Billig skiferie !?

Anders 10/12 2003 11:47

Hejsa allesammen..

Er der nogle der har kendskab til en måde hvorpå jeg og min kammerat kan komme billig på skiferie? Det behøver ikke være i uge 7, og hvis der er nogle der har erfaringer med weekendski hører jeg også gerne!

På forhånd mange tak :)

\Anders

Kommentarer:
Der er i alt 8 svar i denne forumtråd.

Rasmus Skov Jensen 10/12 2003 14:12

Sv: Billig skiferie !?

Hej Anders

Du kan jo evt. prøve at kigge i restpladserne her på siden:
http://skisport.dk/rejser/?rest=1 eller linket via forsiden.

Mvh.
Skisport.dk, Rasmus

L@sse 11/12 2003 13:14

Hej Anders.

Alt er relativt. Nogle vil mene at 5000 kr for en uge er relativt billigt, mens andre synes det er vildt meget. (selvom det vel nok er lige i normalområdet for en uge med bus, lift og måske lidt leje excl. forplejning)

Så for at indkredse det lidt nærmere så må du nok hoste op med et maks. beløb og hvad det i givet fald skal inkludere. Skileje, forplejning, transportform m.m.

Generelt kan man sige:
Jo flere, jo billigere.
Jo tidligere/senere, jo billigere. Dog ikke nytår.
Jo mere ukendt, jo billigere. De store touriststeder koster mere generelt. Mens der findes perler rundt omkring, som ikke koster halvt så meget. Eksempel: Predazzo vs. Canazei. Selvom der kun er omkring 40 km imellem (så vidt jeg husker).

Og så er der jo selvfølgelig som Rasmus skriver restpladserne, men det kræver så at man lige kan tage afsted i den uge det måtte være billigt. Og de senere år synes jeg ikke jeg har set så mange "supertilbud", som man ikke kan gøre billigere selv ved lidt planlægning. Jeg tror rejsebureauerne har justeret sig nærmest optimalt og lander med relativt få restpladser i forhold til for 5 år siden (har dog ikke fakta herpå. Er kun en fornemmelse).

Vi er nogle stykker, som tager afsted en gang eller to årligt. Og gør det som oftest i egen bil. I år går turen til Livigno i uge 3 med Best travel. Og der kan vi bo på hotel i dbl. værelse med liftkort til 6 dage og halvpension for 3100.- pr person. At vi ikke bor lige ud til pister/lifter er til at leve med når man har bil med. Til de 3100.- kommer så transport. Og der regner vi med omkring 500.- pr. person og så yderligere 500 til forplejning i øvrigt (vi er ikke gigantiske afterski-drikkere nogle af os på den tur). Så 4100 er budgettet pro persona.

Ligeledes tager vi afsted i uge 12 til Marilleva i Italien. Dog med en anden besætning, men igen i bil. Og her kommer det til at koste nogenlunde det samme, bortset fra at vi har lejligheder og selv står for forplejning. Var vi flyttet 48 km til Madonna di C i samme område, havde opholdet kostet mindst 1000 kr. mere, alene på grund af navnet. Men det bliver altså de samme pister vi kommer ud på. :-)

Men for omkring 4000-4500.- kan man altså ved at køre selv, og så kigge lidt på priserne for de forskellige områder og så vælge destination derudfra, altså komme afsted med det meste incl. Og så endda selv vælge hvor turen går til og hvornår, fremfor at skulle være bundet af restpladstilbud. Hvis man altså bruger lidt tid på det. Om det er billigt? Tja...det er som skrevet relativt. ;-) Og det går sikkert også at finde noget tilsvarende i restpladsafdelingen, så det er bare at holde øje, hvis budgettet ikke er til den forkromede løsning og man kan tage afsted med kort varsel. Held og lykke og god tur!

Mange venlige hilsner fra
Lasse

Anders 11/12 2003 13:29

Hej Rasmus og Lasse - og mange tak for de fyldstgørende indlæg.

