Frankrig
Italien
Sverige
Østrig
Schweiz
Tyskland
Weekendski
Reggae 27/11 2006 20:23
Hejsa!
Jeg var i midt 90érne skibums 5 mdr. i Ischgl, og har i øvrigt været på ski næsten hvert år siden jeg var barn - MEN - siden min østrigstur, har jeg ikke haft råd til at komme på skiferie, andet end en weekend-tur til sverige et par gange.
Nu skal jeg så på tur to gange i år, så jeg er på udkig efter ski.
Da jeg var i Ischgl, var det den første sæson hvor der for alvor kom gang i carvingskiene. Og det er jo nogle helt andre retningslinier man går efter.
De ski jeg dengang kørte på, var ret stive, og ca. 30 cm. højere end jeg (og er nu totalt forældede og ikke deciderede carvingski).
Hvad skal jeg gå efter idag? Jeg er 170 cm. og vejer vel omkring 65 kg.
Jeg er ikke så meget til off-pist - mere til "piste-fræs". Det må gerne gå stærkt, men stadig med mange sving ...
Kent Hansen 28/11 2006 11:24
Sv: Forældet skibums søger råd vedr. køb af ski ...
hej med dig
de sidste mange år har jeg kørt på salomon crossmax, men sidste år lejede jeg et par head xrc 1100.. og wow en fantastisk ski...ved godt den har et par år på bagen. men den passede lige til min køre stil.. masser af korte sving og meget stabil i høj fart. den er mest til pisten men kan nemt klare en tur i off pisten også.
så de er indkøbt til i år meget billigt på ebay.de for 2350 kr incl. fragt... men findes også til omkring 3500 herhjemme. http://www.skisport.dk/skishop/?action=vare&vare=1375
se en test af den her... http://www.newgear.net/ski_skitestge2_2004.asp?la=DK&yr=2004&UID=HEAS0006
Anders Kristensen 28/11 2006 14:22
Sv: Forældet skibums søger råd vedr. køb af ski ...
Det er lidt en smagssag hvilke ski du skal have.
Hvis du vil køre stærkt på pisten ligger du jo nok mere i en storslalom/skiercross kategori (også kaldet "race carver"). En lidt stivere ski som er gode når det går lidt stærkt :-)
Stor set alle fabrikater laver denne type ski. Om det så er en Salomon Streetracer 10 eller Crossmax V12, en Atomic GS 11, en Fischer RX8, Rossignol 9X Ti Oversize eller nogle helt andre mærker (Head, Elan, Dynastar, Völkl, K2, Kneisel, Stöckli og hvad de ellers hedder) er jo som sagt lidt en smagssag.
Det vigtigt er at du rammer i den rigtige type af ski. De mærker jeg har nævnt er topmodeller. Det er lidt op til dig selv og vurdere hvor avanceret de skal være. Der findes mange gode ski i de lidt billigere prisklasser også.
Det var bare mit syn på sagen.
God fornøjelse.