Johan Hyldig 09/12 2014 16:54

Hej, jeg står og skal til at købe nye goggles og er i den forbindelse ret meget på bar bund.
Jeg kan simpelthen ikke finde ud af hvilken farve linse jeg skal vælge.
Det skulle gerne være en rimelig all around goggle, altså den skal både kunne bruges i snevejr og i solskin.
Har umiddelbart kigget på de 3 her, men ved ikke om de er for mørke.

https://www.sunglassesshop.dk/zeal-skibriller/level/black-tie-10463/45390.aspx
https://www.sunglassesshop.dk/anon-skibriller/comrade/merrill-pro-1076700098/41134.aspx

Håber der er nogle der kan hjælpe :)
I skal også være velkomne til at forslå andre goggle end de ovenstående, dog helst store goggles :)
- Johan

Kommentarer:
Der er i alt 6 svar i denne forumtråd.

Betina Sabra 10/12 2014 11:16

Sv: Goggles

Køb nogle Oakley hvor du kan skifte glas, og så køb i alt fald til sol og til overskyet. De virker!

Brian Lund 10/12 2014 16:08

Jeg har også siddet og kigget og googlet lidt omkring de goggles du linker til, jeg har ikke kunnet finde noget seriøst om dem nogen steder! Ingen tal for lystransmission (hvor mørke de er) eller farven, dog ser de jo ud til at være grå (neutrale)... Og den ene er lysere i bunden end toppen.

Hvor skal du bruge dem? I den stærke sol, i skyggen, i tågen, eller over det hele? Mens det er lyst eller måske også sidst på eftermiddagen hvor solen allerede er nede bag bjergene?

Typisk vælger de fleste en goggle hvor glasset er gult, orange eller rødt, fordi lyset fra solen er gult og skygger er blå, det bevirker at ujævnheder der stikker frem i sollyset vil fremstå tydeligere da den blå farve på skyggesiden vil blive mørkere. Du skaber altså en større kontrast i solskin med en linse i gul-orange-rød.

Vær også opmærksom på at bare fordi glasset set udefra er spejlblankt blåt, rødt, grønt eller sølv, kan farven set indefra godt være noget helt andet! Det spejlblanke er bare en belægning ovenpå linsen.

Jeg har selv først på året købt en ny goggle med glas der skifter transmission efter hvor lyst det er, jeg har desværre kun fået brugt dem et par gange, men umiddelbart virker det faktisk rigtigt godt! Glasset set udefra er lidt spejlblankt og blåt, men når man ser igennem dem er de mere neutralt orange-brune i farven.

Hvis du vælger et par goggles der er for mørke vil det nok irritere dig hvis du kører med dem sidst på dagen hvor lyset er på vej væk, det var en af grundene til at jeg købte nye goggles, de gamle var for mørke når klokken nåede 16 og jeg kørte på skyggesiden!

Køber du til gengæld nogle der er for lyse kan det være irriterende at køre med dem i høj solskin!

Johan Hyldig 10/12 2014 23:34

Brian Lund:
Har fundet frem til at de 2 zeal goggles med grå linser har 28% VLT
Er det for lidt hvis brillerne gerne må kunne bruges både når vejret er dårligt og når solen skinner ;) ?

Johan Hyldig 10/12 2014 23:35

Lige et link til hvor jeg fandt det:
http://www.zealoptics.com/optimum-rose-lens.html?___SID=U

Asbjørn Nissen 12/12 2014 16:13

Brians udtalelse om gult glas er meget rigtigt dog en lille tilføjelse...
Det er ikke kun i solskin gult glas viser konjunkturerne i sneen bedre det gælder i alt slags vejr. Det gule glas er bare lidt ubehageligt i solskin hvilket er grunden til mange vælger orange glas da det har flere af det gule glas fordele men er mere behagelige i solskin.
I dårligt vejr er gult glas altid bedst også bedre end orange.........

Brian Lund 13/12 2014 20:29

Jeg mener mine gamle orange goggles var på 29% VLT men jeg er ikke sikker. Som sagt synes jeg de var lige en tand for mørke; sidst på dagen, specielt hvis man kører på skyggesiden af et bjerg mellem træerne (på pisten), eller hvis det var tåget osv... Men 90% af tiden var de egentligt fine at køre med!

Så jeg tror 28% er ok til det meste...! Dem jeg har nu er 14-47% og de har bare virket perfekt for mig indtil videre!

Find tilbud på skirejser

Gå til toppen