Jeg har siddet og set på tilbud de seneste par dage, efter at have rekvireret ca. 15 kataloger.. Jeg har selv været afsted ca. 8 gange, men det har altid været med den på at "det søger du lige for" - og så har jeg tilmeldt mig derigennem. I år tænker jeg bare, at det kan da ikke passe at man ikke kan finde noget billigere.

Sidste år var jeg med Viby Ungdomsrejser, og det gik egentlig rigtig godt.. vi havde en fed tur til Zillertal og prisen på ca. 3000 incl. ½ pension, buskørsel og liftkort synes jeg var meget fin.

I år vil jeg som sagt gerne til enten Italien eller Frankring med en kammerat, og vi begge sagtens kan tage fri en uge pynser vi lidt på at vente til uge 12-13, altså midt/sidst i Marts. Nogle der har erfaringer med at rejse så sent?

Livigno står også øverst på min ønskeseddel, men som du selv siger Lasse, så er dette sted et meget populært sted, og jeg synes også prisen er derefter. Budgettet er ikke stort, og vi vil gerne med bus, da ingen af os er så heldige at eje en bil. Det optimale vil jo selvfølgelig være at bo i en ferielejlighed med forplejning en spytklat fra liften, men jeg ved at dette ikke er realistik.

Endnu engang tak for svaret, og jeg håber stadig lidt på at finde den billige skiferie jeg efterlyser :)

\Anders

L@sse 11/12 2003 16:14

Hej Anders.

3000 er godt nok meget ok, for nævnte "pakke". Det bliver svært at gøre bedre. Livigno er super, og i uge 12-14 stykker kan du sagtens tage dertil. Igen er højde som oftest nøgleordet. Og Livigno i 1800 meter er ret snesikker helt frem i april måned.

Der er masser rejsebureauer, som har ture til Livigno. Og på det tidspunkt du nævner skulle der altså nok være nogle restpladser at gå efter. Så det gælder om at have is i maven. Men 3000 bliver svært at gøre efter. Umiddelbart er DanSki et af de steder jeg ville anbefale, da de har mulighed for bus, halvpension og liftkort i Livigno. Men tjek selv deres hjemmeside, for priser mm.

Så....held og lotto. Og der er god tid til at spare sammen i frem til marts. Mor og far må bare undvære julegaver i år. Det forstår de helt sikkert....ikke. ;-)

Hygge fra
Lasse

jacob 17/12 2003 13:32

Book evt. hytten på nettet, hvor den danske rejsebureau margin nogle gange kan springes over.

http://www.holidaychalet.com/

Der er flere andre, hvis i søger på "chalet" eller "appartment+rent" på google !!

NSE 22/12 2003 18:39

Hej,
Det er klart billigst selv at arrangerer skiferien, hvis man altså planlægger at kører selv eller tage flyet. Når man har fundet destinationer, kilkker man ind på destinationens hjemmeside og booker liftkort og lejlighed/hotel og på den måde er der nemt sparet flere tusinde kroner.
Ellers er der fx. www.kronerejser.dk, de har et godt tilbud til Isola2000 i Frankrig incl. fly, lejlighed, skibus fra Nice til Isola for 1995,- pr. person, og de rejser hver lørdag i januar måned. Det er ihvertfald dejligt nemt på ski indenfor 4-5timer, istedet for en træls bustur, der efter min mening er det værste ved at tage på skiferie.

Jonas 02/01 2004 14:35

Hvor mange dage drejer den kronerejse-tur sig om?

Anders 03/01 2004 11:41

Uge 12-13 er som regel OK tidspunkter at tage afsted.
Det er lidt varmere og kræver at du tager til nogle af de områder, hvor skiområdet ligger højt, det kunne eksempelvis være Tignes, Les 2 Alpes.

Har været afsted et par gange i påsken, der ofte ligger senere end uge 12-13 og der har været perfekte forhold.
På dette tidspunkt kan du ofte også være hledig at føn-vinden slår til. Kort fortalt et vejrfænomen, der når den komme giver super meget lækker dybsne.

Find tilbud på skirejser

Gå til toppen