Frankrig
Italien
Sverige
Østrig
Schweiz
Tyskland
Weekendski
Jacob Jensen 03/12 2007 19:06
Hej.
Jeg er blevet den lykkelige(forhåbenlig) ejer af et af et par Fischers RX8, og glæder mig til uge 3 i Canazei med masser af sne :-)
Mit spørgsmål er nu om der er noget der kan fortælle mig hvad det gør til forskel at jeg kan flytte mine bindinger 15% frem og tilbage.....
derudover har jeg en god ven der har købt et par salomon streetracer. han vejer 80 kg. Hvor meget skal bindingerne spændes, skalaen går fra 0 - 10. er det så bare 8 eller er det ikke så enkelt.
Håber på seriøse svar.
God skisæson til alle
MVH
Jacob Jensen
Thomas Jensen 03/12 2007 23:44
Sv: Flytte bindingerne +/- 15 % frem og tilbage.
Hej,
Uden at jeg ved det; vil jeg skyde på at tanken bag den nymodens feature er at man skal kunne kompensere for henholdsvis forvægt og bagvægt.
Og i mine øjne er det kun symptombehandling. Jeg ville sætte dem midt i som oprindeligt tiltænkt. Hvis man så døjer m. bagvægt (mere typisk end forvægt) bør opgaven være at komme frem i støvlen fremfor at fake vha bindingsplacering.
Skiløb bør foregå i badesandaler... mentalt i al fald. Man skal selv holde balancen og ikke hænge i støvlerne blot fordi det er muligt.
Mht. hvad bindingen skal stå på afhænger det lidt af hvorledes din kompis står på ski, hvor stærk han er, hvor hurtigt han kører og også lidt hvilket terræn han typisk kører i. En fætter på 100 kg som kører meget bløde sving på sine carvingski kan godt have bindingen sat lettere end en stærk hidsigprop på 70 kg. Der er forsk. bindingstests man selv kan udføre. (prøv at søg lidt på google efter dem) - dem kan han evt. udføre.
Personligt vejer jeg ca. det samme *host* - og mine pisteski står typisk på 7. Mine offpiste-ski (i offpisten vil man typisk nødigt tabe sin ski) står de på 2-3 mere. Skal jeg en dag tonse eksempelvis porte på blå is, bliver de også et nøk strammere.
Begyndere - eller meget forsigtige - bør have dem meget løst uanset deres vægt... idet de laver mange meget laaaangsomme styrt hvor der ikke kommer det store tryk på bindingen. Lige præcis den slags styrt som bliver dyre i hjemtransport efter 1.1. :)
vh
Thomas, http://alpeferie.dk/
Martin Iversen 04/12 2007 00:49
Sv: Flytte bindingerne +/- 15 % frem og tilbage.
hej hej.
Den med bindingens placering, har jeg fået den opfattelse. At man kan flytte den bagud, hvis man er så modig at køre offpiste på et par rx8. Da næsen ellers vil (dykke) i.
Og fremad hvis man har problemer med at dreje, eller for den sagt skyld gøre det lettere for den enkelte.
Udløseren på bindingen, siger de fleste skal være på 80-->8 -1 =7
Om ikke andet er det bedre at være på den sikre side.. kedeligt at vride knæet på en dum binding.
Jacob Bruun 04/12 2007 15:47
Sv: Flytte bindingerne +/- 15 % frem og tilbage.
Jeg går og kigger på RX8'eren. HVor købte du den hende og hvor meget måtte du slippe?
Jacob 05/12 2007 00:31
Sv: Flytte bindingerne +/- 15 % frem og tilbage.
Ved vægt og indstilling, kan jeg kun anbefale at lave den uløser test, som også kan findes her på sitet.
Det ville klart være det rigtige, da man ikke altid kan regne med at bindningerne er helt de samme på alle ski.
Anders Kristensen 05/12 2007 10:09
Sv: Flytte bindingerne +/- 15 % frem og tilbage.
Det er min erfaring at det er bedst at starte ud med bindinger der måske er strammet lidt i underkanten end hvad du synes. Falder de for let af, så stram dem lidt.
Man kan også følge et af de mange skemaer der findes til beregning af hvor meget dine bindinger skal strammes.
Du kan se et her:
http://coffee.sdsc.edu/rcw/din_setting/
----
Information Required
In order to correctly calculate the DIN setting for your ski bindings you will require the following information:
* Your body height
* Your body weight
* Your age
* Your skiing ability (or type of skier)
* The boot sole length of your ski boots
-----
Det kan måske give en idé til at starte ud med.