Skisæsonens sidste store udsalg: Spar op til 25%

Børn på ski

Sine 29/12 2005 10:10

Jeg har en datter på knap 3 år, der skal ud og prøve og stå på ski for første gang. Vi tager derfor til Sverige en weekend i januar, for at se om hun synes det er sjovt.

Jeg har masser af gode ideer til at lege med hende i sneen, men jeg har ikke helt styr på hvordan jeg skal takle en tallerkenlift med et barn? Jeg går ikke ud fra hun kan klare det alene, men hvordan kører jeg som mor med lift sammen med mit barn?

Håber der er andre med børn der har nogle erfaringer de kan øse af.

Kommentarer:
Der er i alt 10 svar i denne forumtråd.

JB 29/12 2005 12:31

Sv: Børn på ski

Hej Sine,

Vi havde sidste år vores ældste datter med på ski for første gang. Hun fyldte 3 år d. 5 marts og vi var afsted i uge 7.

Både min bedre halvdel og jeg er erfarne skiløbere og kunne uden problemer have hende stående mellem vores ben/ski med liftstangen ved siden/over hendes hoved. Tina er 164cm. høj og det kan ingen problemer.

Victoria, min datter, synes i øvrigt at det var rigtig sjovt og taler meget om at hun skal afsted på skiferie igen i år.

Husk at det skal være en leg. Vi brugte mere tid på at lege, drikke, spise etc. end at stå på ski. Det kan godt betale sig, for til jul ønskede hun sig en sort hjelm, der skulle være ligesom mors.

Jonas 29/12 2005 20:43

Skiskole... væk fra mor og far! :-)

j 29/12 2005 23:21

Børn på 3 år er for små til at stå på ski, i dette tilfælde nok mere forældrenes ambition end børnes behov - vent til barnet er 5 år gammel og lad det forgå på en skiskole.

Jannik 30/12 2005 01:25

Jeg er støtter det forrige indlæg.

Jeg har været en sæson i østrig som instruktør, hvor jeg havde disse små størrelser, og det er ren leg og toilet besøg. I den alder, er barnet ikke istand til at koordinere flere bevægelser og forhold.
Så ambitionen om at ungen kan stå på ski efter en uge, er ikke mulig, selvfølgelig kan der være tilfælde hvor det lykkes, men ikke generelt set.

M.h.t. problematikken om at køre i tallerkenlift, så kan det godt være svært både at placer barnet, og tallerkene mellem benene, men igen det er ikke umuligt.
Et alternativ, kunne være at barnet bruger den voksene person's stav, som en tallerken. Således, at man kører med liften på traditionel vis, med barnet hængende efter på ens skistav.

Jannik

Jannik 30/12 2005 01:27

Jeg glemte lige muligheden, ved at benytte en kælk til transporten i træklifterne.

M.v.h.

Jannik

JB 30/12 2005 09:31

Enig med Jonas - væk fra far og mor ! Men

Vores datter var ikke ret gammel. Ikke gammel nok til at vi ville have hende på skiskole. Det var heller ikke målet med turen, at hun skulle lære at stå på ski. Målet var en familieferietur, hvor vi skulle have det sjovt.

Det ændre dog ikke ved, at hun syntes at sneen, legen, solskinet, kælketurerne, de grillede pølser, snemanden vi byggede, skiløbet, poolen på hotellet etc. var vildt sjovt.

Hun har en opfattelse af, at skiferie er noget rart, hvor vi har tid til at lege og have det sjovt. Det kunne sammenlignes med en tur i Lalandia. Vi trives bare bedre i et hvidt "miljø" :-)

Som jeg læser Sines indlæg, er det det samme hun har planlagt for deres datter. En hyggeweekendtur til Sverige og ikke 1. etape på datterens skikarriere!

Sine 30/12 2005 10:08

Som du siger JB så er vi lige præcis indstillet på at lege med vores datter og at det hele selvfølgelig skal foregå på hendes præmisser.

Som det ser ud lige nu er hun fuldkommen pjattet med sne og taler selv meget om at stå på ski - selvom hun ikke rigtig ved hvad det er.

Jeg er helt enig i at børn ikke skal lære at stå på ski af deres forældre og hun skal selvfølgelig også på skiskole når hun bliver større. Men lige nu drejer det sig kun om at have det sjovt med at par ski spændt på fødderne.

Sattack 30/12 2005 10:55

Hej Sine,
Min søn havde 2 års fødselsdag igår. Uge 9 tager vi på ski og det er både min / vores og hans egen intention, at han skal prøve det. Min datter som nu er 7, startede da hun var ca. 2 ½.

I begge tilfælde handler det om, som nogle har skrevet, at lege sig til erfaringen, UANSET alder !!. Hvis han / hun ikke gider og hellere vil kælke så gør vi det - eller spiser - eller lege hjemme - eller ..

Jeg kører selv med Victor mellem mine ben og har ingen problemer med tallerken lifter som altid er ved børnebakkerne.

Som nogle også har skrevet er det bedst at sende dem i skiskole, hvilket vi har gjort med Cecilie på 7. Når forældre er i nærheden agere børn helt anderledes, så bliv væk og nyd hvor stor selvtillid de har fået efter kort tid.

Og som du selv er lidt inde på, så læg ambitionerne for børnene væk, og fokuser mere på selv at blive bedre :o)

God sne
/ Aage

Michael H 30/12 2005 20:53

Vi havde smaddergode erfaringer med at invitere noget familie med som ikke stod på ski, så var der nogen ungerne kendte som gad lege med dem mens vi ræsede. Og så kælkede vi og legede ind imellem. Derved vænnedes de til miljøet og f.ex. i Avoriaz hvor der er børnelifte, tog de selv liften tidligt.

Jonas 31/12 2005 15:52

Selvfølgelig skal det ikke være ambitionen, at børn i den alder skal lære at stå på ski.
Det er heller ikke meningen med skiskole for så små børn. Det handler om leg og ikke andet.

Grunden til, at jeg mener at børn skal være væk fra forældre er, at børn ofte bliver pylrede når mor og far er med. Når børn er på egen hånd med kyndige voksne, så kan de pludselig en masse og har det sjovt.

Desuden er det kun få timer at børn har energi og synes det er sjovt - bagefter hedder det varm kakao og hygge.

Find tilbud på skirejser

Gå til toppen