Frankrig
Italien
Sverige
Østrig
Schweiz
Tyskland
Weekendski
Rasmus B Larsen 10/01 2010 11:52
Hey ski-folks.
Jeg har besluttet at købe mit første par ski, da jeg nu ikke længere vokser fra dem på et år. Jeg har stået ca. en uge om året de sidste 7-8 år, så er ikke den vilde pro.
Jeg vil gerne have et par twintip ski.
Jeg har kigget lidt rundt på brugtmarkedet og har nu fået et ret godt tilbud på et par næsten sprit nye (brugt to timer) dynastar noing' but trouble ski 175 cm til 1500kr (med NX JIB bindinger). Jeg er lidt i tvivl om skien bliver for park orienteret for mig, nogle siger det er en 100% park-ski, andre at det er en rigtig udemærket all-mountain ski. what to believe?! Jeg vil nok komme til at stå 45% pist, 30% off-pist og 25%park. Med den parentes, at jeg tit leger rundt på små hop, kører baglængs og sårn på pisten. Jeg er heller ikke den vilde fart djævel på pukkelpisterne.
Der er også andre tilbud, bla. salomon 1080 foil og rossignol scratch
Ville være fedt hvis i kunne smide nogle kommentare..
Bjørn Husted 10/01 2010 15:42
Sv: dynastar nothing but trouble 07/08 som all-mountain let-øvet ski?
HEj Rasmus..
Twintip er kun lavet for en ting, at kunne køre baglæns og ikke andet... og hvis du tænker du vil i park er twintip en god ting, men til at andet er det lige meget..
Hvis du tænker du skal ud og stå med et par par ski skal du bare vide en ting -> første gang du køre på rails så er de ski FUCKED, og kan stort set ikke bruges til andet...
En ski bliver lavet til en ting og en ting alene, enten langrend, offpist, pist eller park, så glemt alt om en All mountain ski, da de stinker til alt andet en at se godt ud i baren. køb en ski som du vil bruge på pisten, park eller offpist og så lej nogle ski til det andet..
Tag fx. park ski, der bliver bindinger normalt center monteret og er gerne lige lidt kortere end en selv, hvor i mod offpist ski gerne er lidt højre end dig selv og bindinger er monteret ca. 10-15% længere tilbage på skien for at du kan bruge for-skien så meget så muligt..
Kenneth 10/01 2010 19:23
Hej Rasmus...men nok mest bjørn.
Man må jo sige at du er en ivrig debatør her på siden, og ikke holder dig tilbage for at bruge en lang række superlativer!
Jeg synes dog ikke at du har ret...at udtale sig om, at skiene kun er lavet til ét område, og at allmaountain "stinker", synes jeg er uoplyst, uintelligent og gammeldags.
Det er som at sige, "at alt der skal opfindes, er allerede blevet opfundet". Come on, den hopper du sgu da ikke selv på.
Man er sgu da ikke for klog, hvis man tror folk gider render op og ned af bjerget hele tiden for at skifte ski...alt efter hvad der lige byder sig af forhold.
Og hvis man er nød til at have en "banan-ski" for at kunne køre offpist, så vil jeg anbefale at man tager nogle flere enetimer i den loakle skiskole.
Den enkelte skimodel har naturligvis nogle tydelige fordele indenfor ét bestemt skifelt, men hvis man er en god skiløber med teknikken på plads, så kan man da bruge dem over det hele...med succes!...hvordan tror du eller man gjorde før i tiden.
Vælger man fx en Dynastar 4x4 eller en Bandit, så går man aldrig galt i byen.
Og ja, nu gik jeg Bjørn lidt på klingen, og jeg ved godt at du er klar på at give igen med den helt store "skistav", men er der grund til at bruge denne tråd til det.
All in all, Rasmus køb du dig bare et par gode allmountain-ski.
Mvh Kenneth
Søren Hjelholt 11/01 2010 13:08
Jeg er rimeligt enig med Kenneth.
Selvfølgelig er en ski der er bygget til hver ting at foretrække, men os non-pros der kører nogle få uger om året har ikke altid den luksus at kunne skifte ski hele tiden.
Ofte består en tur for mig af en god blanding af piste, off-piste og måske lidt park hvis jeg kommer forbi en på vejen, og jeg kan altså ikke køre med to sæt ekstra ski på ryggen.
En twintip er som Bjørn skriver bygget til at bl.a. at køre baglæns, hvilket jo er ganske underholdende også på pisten.
Og da du skriver at du også tager off-piste, hop osv. langs med pisten tror jeg at du kan få rigtigt meget sjov ud af en twintip.
Traditionelt set har twintip være bygget til park, og dermed relativt bløde, men efterhånden er der kommet mere og mere fokus på twintip der kan køre på pisten også. Jeg har ikke kørt Dynastars twintip, men har hørt godt om den fra flere sider, så med et godt tilbud ville jeg ikke være så nervøs for at købe den.
mvh.
Søren (Der selv kører twintip ski over hele bjerget)