Frankrig
Italien
Sverige
Østrig
Schweiz
Tyskland
Weekendski
Morten 19/09 2010 18:25
Hej jeg er erfaren snowboarder som vil til at lære at køre på ski. Hovedformålet er at jeg vil køre randonee, men det ligger nok et par år ude i fremtiden, da det jo kræver at jeg mestrer noget off-piste på ski :)
Lidt stats:
27 år
70 kg
171 cm
Meget god form (triatlet)
Min snowboarderfaring (8-10 uger) består af meget tid på pisten med familien (voksne erfarne skiløbere, ingen børn). Forsøger at bringe leg (rotationer og naturlige hop) ind i mit løb, frem for bare at køre stærkt ned til bunden. Kører al det off-piste jeg kan komme til. Begrænset parkerfaring, små hop og 180 slides på bokse er det vildeste.
Jeg har brug for råd og vejledning til anskaffelse af udstyr, gerne specifikke mærker, typer, længder og modeller, og hvordan jeg skal angribe udfordringen med at lære at køre på ski.
Vedrørende udstyr havde jeg tænkt mig at købe et par gode støvler. Jeg ved hvor rart det er at have sine egne støvler, og jeg formoder støvlerne kan anvendes fra begynder til øvet modsat skiene. Vedrørende skiene overvejer jeg at leje et par ski de første gange, da jeg regner med at der her vil være et større behov for at opgradere løbende i starten. Alternativt købe nogle billige brugt. Vil helst have mine egne ski.
Jeg vil gerne lære at køre på ski, som jeg kører på bræt, altså med legen integreret i pistekørslen, og med farten som sekundært. Parken må jeg lade være i en rum tid :) Derudover vil jeg gerne køre nedover off-piste stykkerne som ligger mellem pisterne, men det er måske ikke lige i den første uge.
Jeg skal afsted 2 eller 3 gange i år.
- Weekendtur til Østrig i december (Kun måske)
- Weekendtur til Norge i februar
- 1 uge til Østrig i marts
Jeg vil selvfølgelig gerne mestre skiløbet hurtigst muligt. Hvordan kan jeg bedst forberede mig til min første tur? Skal jeg køre en tur ned til Snowdome eller indoor ski og træne lidt teknik? Når jeg så kommer afsted, skal jeg så købe et par privattimer, eller skal jeg følge et begynder hold? Jeg spildte en del år på at være selvlært på bræt, den fejl vil jeg ikke begå igen, så jeg vil gerne gå lidt systematisk til værks i starten.
Asbjørn Nissen 29/09 2010 08:49
Sv: Fra snowboard til ski
Jeg tror dit skiløb vil udvikle sig rigtig hurtigt, da du skriver du er i god form og du sandsynligvis ikke er bange for det.MEN!!!!! At købe ski på nuværende tidspunkt vil være dumt!!
Hvis Vi går ud fra du udvikler dig hurtigt. Vil du komme til at købe nogle ski, der kommer til at stå i vejen for din udvikling og dermed muligvis umuliggør dine ambitioner.
Ski er produceret til forskellige niveauer. Hvis man køber en ski der er beregnet til et højere niveau end man selv er på kan man simpelthen ikke lære det ordentligt.
DET ER DEN MEST BEGÅGEDE FEJL!!
Det er faktisk bedre at stå på et par ski til et par niveauer under ens standart end på en ski over ens standart.
Lad være med at begå den fejl! Lej i hvert fald ski første gang du skal afsted!!
Ps. Derudover vil jeg lige sige det sammen som jeg fik af vide da jeg skulle lære at stå på snowboard. Giv det en ordentlig chance. Efter et par timer tumlende i sneen er du måske rød i hovedet af raseri, over det ikke fungerer, som du mener det skal. Men efter et par dages prøven, vil du aldrig fortryde, den tid du har brugt på det!!
I dag elsker jeg både at stå på ski og snowboard. Hælder måske mest til skiene endnu, men snowboardet har et par dage om året.
Morten 29/09 2010 09:18
Hej Asbjørn
Tak for dit svar.
Desværre kommer det lige 12 timer for sent. Jeg købte igår en brugt Public Enemy ski på 169 cm med binding til DKK 1.100,- Så vidt jeg har forstået er det en medium blød ski.
Jeg vil starte med en instruktør, hvis han synes at jeg vil få glæde af en blødere/kortere ski, vil jeg leje sådan en.
Jeg skal nok give det en chance, og glæder mig til at kunne vælge imellem både ski og bræt.
