Frankrig
Italien
Sverige
Østrig
Schweiz
Tyskland
Weekendski
Lars 15/12 2011 19:51
Hejsa alle skinørder :o)
Jeg har siddet og kigget på diverse ski og bindinger som der sælges og ville meget gerne have at vide hvad forskellen er på bindingerne eller om det "bare er en smagssag" alt efter hvad man er til.
Søren Hjelholt 19/12 2011 14:19
Sv: Forskellen på bindinger ?????
Hej Lars
Ligesom med meget andet får man mht. til bindinger nogenlunde hvad man betale for, selvfølgelig også i forhold til hvad ens behov er.
Jeg går ud fra at du spørger til "almindelige" alpin bindinger, så jeg udelukker telemark bindinger. Der findes groft sagt to typer bindinger, de faste, som de fleste kender, og så touring/randonné bindinger, der kan løsnes i hælen, således at man gå på skiene på flade stykker eller opad (med skind under skiene). Jeg går ikke ud fra at det er touring bindinger du tænker på.
Om almindelige bindinger kan man sige at jo dyrere de er, jo mere kan de også holde til. Typisk er dyrere bindinger bygget med mere metal og stærkere dele end billigere bindinger.
Stærkere bindinger har man ofte behov for hvis man belaster dem meget, f.eks. ved hurtigt aggresivt skiløb, skiløb i fun-parken, offpiste skiløb mm. hvor man udsætter sit udstyr for større belastninger, og da bindingen skal overføre belastningen fra skien til støvlerne og kroppen, skal den således også kunne holde til mere.
Hvor meget en binding kan holde til er angivet ved en DIN værdi, som angiver hvad bindingen kan holde til. Da forskellige mærker af bindinger reagerer forskelligt, skal man være meget påpasselig med at sammenligne DIN værdi på tværs af mærker.
En normal binding går typisk op til omkring 11 eller 12. Og dette er efter min overbevisning rigeligt til langt de fleste danske skiløbere.
Vil man gå efter en lidt stærkere binding findes der en mellemklasse der går op til ca. DIN 14, og som vil kunne tilfredsstille de flestes behov.
Professionelle freeriders og parkriders køre med bindinger der går op 16-18 eller mere, men de belaster også deres grej lidt anderledes end os andre.
Husk i øvrigt at bindingen skal kunne udløse uden at du får skader, så den maksimale DIN værdi er lettere akademisk, med mindre du er i ekstremt god form. Husk altid at teste dine bindinger inden du kører.
Asbjørn Nissen 19/12 2011 17:06
Sv: Forskellen på bindinger ?????
Udmærket gennemgang af Hjelholt. Vil blot tilføje at der også kan være forskel på udløsningsretningerne på bindingerne og især de dyre af bindingerne er ofte lavet sådan at de kan mærke forskel på bumpene skiene får, så de kan mærke forskel på om der er tale om styrt eller et ubetydeligt bump. Dette mindsker fejl udløsningerne og de manglende udløsninger. Men tag dette med et gran salt. Der vil altid være nogle fejludløsninger og nogle manglende udløsninger. Især eftersom bindingerne ikke er computer styret, som f.eks. elektronisk ABS i en bil. I hvert fald har jeg endnu ikke set det.
Lars 19/12 2011 17:43
Sv: Forskellen på bindinger ?????
Jeg takker for svarene. Det er ikke nemt at blive klog på når man sidder og kigger på div hjemmesider med ski og bindinger, så jeg er da blevet lidt klogere nu ( håber jeg ) ;o)