Frankrig
Italien
Sverige
Østrig
Schweiz
Tyskland
Weekendski
Anna 10/11 2005 10:40
Hejsa!
Jeg har brug for lidt hjælp med at finde vej gennem skijunglen... Jeg er indehaver af et par pålidelige pisteski fra Völki, men vil gerne have noget mere temperamentsfuldt... Jeg er en erfaren skiløber med 1 sæson og mange gode uger bag mig, og jeg kører hovedsaligt på sorte/røde pister. Dette er dog begyndt at kede mig alt for meget, så jeg er begyndt at lege lidt i off-pisten. Dette vil jeg gerne udforske endnu mere, og vil gerne have nogle gode ski til det.
Prøvede Salomon Scramblers hele sidste år, og dem var jeg i og for sig ret glade for. Men vil gerne se på lidt flere muligheder inden jeg går i gang med at investere..
Men er der nogle forslag til et par ski der bruges min. 2-4 uger om året, skarpe kanter på pisten, gode i off-pisten og gerne MEGET gode carvingski.... ???????
Pris er i første omgang underordnet...
:0) Anna
Ole 10/11 2005 12:01
Sv: Hjælp til SKI???
Hej Anna
I den shop der findes på denne side, er der faktisk en funktion til hjælp ved valg af ski. Gå ind på en tilfældig ski som f.eks. :
http://www.skisport.dk/skishop/?action=vare&vare=1361
og klik på "Få hjælp til at vælge den rigtige ski" linket.
Mvh Ole.
Anna 10/11 2005 12:41
Hej Ole,
der har jeg været inde, og det er også en superfed funktion udover at det kun er på de mærker der sælges i skishoppen, og da ingen af disse mærker er nogen af mine foretrukne, ville jeg lige lure de andre mærker af også...
:0)
rasmus 10/11 2005 15:49
prøv Rossignol B2, den kan det hele, både piste og off-piste, mener den er 76 under foden så det er lidt at flyde på, men jeg vil da anbefale at købe nogle bredere ski, det er sjovere at have et par ordentlige brede brædder som er super i løssne. Du overlever at du ikke kan skifte fra kant til kant i små sving med fx. 63 mm under foden.
Morten 10/11 2005 18:01
En anden ski der er værd at overveje er dynastars legend 8000. Jeg kører selv på forgængeren (Intuitiv 74) og har hørt at efterfølgeren skulle være endnu bedre.
Go fornøgelse!!!
PowderAnders 10/11 2005 18:31
Det er noget værre vrøvl, det med at du "overlever at du ikke kan skifte fra kant til kant i små sving", som rasmus udtrykker det. Når man først er glad for kortsving/slalomskiløb, ja så kan man da ikke bare give slip på det.
Endvidere er det, efter min mening, ikke nødvendigt med bredde bræddder i dyb pudder. Men det er klart en personlig holdnings- og smagssag. Man bliver på ingen måde en bedre off piste-skiløber af at gøre det let for sig selv ved at købe en par tykke flydere. Jeg lærte selv at stå i dybsne med K2 MACH SC (en decideret kortsvingsski, som navnet antyder), som er ca. 64 mm i taljen. Det var ingen problem (og jeg er sq ingen skihaj!!!). Men man skal klart have en mere aggresiv kørestil, når man synker dybere ned i sneen. I øvrigt; er det ikke netop det, det handler om når man står i dybsne? -at mærke fornemmelsen af, at underlaget er bundløs? Dét giver i hvertfald mere "champagnesprøjt"!
Hvis du kun vil købe ét par ski, er mit råd til dig Anna, er at du skal købe en pisteski - evt. "Allround" eller en "Cross" Det mådog ikke være en "Race", da den vil være for stiv til dybsne. Og brug gerne lidt penge på den, så du får en topmodel - det bliver du glad for! Men find gerne et godt tilbud... Du vil gerne ha' noget mere temperamentsfuld... så brug en pisteski i off pisten.
Jeg har på dette forum tidligere debatteret emnet med tykke ski i pudder. Tjek evt. indlægget "FATBOYS i pudder er for bøsser" - der er der nogle meninger omkring off piste-ski, som du sikkert godt kunne bruge.
-PowderAnders-
1 - vægt på begge ski:
Så længe du kan mærke, at dine ski står fast på et solidt underlag, er teknikken den samme som du bruger på pisten, men i det øjeblik sneen bliver bundløs, skal du konstant have lige meget vægt på begge ski. Ellers synker den ene ski længere ned i sneen end den anden.
2 - lave bevægelser:
Alle bevægelser skal foregå så langt nede i kroppen som muligt. Du ser mange løbere, der drejer ved at hive skuldrene opad - og det er altså meget mere effektivt at bruge fodledet.
3 - langsomme bevægelser:
Bevæg dig langsomt og sejt. Pludselige bevægelser duer ikke i den dybe sne. Forestil dig at du har tyggegummi i alle ledene.
claus 11/11 2005 09:13
Hej
De to ski som bliver forslået over vil også være mine umiddelbare forslag til et par gode ski. Du kan evt. overveje, at købe B3 fra Rossi da denne er en mere udpræget off-piste ski, fungere stadig fint på pisten, men vil være langsommere fra kant til kant.
Et lille tillæg til PA's indlæg. Man skal ikke køre med bagvægt i offpiste!!
Når man ser folk der køre i dyb sne ligner det umidddelbart at de køre med bagvægt, det gør de ikke. Skiene bliver tvunget op foran af trygget, samt bøjer hvis man ikke er på nogle super stive. Det betyder, at tygdepunktet hos en skiløber automatisk bliver flyttet tilbage, for at denne kan holde en naturlig balance.
En lille for øvelse som giver føling med pudderen er, at man laver tre fire små op/ned bevægelser inden man tager første sving, næsten hop. Derved finder man udaf hvordan sneen er og hvormeget den "fjedre", ja sådan føles det.
Jeg vil personligt altid hellere køre på en offpiste ski i pisten end en piste ski i offpisten, men det er en hel anden historie.
PowderAnders 11/11 2005 13:30
Claus: Hvor nævner jeg, at man skal have bagvægt i dybsne?? - det skal man ikke, nej. Det er rigtigt, hvad du siger; der SER UD som der er bagvægt.
Kean 11/11 2005 20:59
hehe... de fleste som kører offpist kører sgu' i bagvægt, det gælder garanteret os' Jer to ;o)
PowderAnders 13/11 2005 07:21
Hey Kean!
Som jeg tidligere har nævnt; JEG SQ INGEN SKIHAJ!!
Men jeg kan garantere dig, at jeg ikke har bagvægt i dybsne - tværtimod! Da jeg skulle lære at stå i dybsne, blev jeg instrueret i at banke (jeg mener; BANKE!!) skistavene i - meget aggressivt. Hvis man gør det - ja så er der ingen chance for bagvægt.
-Et råd jeg hermed er glad for at give videre - god fornøjelse til new commer'ere...
-Powder-
Kean 13/11 2005 12:29
Det var da det mærkeligste råd jeg længe har hørt. Ikke dermed sagt at det med sikkerhed ikke virker. Men jeg har nu svært ved at se hvorfor. Som regel giver et kraftigt stavisæt en meget urolig overkrop - noget som bestemt ikke er gavnligt i offpisten. Og det var jo altså os' ment lidt i spøg (bemærk ;o)'en). Der er mange på disse fora som er "meget kloge" på skiteknik - når de sidder hjemme foran skærmen.
tomba 13/11 2005 17:32
hehe, kean. du har SÅ ret....;o)