Frankrig
Italien
Sverige
Østrig
Schweiz
Tyskland
Weekendski
Michael 07/01 2005 13:12
En racecarver er jo stivere end en almindelig carver. Men er svingradiusen væsentligt mindre? Og den er vel mildest talt noget hø i offpiste eller kompensere de ekstra cm i længden for det?
MVH. Michael.
niels 10/01 2005 07:10
Sv: Carvin versus Racecarver
Hej alle,
superinformative indlaeg, I alle er kommet med. Saa mit bidrag er af en lidt anden karakter...
Koerte en del med en skilaerer sidste aar (privattime) i offpisten i Soelden. Den ene dag koerte han paa superlange konkurrenceracecarvere (fordi han lige havde undervist i race), naeste dag paa 'rigtige' offpiste fatski...
Fra mit synspunkt var der absolut ingen forskel paa hans formaaen...
Da vi saa talte om det over frokosten siger han saa fuldstaendig toert paa oestrigsk-engelsk:
"Ze skis and ze boots are not so important. It is from ze boots and UP zat is important".... altsaa, skidt vaere med skiene, det er fra stoevlekanten og op, som taeller!!
... men naar det saa er sagt, indroemmede han da gerne, at det alt andet lige var nemmere med en fatski i offpisten...
Mvh Niels.
Michael 07/01 2005 13:13
Sv: Carvin versus Racecarver
he he der mangler vist lige et g i overskriften.
Anders 07/01 2005 15:22
Sv: Carvin versus Racecarver
Hej Michael
Som det ligger i ordret Race, er disse ski beregnet til at køres stærkt på præparerede pister. De ligger stabilt ved høj fart og klapre ikke ved snuden, som blødere ski har tendens til. Desværre vil det altid være en afvejning, idet det er umuligt at producere en ski som kan det hele. Jeg har selv haft en racecarver og denne var bestemt ingen fornøjelse i off-pisten, det kræver alt for meget arbejde (eller også er det bare min teknik). Rene Off-piste ski er som regel længere og væsentligt bredere end race ski. En optimal situation er naturligvis to par ski, men de færreste har råd eller behov. Derfor handler det om at finde en ski som passer bedst til ens løb og ønsker (vær realistisk). Hvis du gerne vil prøve kræfter med off-pisten, men samtidig have en ski som også er rimelig god på pisten, ville jeg ikke vælge en race ski, men gå efter en dyrere allround ski (når man taler ski er pris og kvalitet tæt forbundet), eksempelvis Rossinol's B2.
Den er ikke så hurtig og ej særlig god til is, men ellers er det en rigtig god ski.
Hilsen
Anders
Sophie B 07/01 2005 17:20
Sv: Carvin versus Racecarver
Hej Michael.
Jeg havde lejet et par race carvers sidste år, og der var jo ingen grænser for hvordan man bare kunne blæse derudaf på pisterne, men i off-piste var det ikke særlig sjovt - stiv og tung.
Som Anders skriver, så kan man ikke få det hele, find ud af hvad du synes er sjovt og lej evt. en anden type ski et par dage, hvis du får lyst til det "modsatte" (eller køb flere par).
Jeg har netop selv købt ski og har af ovenstående grunde landet lidt midt imellem (lav svingradius så man kan løbe små sving på pisterne og lidt ekstra længde til off-pisten). Men naturligvis ikke en ski der er 100 % optimal til nogen af delene...
Sophie
Sanne Larsen 07/01 2005 18:33
Sv: Carvin versus Racecarver
Hejsa
Ja...nu har jeg læst alle jeres indlæg og jeg må sige at jeg selv kører på Race carving (Atomic Beta Race Carv 9,12).
Det er en fornøjelse....suk. Jeg har stået på ski mange gange(25 gange) og jeg gik fra en tradiotionel slalomonski på 180 cm til en Race carving på 150 cm(Jeg er 166cm høj). Jeg bliver beundret af mange for min godt stil og teknik, så uden at blære mig så løber jeg rigtigt godt på ski.
Jeg har ikke fortrudt på noget tidspunkt, at jeg har valgt en race carving. Det er rigtigt at den er tung men med den helt rigtige teknik og god pist, så er det nok den fedeste fornemmelse jeg har oplevet på ski. Man drøner ned at pisten og laver store sving og mærker, at man nærmest bliver skudt ud at svinget....herligt ....herligt.
Jeg elsker at løbe på pukler og det er den helt kanon til.
Om en race carving er god eller dårlig i off-pist...tjjaaa..jeg har ikke de store problemer med det men i puddersne, som jeg ikke er særlig god til, da er skien nok lidt for tung.
Men hvor tit er man også så heldig at opleve pulversne!!!
Men alt andet lige, så har de fleste 1 eller 2 uger på ski om året, også vil jeg da også anbefale en ski som er god til alle former for skiløb. Især is oplever de fleste på deres ferier og det er rart at have en ski som kanter godt.
Det var mit bidrag.
Ski-hilsner fra Sanne ;-)
Jonas 08/01 2005 20:46
Sv: Carvin versus Racecarver
Hej Michael,
Som du sikkert ved er racecarver den stiveste form for ski, som der findes og derfor meget specialiseret til det du køber den til.
Racecarvere er inddelt i to katagorier:
En storslalom (svingradius er cirka over 19)og en specialslalom (svingradius cirka under 13). Storslalomski vil du købe ret lange mens specialslalomski cirka er 150-165 cm lange.
I de senere år er der også dukket andre typer af ski op på markedet. Hvis du kan håndtere en racecarver (det bør du spørge dig selv om du virkelige kan), men synes, at den bliver for specialiseret til enten små eller store sving, så kan du prøve en ski indenfor katagorien skiercross. Disse ski har som regel samme opbygning som racecarvere (ofte samme konstruktion som topracecarveren fra det pågældende mærke), men de fås med svingradius på 16-17 meter hvilket giver dem en mere all-round profil.
Skiercross fåes også lidt blødere, men så er det for mig at se bare en almindelig carvingski.
Hvis du løber meget i off-pisten, så ønsker du ikke en ligeså hård ski - for du skal arbejde for meget med den for at få den til at svinge og den vil heller ikke være bred nok og dermed ikke flyde ovenpå.
Så hvis off-pisten er et krav, så er allmountainski måske en idé. En allmountain er som navnet siger en ski, som du kan stå på over hele bjerget. Den er ikke bedst til nogen af disciplinerne, men god til det hele.
En interessant ski er Monster fra Head som har vundet utallige præmier i alverdens skitest rundt om i verden og fås med bredde fra 70 mm på midten af skien til 105. Desto højere et tal desto mindre all-round profil men desto bedre i off-pisten.
Jeg kan varmt anbefale at bruge lidt til på www.newgear.dk og www.skiportal.dk, for at lade dig inspirere til skivalg.
God fornøjelse