Frankrig
Italien
Sverige
Østrig
Schweiz
Tyskland
Weekendski
Erik 11/11 2014 20:48
Jeg har været på ski de sidste 15 år, 1 uge pr år, og vil gerne have egne ski, da jeg kun er på ski en gang om året vil jeg heller ikke ofre alverden, og overvejer derfor brugte. Mit spørgsmål er til et par jeg har fundet på dba, vil i anbefale at købe dem. Skiene er "K2 Aftershock" str. 181 fra 2012 og brugt 1 uge i følge sælger. Jeg er 183 cm høj og vejer ca 88 kg, kører næsten kun piste med store sving.
Michael Schultz 20/11 2014 19:01
Sv: Brugte ski
Så hvis jeg vejer 85 kg, er lettere øvet og bedst kan lide at køre hurtig fuld skrue på pist, hvilken type ski skal jeg så vælge?
Asbjørn Nissen 21/11 2014 08:53
Henrik har ret angående breden på skien. Desuden kan man ikke købe ski udfra skiløberens højde. Skien er blind og kan ikke se hvor høj man er. Det den reagerer på er vægten så man bør købe ski udfra sin vægt.
Asbjørn Nissen 21/11 2014 09:03
http://www.freeride.se/valj-ratt-langd-pa-dina-alpina-skidor/
Jeg har vedhæftet en beregner den står desværre på svensk men er nogenlunde.
Desværre tager den ikke hensyn til individuel kørerstil men det vil en beregner aldrig kunne. f.eks. står jeg altid på lidt kortere ski end foreskrevet og har lidt kortere stave end jeg burde da det passer bedst til men kører stil.
Jool 22/11 2014 09:50
Hej
Jeg skiftede først på sæsonen 13/14 fra Fischer RX8 PRO som er 62 mm på midten, som var min piste ski til Atomic - Nomad Blackeye TI som er en ski til hele bjerget 81 mm på midten, rocker/tip, jeg kører 75 % piste og resten i ruffen/bjerget, mine ny ski giver mig en stor glæde ved at løbe hele dagen, Lidt mindre kantgreb på is, men det kompenser jeg bare ved at sætte farten ned, men når pisterne er ved at være lidt opkørt hen af dagen så kører jeg stærkere på de nye ski grundet rocker og de 81 mm på midten, så fremover vil jeg aldrig købe ski der er under 80 mm på midten, de slider på kræfterne, efterlader dig træt sidst på dagen, øger risikoen for uheld, giver de kræfter til at komme ordentlig fra kant til kant også når dagen er ved at være slut.
mine nye ski er 7 cm længere end de gamle, en del blødere og noget tungere
jeg vil anbefale at købe ski som ikke er for smalle
Thomas Bay 25/11 2014 07:56
fuld skrue på pisten????
Nordica fire arrow 84 edt...... formel 1 på ski
Tina 29/11 2014 20:45
Michael Schultz- Let øvet og fuld gas på pisten! Dårlig kombination. Pas på dig selv OG ikke mindst andre. Fantastisk skisæson til alle :-)
Michael Schultz 29/11 2014 23:19
@ Tina: Jeg passer altid på andre og kunne aldrig finde på at køre max hastighed uden oversigt på pisten. Kommer der andre øver jeg bare noget andet.
Jeg har 21 dage på ski a ca. 9 timer per dag, herunder 3 timers undervisning per dag.
Om jeg passer på mig selv er vel mit eget ansvar. Jeg elsker fart, er god til at falde, stiller bindingerne en smule løst og har indtil videre en toppart på 83 km/t (på lejeski ;-)
Og også god skiferie til dig og husk nu at passe på dig selv og køre ude i siden ikke, så du ikke er i vejen med fare for andre. ;-)
Michael Schultz 29/11 2014 23:21
...og Tina så skal du altså lidt ned i knæene, ikke den der Bambi-stil. ;-)
Asbjørn Nissen 30/11 2014 00:22
Jeg ved ikke hvor jeg skal begynde.....
