Frankrig
Italien
Sverige
Østrig
Schweiz
Tyskland
Weekendski
Hans kristensen 02/02 2004 20:37
Jeg har været ude at købe at par Lange CRL støvler. Jeg prøvede båede CRL 80 og CRL 90 hvilke er stort set indentiske men hvor 80 er lidt blødere (Flex 80) end 90´ern.
Nu har jeg absolute INGEN erfaring mht. hvad dette flex tal betyder da mine gamle støvler er mange år gamle og har ingen flex nr.
Er flex 90 ok til en over middel skiløber (6 år på ski) dog betemt ikke expert.
Vil 80 passe bedre, eller skal man ikke tage det flex tal for højtideligt. Jeg vil helst ikke stå med en støvle der er alt for stiv og forhindre mig i stort set alt andet end styrtløb.
Håber på lidt erfaringer inden for dette...flexible område. ;)
Mvh
Hans kristensen
L@sse 03/02 2004 10:10
Sv: Flex nr. 70 -80 - 90?
Hej Hans.
Som du sikkert ved (synes jeg at kunne læse af dit indlæg), så er flextallet et udtryk for hvor bøjelig støvlen er i det, om jeg kan kalde det det, fremadrettede arbejde. Altså hvor meget støvlen gi'r efter når du læner dig forover. Og som du også selv er inde på , så jo højre flex-tal jo stivere støvle.
Fordelen ved en stiv støvle er at du opnår en super kontakt til din ski. Mens at støvlen til gengæld bliver en del mindre komfortable. Men det ved du sikkert også. Så derfor: Her kommer det, som retfærdiggører dette indlæg.
Jeg har efterhånden prøvet en del forskellige støvler, da mine fødder er totalt umulige. Alt fra billige, men dog brugbare Munardi flex 60, henover Dalbello flex 60, Salomon flex 110 og nu til en Nordica flex 80. Og generelt vil jeg sige at havde det ikke været fordi inderforet på min Salomon var begyndt at smuldre efter 3 år (jeg må godt nok udvilke noget gevaldig surt fodsved??? ;-)), og efterlade blå mærker på skinnebenet, da skumgummistøtten forsvinder og plastskallen presser direkte på benet, så havde jeg nok bidt smerten over at støvlen er noget ukomfortable i mig hver den første dag i starten af en skiuge. For med det hælgreb og den herlige følelse af at skien, stort set reagere på en hvilken bevægelse du sender ned til foden. Det er svært at undvære, når du først har oplevet det. Til gengæld så har min nye Nordica Smarttech softboot en komfort, som gør at jeg bare smutter i støvlen og kører, og så tænker jeg ikke mere over støvlen før jeg tager den af om aftenen. Og det har jeg aldrig prøvet før, og det gør livet på pisten og til afterski lidt sjovere. Men på stejlere passager og i pukler, der savnede jeg min gamle X-Wave 10, mens jeg i lifterne og i dagens øvrige pauser, samt når der skulle vraltes frem og tilbage til bil/skibus nærmest følte mig flyvende.
Men noget af kontakten til skien er gået tabt ved tab af flex, er min nylig vundne erfaring. Og jeg vil sige at passede støvlen med flex 90 lige så godt som den med flex 80, så har du ihvertfald ikke begået en fejl ved at vælge højere flexnummer. Uanset om du er super sortpiste/offpiste type eller som du, har været afsted og er over middel løber. Du kan sagtens køre hygge med en støvle med højt flex-indeks. Du har bare lidt bedre kontakt til din ski og måske en anelse mere ondt i fusserne. Men det er i sidste ende et prioritetsspørgsmål. Optimalt ville være at få en komfortable støvle med flex 110 eller derover. Men jeg vil også gerne have en Porsche med 300+ heste under hjelmen, som går 20 km på en liter. Det findes ej heller pt. ;-)
Mine første støvler vil jeg slet ikke begynde at blande ind i billedet, for det var rene begynderstøvler, som ikke engang passede særligt godt. Men der er også på støvleområdet sket meget de sidste 7 år, siden jeg var afsted første gang. Men jeg tror nu nok at jeg med tiden vender mig til den lidt forringede kontakt, og ved at jeg allerede nu sætter pris på den komfort, som min nye softboot med lavere flex giver.
