Frankrig
Italien
Sverige
Østrig
Schweiz
Tyskland
Weekendski
Coz 15/03 2008 13:55
Hej
Jeg skal ud og købe et par nye ski valget er faldet på salomon 1080 foil.
(Da denne ski også skulle kunne bruges på pisten)
Spørgsmålet er hvilken længde jeg skal vælge?
Skien findes i længderne 152-162-172-182. Men skal jeg vælge 172 eller 182?
Jeg er 185 høj og vejer ca. 80 kg. Og 5 uger på ski.
Michael Alstrup Andersen 28/03 2008 09:44
Sv: Hjælp til valg af længde på salomon 1080 foil
Du skal have dem i mindst 172 cm vil jeg mene, da 166 hurtigt vil blive for kort.
Kasper Pedersen 16/03 2008 23:13
Hvad vil du bruge skiene til?
Coz 17/03 2008 22:37
60-40 Pist-Park
Jesper Hedegaard 23/03 2008 15:57
Hej
Købte selv et par af den tidlige TenEighty, hvor der bare ståt "Spaceframe" på i 151 cm's længde.
OK - lidt vovet da jeg er ca 185 høj med en "dertil passende vægt".
Men skien virker faktisk ret godt til kortsving - så længe der er lidt nysne at lege i. På tilkørte pister er den for blød til mig - men skidt - datteren står i kø for at arve dem ;o)
Det var i Idre Fjäll her i påsken - og der har Intersport jo et test-center midt på bjerget. Det har kostet os penge før - men denne gang nøjedes jeg med at teste et par dage ;o)
Og jeg faldt helt for TenEighty Thruster i 161 til mig - lidt roligere end min egen pga længde - og især med bedre kantgreb, da det er en lidt stivere ski. Men stadig rigeligt kvikt styrende til at køre kortsving gennem det meste underlag.
Så du må først gøre dit klart hvilken TenEighty-model, du vil have - der er nogle stykker: Foil, Thruster, Gun, Mogul samt de tidlige 2-3 år, hvor den bare hed TenEighty. Desuden findes der en 5-6 forskellige "signatur-modeller", der bærer forskellige køreres navne - om det kun er design eller om skiene er anderledes end "stangvaren" ved jeg ikke.
Åh - så er der jo også T, Fish og Flyer - men det er vist alle 3 junior-udgaver - det er vist ikke interessant ;o)
Testede også K2 Public Enemy i 178 - navnet siger det hele....Public Enemy - of all fun ! Tung og sløv ski - minder om en 15 år gammel storslalom-ski !
Det blev også til en tur på et par ?? Mamba omkring 180 lange - også storslalom fra en svunden tid.
Men Atomic SL 10 Race Carve i 163 ku let blive et hit hos mig. Men de tigger om at blive kørt på kanterne - og så er de vist lidt for hurtige til at familien ka følge med ;o) Men i den længde er det ren svingglæde - og trods længden holde kanterne reelt fast til lidt piste-fræs...men man blir øm i benene af dem ;o)
Forresten måtte jeg jo også lige prøve Thruster i 181 (de havde ikke 171 tilbage) - det var ikke sagen. Lettere end K2 og Mamba - men alligevel for sløve i svingene.
Jeg må ud og se om ikke udsalgspriserne her i byen er bedre end deroppe - hvis jeg altså kan finde skiene i min længde ;o)
NB: Thruster har været fremme i 3 sæsoner - men 07-08 modellen er skåret anderledes end de 2 foregående årgange (de havde samme mål).