Erfaring med ATOMIC livefit 130 fra 2014 ?

Lars Hansen 28/12 2015 11:49

Jeg har problemer med den ene støvle der i første omgang klemte over min ankel, fik den blokket, men det viste sig at være inderstøvlen der vulkede, fik ny inderstøvle som lavede samme nummer. Har nu fået ny model af inderstøvle fra den nye model, den virker imidlertid tykkere og nu er problemet flyttet ned om hele forfoden som bliver klemt . Er nu tilbudt at få støvlen blokket ud i forfoden ...... Har en bred fod, købte netop denne støvle pga af bredden.... Har I nogle erfaringer derude ? Har efterhånden brugt meget energi og tid på det og har endnu ikke fået en optimal støvle....

Kommentarer:
Der er i alt 4 svar i denne forumtråd.

Frederik 28/12 2015 18:42

Sv: Erfaring med ATOMIC livefit 130 fra 2014 ?

Mit råd: bid i det sure æble og få lavet et par nye støvler. Du kan godt forsøge, at få blokket dine støvler ud, det vil givetvis også afhjælpe problemet. Men du kan ligeså godt være forberedt på, at det måske ikke er løsningen, og hellere få lavet en ordentligt støvle nu, end bruge for lang tid i noget der ikke passer eller i værste fald kan ende med skader. Jeg har selv ødelagt mine skinneben for et par år siden fordi jeg stod i nogle forkerte støvler. Det har resulteret i, at min skinnebensbetændelse er blevet kronisk, og jeg kan ikke løbe en tur mere end 1-2 gange om ugen uden, at det kommer tilbage. Før i tiden har jeg trænet meget løb men det er altså fortid nu.

Der findes løsninger på dit problem. Hvis det virkeligt er noget du har døjet med vil jeg ikke tøve med, at smide pengene efter en specialtilpasset støvle - Strolz, eller Daleboot. Daleboot forhandles i Steep and Deep i Holte, Strolz tror jeg du skal til Alperne for, at finde.

Lars Hansen 28/12 2015 19:06

Tak for dit svar, håber alligevel at blokningen kan afhjælpe .... Hvad er det der gør at den støvle er så god ?

Frederik 28/12 2015 22:11

Der er mange flere ting der kan tilpasses i skallen sammenlignet med en konventionel skistøvle.

Det vigtigste er dog, at når du får lavet støvlerne, så er der en der ved hvad personen snakker om som kigger på dine fødder og spørger ind til eventuelle problemer du måtte have haft med tidligere støvler - det tager han eller hun så forbehold for når skallen konstrueres og senere når inderstøvlen tilpasses.

Faktisk er Daleboot ikke specielt dyrt når man overvejer, at man får en rimeligt stærk skal, en intuition, zipfit eller lignende liner (inderstøvle) og en custom sål (opvarmet og smeltet til din fods underside). Inderstøvlen i sig selv koster omkring 1200-2000 kr. og sålen lægger omkring 700-1200 kr. så det er en god skal + ca. 2000-3000 kroners 'extraudstyr' som man ikke få ved køb af en konventionel støvle. Hvis du skulle købe det ved siden af en tilsvarende konventionel støvle så ender du på omkring det samme - 5-6000 kr. Oveni dette så får du ihvertfald ved Daleboot også en 'livstidsgaranti' så du kan komme ind og få tilpasset støvlen igen og igen hvis den giver dig problemer.

Jan Spile 01/01 2016 20:05

Jeg må endnu engang give Fred ret, det lyder som om din støvle er forkert, og du må få lavet en som er specielt lavet til dig. Jeg har skrevet om det før her på hjemmesiden, men et godt råd kan ikke siges for tit. Jeg har mange års ski erfaring ca. 40, med mange uger på bagen, og har altid haft specielle fødder som havde det rigtigt svært i almindelige støvler. Så hvad jeg ikke har haft af vabler, og ømme tryk punkter i støvlen, er ikke værd at snakke om. Den første gode støvle jeg fik lavet, var i snow fun i Roskilde. Det var en foamet støvle, som havde en helt anden pas for end jeg tidligere var vant til. Den brugte jeg ca 6 år så kunne den ikke mere, så jeg prøvede derfor at gå tilbage til en moderne standard støvle som kunne varmes op og formes efter min fod. Desværre slet ikke samme pasform, og derfor heller ikke den samme føling med skien. Derfor fik jeg lavet endnu en foam støvle, og denne gang skulle det bare være det bedste, så det blev en Strolz. Den blev lavet i St Anton af en super dygtig boot fitter, og den er alle pengene værd. Den sidder super tight, uden der er nogen trykpunkter overhovedet, så den er også super behagelig. Jeg kender også Steep & Deep som Fred har nævnt, og selvom jeg ikke selv har prøvet Daleboots, så kender jeg Frank, Christian og Jesper som står i butikken, og de er meget seriøse ski nørder. Både Christian og Jesper er meget dygtige boot fittere, og Christian har taget en af de højeste uddannelser indenfor området. Gør det jeg tror aldrig du vil fortryde.

Find tilbud på skirejser

Gå til toppen