Anders 04/02 2007 21:37

Er der nogen der kan fortælle mig lidt om flex i skistøvler??
Jeg har stået på ski ca 15 gange og kører alle pister med go stil og uden de store bekymringer, og vejer ca. 75 kg med alt udstyr..
Og jeg har lige købt mig et par Fischer X-thunder med flex 120, er det helt ude i skoven??
De er super lækre at have på og det var dem jeg blev anbefalet i nautic surf og ski..
Er der evt. noget der har erfaringer med støvlen??

Håber på svar
-Anders

Kommentarer:
Der er i alt 5 svar i denne forumtråd.

Morten 06/02 2007 16:13

Sv: Flex??

Hej Anders

Det med flexen på støvlen afhænget meget om hvordan man køre på ski.
Jo stiver støvle jo mere skal du frem på skien, det vil sige at du skal trykke skinde benet meget mere frem, det skal gøre "ondt" i skinde benene ment at en flex på 120 ikke er en hygge støvle,komfort er ikke så meget af da kraftoverførslen skal være præcis som muligt.
Jeg køre selv med en Atomic T11 med en flex 110 super støvle, jeg vejer 77kg og køre på stive ski.

Du kan læse mere om støvler/flex i SKINEWS fra surf og ski det er gratis.

Hilsen morten

Thomas Artmann Kristensen 16/01 2010 07:52

Jeg må erklære mig nogenlunde enig i de ovenstående kommentarer. Alligevel vil jeg tilføje at alt for mange ikke tænker over løberens vægt i forhold til flexindekset. Det resulterer i at alt for mange løbere kører i alt for stive støvler. Hvis du vælger din støvle for stiv bliver din stil statisk og hakkende i stedet for flydende, naturlig og dynamisk. Du blokerer simpelthen for al vertikal bevægelse (op/nedad bevægelse. Hvis du har et par ekstreme racingski så skal du selvfølgelig have nogle stive støvler men da du ikke er nogen sværvægter er det synd at vælge mere en 90-100.

Asbjørn Nissen 16/01 2010 10:10

Kan kun give Thomas ret. Alt for mange køber deres støvler og ski for stive. Det skader kun ens skiløb og man kommer til at ligne en amatør. Hvis man kun er afsted på ski en til to gange om året vil jeg på det kraftigste fraråde at køber en støvle med en flex over 100 medmindre, man vejer over 110 kg. Det er en underlig ting at folk tror de efter en 10 uger på ski pluselig er eksperter og bør bruge ekspert udstyr. I hvilken anden sport f.eks. fodbold ville man anse sig selv som ekspert når man spillede det en uge om året.

Gorgemuld 12/01 2010 15:45

Flex er det tryk der skal til inden støvlen giver efter.

Har du høj flex sådan som 120, vil skien svinge en del hurtigere.
Mens en støvle med blød flex vil svinge skiende lidt langsomere.

En høj flex vil samtidig sende alle slag fra underlaget op i skindebenet og ud i kroppen, hvor en blødere støvle vil give dig et mere komfortabelt skiløb.

Så hvilken flex du bruger skal afhænge af hvordan du kører.
Er du oppe på kanterne og fremme og angribe sneen bør du have høj flex.
Mens hvis du bare hygger dig med lidt stille og roligt hygge og vil nyde friheden er en lavere flex nok at foretrække.

Gorgemuld 17/01 2010 02:27

Jeg er selvfølgelig enig! Beklager at jeg ikke fik nævnt vægt som en faktor i forhold til flex. Desværre er det nok til dels enkelte sports forretningers fortjeneste at folk med 10 ugers skiløb bag sig, altså begyndere, kommer hjem med race ski.

Men der er også mange, blandt andet enkelte jeg har haft med på ture, som tror at overlevelse på de rød eller sort piste er at kører på den. Jeg har set folk rutche/skride ned af en rød og en sort uden nogen form for kantgreb med skiende. Dét er ikke at kunne kører på den sorte. Men det er det de bilder sige selv og andre ind, og ikke mindst ham der står og skal selge dem en ski efterfølgende..

En ærgerlig tendens, for som i nævner.. kommer de stakkels personer ikke videre i deres skiløb :(

Find tilbud på skirejser

Gå til toppen