Held og lykke med de nye støvler og god tur på pisten
Lasse
Hans kristensen 03/02 2004 12:27
Sv: Flex nr. 70 -80 - 90?
Jag takker for det fine svar. Da 90 føles mindst ligeså behagelig som 80´ener holder jeg mig til 90´erne. læder mig til at prøve den om et par uger :)
Kan se at minie gamle støver vejer ca. 800 g mere! og er 5 cm længere end de nye støvler. det må sgu også give lidt komfort mæssigft i den rigtige retning.
Mvh
Hans
Jeppe 04/02 2004 04:21
Sv: Flex nr. 70 -80 - 90?
Hej Hans
Som Lasse skriver saa er komfort en stor del af hvad en stoevle skal byde paa. Men naar det er sagt saa er der mange andre ting som stoevlen ogsaa skal og det relaterer selvfoelgelig til skiloebet. Skiloeb er i bund og grund kraefter i bevaegelse og stoevlen sammen med skien udgoer det redskabet hvor med vi skal styre alle kraefterne. For igen at sammenligne det med biler saa kan vi tage affjedringen i en bil som et eksempel for stoevlen. Naar man vil vaelge om man vil have bloed eller haard affjedring saa er der en lang raekke kompromiser man skal vaelge imellem. Haard affjedring der giver god vejkontakt eller bloed affjedring der giver komfortabel koersel hvor de smaa ujaevnheder bliver taget i affjedringen. Samtidigt vil ikke alle fjedre virke ens under alle forhold. En bloed fjeder fra en tung bil vil virke haardere paa en let bil og det samme gaelder for skistoevlernes flex. Koerer man sin bil eller ski haardt og er god til det vil det ogsaa aendre paa hvor mange kraefter man ligger i fjedren.
Saa det korte af det lange er at der er mange faktorer der spiller ind. En generelt indtryk jeg har er dog at os danskere er gode til at koebe for stive stoevler. En for stiv stoevle vil til tider hindre os i at staa det mest hesigtsmaessige sted paa vores ski, men tit har blaere effekten en stor indflydelse paa dette. Skiloebere koeber til tider en worldcup model bare fordi det er den "bedste" og dyreste i programmet og indser ikke at de paa den maade haemmer deres skiloeb. Det kan vel sammenlignes med at man saetter en uerfaren chaufoer til at koere paris dakar i en formel 1 bil. Vedkommende kan ikke styre kraefterne og affjedringen er den helt forkerte til opgaven. Det samme for skiloebere, nybegyndere skal starte med noget udstyr de kan styre. Jo dygtigere de bliver jo mere tryk kan de faa opbygget ved at dreje skien og jo stivere skal stoevlen saa vaere.
Og det helt korte svar er: Hvis du er dygtig til at styre dine ski og derved ligger et stort pres paa dine stoevler og samtidigt kan presse badevaegten forholdvis hoejt op, skal du vaelge en stiv stoevle. Og omvendt.
Laeg maerke til at bare fordi man koerer staerkt er man ikke en god skiloeber. Balladen starter foerst naar man skal til at styre sine ski og derved sin hastighed hastighed.
Min erfaring med Lange stoevler er at med en flex 90 og 6 uger paa ski skal du nok veje mellem 75 og 90kg. Du kan vaere lidt lettere end dette hvis du koerer aggressivt og lidt tungere hvis du er mere til at slappe af paa pisten.
Jeg haaber at jeg ikke har forviret dig mere end jeg har hjulpet. Der er desvaerre endnu flere faktorer end der er skrevet om her men de er af mindre vigtighed.