Frankrig
Italien
Sverige
Østrig
Schweiz
Tyskland
Weekendski
Brian Lund 19/01 2013 17:25
Hejsa, jeg går lige og drømmer om at købe mig nogle ski - og det bliver måske også aktuelt når jeg har holdt fødselsdag lige om snart...
MEN, jeg har fundet nogle ski jeg synes ser interessante ud, men det er selvfølgelig uden bindinger, jeg har fundet dem på en tysk hjemmeside og på en dansk hjemmeside og de er selvfølgelig væsentligt billigere i tyskland.
Forskellen er så at jeg kan vælge at tilkøbe en binding i danmark som koster 1400 kr hvor jeg i tyskland har hele 6 forskellige at vælge imellem for mellem 200 kr og flere tusinde kr merpris!
De billigste går kun til DIN 10, men det er også mere end rigeligt til mig, jeg har aldrig oplevet at mine ski har klikket af andet end når jeg er styrtet og mine lejeski plejer at være indstillet til 6.5...
Hvad får jeg ud af at købe en binding der går til DIN 14 og koster 1000 kr ekstra?
Asbjørn Nissen 20/01 2013 08:46
Sv: Forskel på bindinger?
Først og fremmest bør du være opmærksom på om der er forskel på hvilken støvle længde bindinger er beregnet til. Derefter hvilket brug du har af dine ski. Hvis du bruger dine ski i parken må jeg forslå en højere mulig din indstilling end normalt også selvom du indstiller den lavere da bindingen ofte vil være mere robust når den går højere op op din skalaen. Dette er dog ingen garanti. Ellers er udløsnings muligheder/ retninger og tolerance grænse for udløsning noget man betaler for. De dyre bindinger kan normalt udløse i flere retninger og de er bedre til at mærke om du styrter eller det f.eks. Er et hop der udsætter skien for belastning. Med andre ord skien falder ikke så tit af når det ikke er nødvendigt.
Kasper Pedersen 20/01 2013 10:38
Sv: Forskel på bindinger?
De dyreste bindinger indeholder også metaldele i stedet for plastik (som de billige indeholder), men det er oftest også plastik der er i bindinger som går til din14 - du skal op på 16 og derover for at få metal :)
Hvis det er marker's billige binding der er det billige alternativ ville jeg anbefale at betale lidt mere for en bedre eller i hvert fald vælge et andet brand. De billige marker-bindinger har et ry for at udløse for tidligt.
Brian Lund 20/01 2013 16:21
Sv: Forskel på bindinger?
Tak for svarene!
Jeg har kigget på all-mountain og park ski ind til nu... All-mountain fordi jeg har haft en eller anden idé om at jeg gerne ville ud i off-pisten, men det er ikke noget jeg har rodet mig ud i endnu...
Til gengæld er jeg begyndt at lege lidt med at hoppe på små pukler på pisten og køre lidt baglæns, vende 180 og 360 (uden at hoppe, bare på pisten) så jeg tror egentligt jeg vil få mere ud af at købe et par park ski (twin-tip) der samtidigt er rigtig gode på pisterne!
Så det er godt at vide at jeg måske ikke bare skal købe de billigste bindinger, specielt hvis jeg vil begynde at lave lidt større hop eller tricks!
Johnc 20/01 2013 21:01
Sv: Forskel på bindinger?
Hej Brian.
Hvad mener du med off pist? Er det et lille stykke udenfor pisten eller er det OFF Pist? Der er meget stor forskel på hvilken ski du så skal ha. Hvis du vil rigtig off pist skal du købe en ski som er beregnet til det. En ski som er noget bredere end normale piste/All mauntin ski. En desideret off pist ski er ikke god på pister, pukkel pister og da slet ikke i park. I så fald skal du købe to par. En til all round i pisterne og en til off pist.
Hvis du bare vil et smut udenfor pisterne og ellers kunne køre lidt over det hele, ville jeg købe en relativ bred piste ski side cut ca. 120/70/114.
Om du så vil ha en DIN 10 eller 14 binding gør ikke den helt store forskel din erfaring taget i betragtning. Meget mere vigtigt for dig er at den udløser når den skal. Jeg kører pt. en 168 cm fabriks-ski og binding fra ELAN, sidecut 123/60/118,i pisterne med en DIN 10 binding med center forskydning, indstillet til 4,2 selv om jeg er 180 cm, vejer 80 kg. og har støvlelængde 310 mm. Jeg køre alle pister og alt slags underlag, også is som kræver meget tryk i skiene. At blive i bindingerne handler for en stor del også om teknik. Det kan udvikles og er langt bedre, og mere sikkert for dit helbred, end bare at øge momentet i bindingerne.
Skulle jeg selv købe/betale ville jeg bruge pengene på ski og støvler og så lidt mindre på bingerne. Bindingerne gør dig ikke til en bedre skiløber. Det gør støvlerne. De rigtige ski til det tærrent du vil køre i, gør det sjovere.
/ Johnc
Brian Lund 20/01 2013 23:36
Sv: Forskel på bindinger?
Som sagt er det ikke så meget det med off-piste jeg tænker på mere... De all-mountain ski jeg havde kigget på var bla. Salomon BBR og Enduro XT da der var gode tilbud i sommer (og nogle andre jeg ikke lige kan huske).
Men dem jeg har kig på lige nu er Salomon Suspect og Armada El Rey, som sagt er mit primære mål at køre på pisten og "lege"... Derfor er all-mountain lidt ude af billedet igen da jeg gerne vil have twin-tip!
Støvler har jeg allerede købt sidste år, dem er jeg helt godt tilfreds med ind til videre! Det eneste jeg mangler er et par ski! :)
Kasper Pedersen 21/01 2013 01:01
Sv: Forskel på bindinger?
John: Jeg håber ikke du kører stærkt med bindingen sat til 4,2.
Johnc 22/01 2013 11:45
Sv: Forskel på bindinger?
Hvad er hurtigt?
Har aldrig haft fartmåler påmonteret. Men jeg har absolut ingen problemer med at følge med, selv på mine nuværende ski som jo ikke er en speciel hurtig ski. Fart begrænseren er som regel den forankørende trafik. Mine indstillinger, som modsvarer 75 - 77 % af anbefalet release torque på twist og forward lean til en mand i min alder, giver mig den tilsigtede sikkerhed jeg gerne vil ha. Hellere at skiene ryger end mit helbred.
Jeg har aldrig været udsat for at mine bindinger har udløst utilsigtet, ej heller når det går hurtigt.