Der er ingen og jeg skriver ingen forskel på lejeski og dem man selv køber. de klart hurtigste ski jeg har stået på var lejeski en slalom ski gs fra atomic. Lejer man premium ski får man top modellerne. Jeg kender ikke Tina og har ikke set hende på et par ski, men 400 dage på ski er meget!!! For en dansker. Jeg har to sæsoner som skilærer hvor jeg stod på ski hver dag + jeg har været afsted hvert år fra barns ben og er endnu ikke på 400 skidage. Det godt med undervisning Michael det er den bedste måde at blive bedre på. Personligt hyrer jeg stadigt selv engang imellem en skilærer til at pudse formen af. Fortsæt med det!!!
Asbjørn Nissen 30/11 2014 00:25
Jeg ville have skrevet 500 ved mig selv, men kan ikke slette mit indlæg så her er rettelsen
Tina 01/12 2014 15:09
@Michael. Det er flot at du kan afkode min stil ud fra et billed af 3 skiløbere som står stille i siden af pisten. Du fortsætter bare med at komme med gode råd :-D
Carsten Hansen 11/11 2014 22:12
Hej Erik
Har set på skiene, de er radius 17 meter , fint til storslalom sving. Længden er også i orden. Du må prøve trykke på spændet i skiene, for at vurdere egenskaberne. K2 plejer at bygge gode ski.
Så også et par Dynastar Pro rider til 800'- de er bredere, de har meget fine køre egenskaber.
Carsten
Lise Steffensen 12/11 2014 15:43
Jeg har sådan et sæt (168cm dog) og de performer rigtig godt, MEN det er en all mountain ski med vægt på off-piste. Det er et ret godt tilbud - hvis jeg ikke husker galt var udsalgsprisen i dk dengang jeg købte 6500.
Kantgrebet og stivheden er fin men rockeren gør skovlen en smule ustabil ved (meget)høj fart og trampolin effekten er meget begrænset. Den kan presses til at være aggressiv, men er pisten hård og velprepararet er det stadig min slalomcarver som er favoritten.
Det er suverænt den bedste all mountain jeg har testet på pisten (har også testet pro rideren og det er bestemt ikke en pisteski), men hvis du aldrig kan forestille dig at ville udenfor pisten ville jeg klart vælge en storslalomski (smallere med samme svingradius) til dit formål. Hvis du derimod vil have en allroundski som pløjer gennem alt og stadig giver mulighed for at udvikle sig teknisk og køre gode sving i alle forhold er K2'en klart en god mulighed.
Bindingen kan i øvrigt justeres rigtig meget så det er ret praktisk da den passer fra min lille str 38 til min fars str 45.
Henrik 13/11 2014 16:11
Efter hvad jeg kan se er de 86 mm under foden. Hvis du udelukkende går efter at køre på pisten forstår jeg ikke hvorfor du går efter så bred en ski. Jo breddere en ski er jo langtsommere reagerer den fra kant til kant, og er sværer at lægge på kant på hård pistesne. Hvis du derimod køre meget i opkørt sne har en bred ski en bedre bæreevne på grund af en større overflade (ved samme længde). Hvis du spørger mig er den alt for bred, minimum 1 cm for bred.
Michael Schultz 17/11 2014 18:32
Længde af ski: Tommelfingerregelen siger højde på skiløber minus 10-15 cm. (Princippet er at jo længere skien bliver jo sværere er den at løbe på og jo mere rutine kræver den)
Badkarma 19/11 2014 11:13
I dette tilfælde hvor skien er med rocker anbefales den op til 10cm længere end normalt (snuden af skien har ikke kontakt med sneen mens skien belastes) og man bør ikke købe en all mountain ski for kort hvis man vil have fornøjelse af bæreevnen, men det er så afgjort ikke nogen begynderski da den ikke sådan lige er til at tvinge rundt, men er man komfortabel med at tage lange sving på kanten er den faktisk meget nem at have med at gøre.
Det er noget sludder med at det afhænger af højden, skien ved ikke hvor høj du er men derimod hvor tung du er :-)
K2 Skien kan du sikkert sagtens køre på, men hvis man kun kører på pisten findes der bedre udstyr til pengene.