Asbjørn Nissen 30/09 2010 10:20
Rigtig god ide med en instruktør. Lad være med at melde dig på et hold. Din situation er lidt anderledes end den typiske skiturist.
Mit forslag er(forudsat du er afstend i en uge), at du bør hyre en privat instruktør til ca. 2 timer første dag. En eller 2 timer 2. Dag. Derefter træne en eller to dage for dig selv og så tage 1 til 2 timer med en instruktør igen. Ved at gøre dette tror jeg du vil få mest muligt ud af det. Skiskolen vil selvfølgelig forslå at du skal have 2-4 timer hver dag og selvfølgelig vil det give mere, MEN selv med dit ambitions niveau er det minimalt og sandsynligvis ikke pengene værd.
Anden gang du skal af sted vil jeg forslå at du tager 2 x 2 timers undervisning fordelt på 2 dage. Vent til 2. Eller 3. Dagen med at tage 1. Lektion og tag 3. og 4. Lektion mod slutningen af ugen dog ikke sidste dag.
Grunden til ikke at ligge undervisningen 1. Dag er at det altid tager lidt tid at komme ind i skiløbet igen uansat om det er 1. 2. eller 3. Gang på sæsonen du er af sted. Den varierende sne temp. Gør at det kan være meget forskelligt at stå i. Ved dette også har betydning på snowboard men ikke nær så meget som på ski.
Ellers held og lykke med det
Ps. Det kunne måske være en fordel at kontakte skiskolen på forhånd og fortælle din situation. Sådan de tilpasser deres valg af skilærer efter dine behov frem for hvem der er ledig
VH
Asbjørn
Morten 30/09 2010 11:31
Gode råd er dyre - i hvert fald i instruktørtimer ;)
Jeg skal afsted første gang tre dage i december. Satser på 2 timer første dag 1 time anden dag.
God idé med at kontakte skolen inden, så er jeg også sikker på at jeg kan få noget instruktion første dag.
Bjørn Husted 19/09 2010 22:46
Jamen velkommen til den "RIGTIG" side af pisten, om jeg så må sige..
tja det du nævner er jo det hele som offpist handler om, samt en rigtig fed oplevelse..
Inden jeg starter vil jeg dov lige sige at du måske også skulle kigge lidt på telemark, da det er den bedste måske at komme alle steder på.
Men du skal nok ikke regne med at det bliver nemt, lige meget om du vælger telemark eller randonee, da det handler om teknik mere end form( til at starte på ). Ned skal du nok komme og op er heller ikke et problem, da man bare skal kæmpe lidt mere for det. Men du investere i alt for meget gear og lir, skal du gøre op med dig selv om det virkelig er vejen for dig, da der efterhånden findes gode og solide splitboard ( Snowboards der kan deles i 2 og bruges ligesom randonee op, og derefter samles til et board på turen ned. )
En rigtig god ide ville være at melde sig ind i en klub, da mange klub har randonee telemark grupper, som kun laver dette, ellers kan en instruktør også være til meget stor hjælp, idet randonee og telemark er begyndt at være rigtig stort for folk som vil lidt væk fra pisterne, men de er som reglt dyre, og meget presset i højsæsonerne....
Men hvad end du vælger, skal du jo nok have bibber, skovl og sonde, samt et lavine kursus, og hvis du skal til Østrig og vil på offpistture ville en offpist forsikring et godt køb, den koster 23 euro i hvilken som helst bank i Østrig, og den gælder i et år.
Ski og støvler kan vente, da dette er det dyreste, og da dette er en smags sag om det skal være G3, Blackdiamond OSV. er mit råd, enten lej de først 2-3 gang eller begynd i en klub og prøv lidt forskelligt, nogle vil have stive ski, andre hårde og nogle bløde, og så kommer bindingerne og skind.. IKKE BILLIGT.
Hvis du fx. bare vil starte med ski, så er turen forbi Snowdome/indoorski ikke en dårlig ide, vil du har pengene til det, bare husk at der er nogle klub som har rabart aftale med dem, jeg mener bare ikke de har andet udstyr en til normal carvin ski og snowboard.
Morten Søndergaard 25/09 2010 19:41
Hej Bjørn
Tak for dit svar. Da min randoneetur ligger et par år ude i fremtiden, vil lige pt bare fokusere på almindeligt skiløb for at lære ski-teknik.
Jeg var nede i Surf og Ski idag, og er kommet hjem med et par Salomon Impact 8 cs.
Nu mangler jeg bare skiene.
Har i nogle input til dem? Jeg er i tvivl om jeg kan springe direkte på et par twintip, eller om jeg skal leje et par total begynder ski for at få en god første oplevele på min 3-dages tur i december.
