Frankrig
Italien
Sverige
Østrig
Schweiz
Tyskland
Weekendski
Me 17/12 2005 22:36
Jeg skriver da jeg har noget jeg lige må ud med :)
Jeg har selv arbejdet som skiguide i alperne i en sæson hvilket var den fedeste oplevelse nogensinde, det er der ingen tvivl om.
Undrer mig dog over hvor mange voksne danske mennesker som virkelig "lægger hovedet på hylden derhjemme" når de tager på ferie. Jeg var en af de yngre guider og var virkelig forbavset over hvor mange MEGET underlige spørgsmål man kan få og ikke mindst hvad folk kræver af én når man er guide.
Som guide er man ude i cirka 5 måneder og det er HÅRDT arbejde og der er ikke særligt meget søvn. Derfor synes jeg ikke, at man som gæst, kan forvente at en guide er 100% smilende 24 timer i døgnet. Vi gør det BEDSTE vi kan men eftersom man på de 5 måneder ikke har noget ferie, vil der selvfølgelig være uger hvor man bare ikke er oplagt til noget men selvfølgelig kæmper en brav kamp med sig selv for at give gæsterne den optimale oplevelse.. Men det syntes ikke som om at mange gæster havde dette i baghovedet. Det var de mærkeligste krav og spørgsmål der ofte blev stillet hvilket virkelig chokerede mig! Jeg lærte af det, og har mødt mange forskellige slags mennesker på de 5 mdr hvilket har været positivt!
Synes bare at nogle flere virkelig skal tage hensyn til guiderne på destinationen! De arbejder for næsten ingen penge og er en gratis service for DIG på din ferie, prøv at tænk selv FØR du spørger guiden for han/hun har mange ting i hovedet og er (ofte) ny i "faget"...
GOD SKIFERIE....og håber ikke jeg har trådt nogen over tæerne, skulle bare lige ud med det:)
Og glædelig jul også....
Guiden 27/12 2005 14:51
Sv: --> Guider på destinationerne......
Man vælger selv sit arbejde!! Har man valgt at arbejde for andre som er på ferie, så skal man også være i stand til at gi den besdste service altid. For når man kommer på ferie forventer man også at guiderne er der for at gøre ens ferie adsolut aller bedst. Jeg har arbejdet som guide i 2 år. Jeg ser guide jobbet som det bedste job i verdenen, da man kan komme ud for meget og dumme spørgsmål findes, men man skal tænke på at for mange kan det være første gang de er ude og defor spørg meget. Guidebranchen er en service branchen og det betyder at man kan smile hver dag, selv om alting ikke går som man vil ha det. Vi ved også at nattelivet trækker meget som guide, men er man konge om natten så er man også konge om dagen.
God sæson til alle guider....
Kringle 30/12 2005 12:18
jeg synes simpelthen at du er irreterende at høre på. Næste gang du sidder alene på en bakketop og spiser dig mæt i kiks og vådservietter, så prøv og tænk på alle os der knokler vores røv ud af... for at komme på skiferie. Og jo jeg kan godt sætte mig i dit sted jeg har været guide og tager en sæson igen fordi jeg altid smiler til verdenen.....
Jens 02/01 2006 14:12
Jeg må også indrømme at jeg finder indlægget lidt underligt..
For det første..Guider er IKKE en gratis service, dem er der betalt for via rejsen.
For det andet så er guider en service, og jeg har indtil videre intet at klage over med de guider jeg har mødt, og de SKAL være på toppen hele tiden. tænk på de gæster der har betalt flere tusinde kroner for en uge på ski, og så møder de en sur guide!! Det ødelægger oplevelse.
Jeg har selv mødt en træt guide, men det var der en grund til for hun blev kørt ned af os ;-) Men hun tog det i stiv arm og gjorde sit bedste.
Så hvis man vil være være guide, så er det ikke for ens egen skyld men fordi man kan lide at give service til andre....
Og så skal alle lige huske på respekten for andre og behandle andre ordentligt.
Michael Hansen 18/12 2005 17:52
Jeg tager hatten af for jeres slags. I er som regel meget tålmodige og de fleste af jer kan noget god og instruktiv kommunikation. Men har da ogå mødet nogen af jer der har virket overlegne og stort set så børnefamilier som klodser om benet på deres ego-udfoldelser. Men som alle andre steder hvor man arbejder med service og mennesker lærer man at omgås på smidige måder. Det er en god skole til at blive noget inden for dette område. Good luck!
Mich
Louise 19/12 2005 09:04
Jeg tager også hatten af for det arbejde, guiderne laver!!!
Men husk nu at i selv har valgt det, og på forhånd burde i vide, hvad i går ind til.
Har selv taget et guidekursus, men har så valgt at være ude som skiinstruktør istedet, da man har meget mere fritid og tjener flere penge.
-Mange danskere er utilfredse idag, de skulle hellere være glade for at komme på ferie og nyde det.
- Man lever kun én gang
Rasmus - Skisport.dk 19/12 2005 09:20
Indlægget her er indsat i begge forums...
Følg det her: http://skisport.dk/forum/read.php?f=1&i=7567&t=7567
og til andre... lad være med at indsætte indlæg i begge forums.
Takker og glædelig jul.
/Skisport.dk, Rasmus