 165cm og 175cm.

Hvilken vil du anbefale?

claus 23/11 2004 00:05

Kortere ski, kortere sving radius, men dårligere retnings stabilitet! Du kører hurtigere på lange ski og flydere bedre i pudder, men mister det på reaktionen ved sving, det vil sige pukler og træer. LAnge ski er også stivere end korte da, man også forudsætter at det er højere-tungere der vælge lange ski, 175 er nu ikke langt.
Jeg ville tænke stort og tage 175!, nej, du SKAL tage en 175.
Hvis du tager på ski med drengene ryger der vel et par bamser ind og så bliver du tungere;-), så skal du nok kunne brække de lidt stivere lange ski. Det er en tam fornemmelse at træde et par ski igennem.....Jeg er 179 og mine ski er 182.
Lad mig hører hvad du vælge!!!!

claus

Morten 12/12 2004 15:23

Hej!

For lige at bevæge os væk fra debatten med Atomic og Salomon,, vil jeg gerne bevæge mig over til Rossignol. De laver traditionelt lidt hårdere ski, hvilket vil give dig de fede oplevelser på pisten.
Her vil jeg anbefale en forholdsvis ny model som hedder Rossignol Skier-X RPM 70. Den er utrolig stabil og kører godt i høj fart, hvilket er værd at sætte pris på, når du inden for kort tid, bliver en "haj" på pisterne. Skien kan forresten købes her på siden, men jeg er sikker på, at du kan finde den meget billigere på www.sport-conrad.de. Mener at have set den til 250 euro for ikke så lange siden. Men nu kan du jo sikkert skaffe dem billigt selv.:-)
Der findes også en storebror til denne model, men den synes jeg ikke der er nogen grund til, at du skal "rode" med. Den vil højst sandsynligt være til større besvær end gavn for dig.

Morten

Find tilbud på skirejser

Gå til toppen