Mit skiløb håber jeg, som tidligere skrevet, bliver med med leg på pisten, altså små hop og rotationer.
Jeg synes det er lidt svært at sætte procenter på hvor meget jeg kører i hhv. park, piste og off-piste. Det afhænger jo lidt af hvem jeg er afsted med. Familie-turen er mest koncentrert om piste-kørsel. Drengeture kan være mere park-orienterede. Falder der derimod en ordenligt røvfuld pudder, så er jeg kun i den bløde sne.
Jeg er ret sikker på, at jeg aldrig kommer til at køre på rails i parken, det bliver bokse og nogle hop med rotationer.
Igen er jeg meget interesseret i at høre helt specifikke mærker og/eller modeller.
Christoffer Gulloev 26/09 2010 17:13
Hey
Umiddelbart lyder det som om du skal bruge et par all mountain ski. Disse går ikke i parken. Med en all mountain får du en ski der både kan bruges på og uden for pisten.
Hvis jeg var dig ville jeg leje ski de første gange. På den måde kan du prøve nogle forskellige modeller og finde ud af hvad du vil med dit skiløb. Man kan sagtens leje hæderlige ski, du skal bare spørge ind og stille krav til skiene når du står i skibiksen.
Jeg har selv et par Rossignol Bandit 83 som jeg bruger til ture på pisterne (bruger pt et par Roosignol S3 til offpiste). Banditten er relativt blød og meget "tilgivende" og den kan jeg varmt anbefale - det er en "cruiser" med en lidt over middel svingradius . Bandit-serien indebære en række ski med forskellige egenskaber, så man kan vælge en model der passer til ens temperament og stil.
Når tiden kommer til randonee vil jeg gå efter K2 som udgangspunkt. De har et stort udvalg af offpisteski og laver nogle superfede modeller.
Besøg evt. www.sport-conrad.de de har et kæmpe udvalg og det er billigt.
Et par mærker der er værd at gå efter i min optik: Armada, Line, Rossignol og K2.
Morten 26/09 2010 17:22
Hej Christoffer, tak for svaret.
Jeg har tjekket lejepriserne på de tre destinationer jeg skal besøge over vinteren. Det kommer til at koste mig DKK 2.000,- at leje ski denne sæson. Derfor er jeg lidt hooked på at købe et ski allerede nu, da jeg kan se at sidste års modeller er billige.
Vil det være håbløst at starte ud på en twintip?
Hvad med højden på skien?
Christoffer Gulloev 26/09 2010 20:08
Hey
Nej der er intet problem i at købe twins. Der findes masser af twintips inden for all mountain. Længden er efterhånden mere en smagssag end det er regler. Hvis du vælger en pisteski, vil jeg anbefale at du kapper 10-12 cm af din højde ved bestemmelse af dine skis højde. I sidste ende handler det om, hvor store eller små sving du vil slå og hvor stabile de skal være.
Du skal huske at der er større forskel på ski end der er på boards (groft sagt). dvs, at hvis du vil i parken får du et problem hvis du kører rundt på en all mountain ski. Det kan godt lade sig gøre men man for ikke det optimale ud af det med en almindelig pisteski. Det er også derfor jeg vil anbefale at købe et par all moun. da du formegentlig kommer til at bruge de første mange timer på pisterne og dernæst nok i pudder.
Og husk at alt skiudstyr bliver solgt til vild overpris her i landet. Tjek nettet for gode tilbud.
Morten 26/09 2010 22:54
Jeg er med på at det altid vil være et kompromis, men det må jeg leve med.
Jeg har læst lidt rundt omkring, både gamle og nye tråde, og har fundet frem til at det skal være noget i stil med:
- K2 Silencer
- Head Mojo 80 (ser ikke ud til at den bliver lavet længere)
- Salomon Threat
- Armada Elray
Har i kommentarer hertil?
Jeg vil helst holde mig i nærheden af 2.000 inkl. bindinger. Jeg har kigget lidt på nogle af de tyske sider, men synes ikke at jeg har så meget heldt med at de har varer på lager.
Iballan 27/09 2010 07:26
Her er lige lidt specs.
- K2 Silencer (118 - 85- 109)
- Head Mojo 80 (ser ikke ud til at den bliver lavet længere)
- Salomon Threat (122 - 85 - 122)
- Armada El Ray (123 - 87 - 113)
- Salomon Suspect (115 - 86 - 122)
Skiene kan fås i størrelserne 160 cm og 170 cm (El Ray kan jeg dog få i 164), hvad synes i jeg skal vælge? Bør jeg kigge på andre?