Første gang på ski

Anders 30/10 2017 23:23

Hej Skisport.dk!
Jeg er ung knægt der lige er fyldt de 20 år og står foran min første oplevelse på ski. Skal afsted med mit universitet, hvor jeg nok må erkende at mine kompagnoner har en smule mere erfaring end mig selv(de har 2-4 ugers erfaring). Jeg vil selvfølgelig gerne kunne følge trop med dem i Alperne, og mit spørgsmål går på hvorvidt jeg bedst kan få et lille "forspring" på skiferien. Har overvejet at prøve at stå på ski i en indendørs hal på et bånd for at få en nogenlunde fornemmelse for det. Er lidt distanceret fra ideen om skiskole når jeg først er afsted, da jeg helst ville tilbringe min tid med vennerne istedet for med en instruktør. Er i god fysisk form og har en god portion vovemod, hvilket efter min opfattelse er en meget god begyndelse. Men tror i at penge til ski-undervisning på bånd herhjemme vil være en krone værd? Eller må jeg bide i det sure æble og få et hak i mit ego ;) ved at melde mig på skiskole?

Med venlig hilsen
Anders

Kommentarer:
Der er i alt 7 svar i denne forumtråd.

Claus Peter Nielsen 31/10 2017 10:38

Sv: Første gang på ski

Hej Anders !
Der er stor forskel på hvor hurtigt man lærer at stå på ski. Jeg har haft mange begyndere med på ski og har også deltaget i en efterskoles skiture. Jeg har mødt unge mennesker som efter få timer i skiskole susede rundt på røde og blå pister uden problemer, men der har også været enkelte, hvor man blot måtte erkende at skiløb aldrig blev noget for dem. Vovemod og god fysik er en god baggrund, men jeg vil alligevel råde dig til at få noget instruktion fra professionelle instruktører i starten. På den måde kommer du hurtigst til at kunne følges med dine kammerater. Tag f. eks. skiskole om formiddagen og slut dig til dine kammerater om eftermiddagen.
Kammeraterne bør tage lidt hensyn til dine begrænsede evner i starten, så i kan følges. Det giver lidt ventetid for de mere erfarne, men sådan er det altid, det sociale koster på effektiviteten.
Oplæring af en ny skiløber er en investering i fremtidig samvær omkring en fantastisk sport.
Jeg har ingen erfaring med fortræning på bånd men kan godt forestille mig at det vil være en fordel, om ikke andet har man så prøvet at styre skiudstyret, som godt kan give problemer i starten.
Glæd dig til en fantastisk oplevelse - du bliver garanteret bidt af det ligesom alle vi andre.
PS startede selv med skiløb som 40-årig.

Jool 31/10 2017 15:47

Kære Anders
Kan du ikke lige skrive hvilken uge i skal afsted og hvorhen, så har vi andre en chance for at vælge dette sted fra i den periode, jeg vil også anbefale at du prøver lidt off-pist en af de første dage, man kan komme på toppen med en helikopter og så springer man bare ud, erfaring unødvendig, indlæring med rigeligt mængder alkohol i blodet reducer indlæringstiden markant, dit spm under mig ikke, for der er flere der deler din opfattelse af det unødvendige at modtage undervisning, der er også flere der kommer hjem på langs, eller sørger for at andre kommer hjem på langs, husk at dine manglende evner ikke ansvarsfritager dig i henhold til straffeloven, eller civilretslig søgsmål. begge dele vil kunne blive aktuel såfrem du forvolder skade på andre

Betina Sabra 01/11 2017 14:32

Hej Anders.

Jools reaktion er nok kontant, men egentlig ganske berettiget.

Det kan aldrig blive et nederlag at være på skiskole. Det kan højst gøre dig til en god skiløber.

Jeg har stået på ski i 20 år, med 2-3 uger hver sæson, og jeg er på skiskole mindst en uge hver sæson.

Dine venner kan nok komme ned af pisterne, men de er næppe gode skiløbere, og de ski, man kører på nu om dage, gør, at man kan køre ganske hurtigt, uden at være en god skiløber, hvilket igen kan være ret farligt, både for dem selv, men desværre også for andre, uskyldige, skiløbere.
Sandsynligheden for at du kommer til skade kan derfor være ret stor.

Du kan godt prøve "de elektriske alper" i Glostrup. Det har mine børn gjort, da de var mindre. Det giver en fornemmelse af, hvordan det føles på ski. Men det eneste rigtige er at tilmelde sig en skiskole.

Claus Peter Nielsen 01/11 2017 15:00

Hej Igen !
Har fulgt med på tråden og er enig i Jools noget kontante udmelding selvom jeg svarede lidt mere diplomatisk første gang.
Tosser, som løber langt hurtigere end deres skievner rækker er til urimeligt stor fare for alle vi andre på pisten.
Skikarriere bør altid starte med professionel instruktion som vil være til gavn for begynderen og alle andre på bjerget.

Bente Nellemose 02/11 2017 01:03

Kære nybegynder.
Jeg vil give dig et rigtigt godt råd, book en privat lærer en time hver anden dag (eller hver dag hvis du har råd) du vil hurtigt lære rigtig meget og kan blive undervist på dit niveau uden spildtid.(der er usandsynlig meget ventetid på skiskoler hvor du skal vente de andre deltagere).
Jeg er god på ski men vælger ind imellem en time med ene undervisning for at få teknikken pudset lidt af og pengene er givet godt ud.
Jeg ønsker dig en herlig skiferien husk nu hjelmen.
Hilsen Bente

Arne 02/11 2017 16:53

Selvfølgelig skal du have undervisning på ski - af en instruktør som kan det. Alt andet er uansvarligt og spild af tid i din fremtidige skikarriere.Du skriver ikke meget om dine sportslige færdigheder. Før du tager af sted, kan du lære dig noget om balancen på et glat underlag. Løb på skøjter, inlinere eller rulleski. Hvis det er muligt, kan du tage en tur til Vallåsen og få de første erfaringer på ski. Det kan hjælpe dig, når du kommer til de "rigtige" pister, og møder din skiinstruktør. De dårlige vaner, du måske har tillært dig, skal han nok får taget fra dig igen.
God fornøjelse - den er bedst, når du får den rigtige teknik lært fra start.

Jan Spile 02/11 2017 20:44

Undervisning er et must, første gang du er afsted, og hvorfor egentlig ikke lære det rigtigt fra start af? Træning op til skiferien, er skøjteløb virkelig genialt, fordi man bruger mange af de samme muskelgrupper, der er god balance træning og man har den glidende fornemmelse. Alt alt for mange danskere springer skisskolen over, og de ser også ud derefter, til stor fare for alle andre på pisten.

Find tilbud på skirejser

Gå til toppen