🔥 BLACK FRIDAY: Nye tilbud lige nu 🔥

Anwärter - Kaprun 2010

Christian 05/10 2010 17:24

Hej allesammen,

ved ikke om det er det rigtige sted jeg poster indlægget, men her er det så:)

Jeg har tilmeldt mig Anwärter kurset i Kaprun i slutningen af november. Jeg har fået arbejde i maria alm for en hel sæson. Det jeg gerne ville høre var nogle erfaringer fra kurset i kaprun. nogle ting man skal være ekstra opmærksom på og lign.

Ydremere vil jeg gerne bare have af vide jeres oplevelser på kurset. jeg har læst hvad de har skrevet på deres hjemmeside, men det er også fint at få andres meninger :)

Christian

Kommentarer:
Der er i alt 8 svar i denne forumtråd.

Sabine 07/10 2010 17:08

Sv: Anwärter - Kaprun 2010

Hej Christian.
Velbekom :)

Altså jeg vil sige at de snakker lidt hurtigt, men synes man forstår det meste :) De bruger meget diasshow så der er mange billeder og eftersom du har kørt på ski før, så forstår du meget af det når du ser bilederne i sammenhæng med undervisningen og det meste af teorien lærer i så på pisten dagen efter. Såe :)

Det første år var alt jo selvfølgelig nyt og man skulle sættes ind i en masse ting, men når jeg sådan tænker tilbage gik det egentlig meget hurtigt og så havde jeg nogle super søde kollegaer som var rigtig gode til at hjælpe og de ville gerne snakke engelsk for at vi ikke snakkede forbi hinanden.

Jamen erfaringer, man får jo hurtigt en rutine i hvilken rækkefølge du lærer børnene de forskellige ting. Og du finder hurtigt ud af hvornår du kan presse dit hold og om der er nogle man skal tage ekstra hånd om.

Og jeg vil bare sige, det du lærer på anwärter er super til hvordan du starter med børn i Kinderland og sådan, men når du så kommer ud på din skiskole og ser de 'gamle' skiinstruktører undervise et hold, kan du hurtigt se hvad du måske ikke vil få brugt så meget i forhold til noget andet.
F.eks lærer du en masse opvarmnings lege til børnene, dem brugte jeg den allerførste gang i Kinderland, men derefter gjorde jeg ikke, børnene vil meget heller ud og prøve deres ski, så det er bare noget de skal lærer dig så du har det, men nogle ting vil du helt klart bruge mere end andre :) Men det er sjovt, for under anwärter de første dage, der skal man bare opfører sig som et barn, og bare slå sig løs :) Hehe .

Ja, tror det var hvad jeg lige kunne komme i tanke om, men skriv endelig igen hvis der er mere du vil vide :)

- Sabine

Kol 13/10 2010 15:04

hej

hvad koster et sådan kursus, hvor melder man sig til og skal man til eksamen ??? håber i kan hjælpe mig med mine spm.

Maja Kjeldsen 24/10 2010 12:01

Hej Christian

Jeg tog kurset i 2008 og havde en vildt fed oplevelse med det!
Kunne nærmest ikke noget tysk da jeg tog derned, men havde heldigvis en instruktør, der gerne forklarede flere gange, med forskellige tyske ord og ville også gerne oversætte til engelsk en gang imellem. Men du skal gøre noget ud af at for stå det på tysk, for det er det du kommer til at bruge mest!
Da vi skulle tage teoriprøven stod den på tysk på den ene side og engelsk på den anden, det var klart en fordel:) Men den tyske side var nemmest at forstå, fordi man nu kendte alle fagordene på tysk og ikke engelsk.
Mit bedste råd er at spørge sin instruktør om forklaring når der er noget du ikke forstår!
Teori kan være noget så svært når nogen taler med dialekt, der var meget jeg ikke forstod, men alt hvad du skal bruge står i den mappe du får, så læs godt på det.

Du kan godt glæde dig! Er faktisk lidt misundelig, ville nemlig gerne gøre det igen, det er så fed en oplevelse og man føler virkleig man bliver et helt nyt menneske på ski. Bare vær forberedt på at lære alt forfra og kør så røven ud af bukserne;)

skal selv tilbringe min 3. vinter i Zell am see i år, så hvis du gerne vil vide noget om Kaprun/Zell am see så send mig en mail på majakjeldsen89@hotmail.com

hilsen maja

ps. eat yellow snow, it could be Jack Daniels!
pps. lær dansen til lasso sangen, uddannelsen er ikke seriøs hele tiden..

Christian 14/10 2010 18:48

-kol, jeg har lavet et budget, og tror det endte med 10 kilo for mad, rejse og kurset.

-sabine, sidste år da du var afsted, fik du så en østrigsk bank med deres kort, eller brugte du dit danske kredit kort?

Sabine 06/10 2010 16:18

Hej Christian!

Jeg tog anwärter sidste vinter i Kaprun. Mine "erfaringer" er at du bare skal sørge for at hører efter, for eftersom det hele er på tysk kan det godt gå stærkt og de venter altså ikke på at alle er med.

Men vil ikke sige der er noget du skal være opmærksom på som sådan, bare tag det stille og roligt og gøre hvad de siger, for man skal absolut ikke tro man kan kører på ski når man kommer derned, for efter skiintruktørenes mening, så kan du i hvert fald ikke :)

Altså ved ikke hvor meget du har hørt fra andre rundt omkring der har taget kurset, men jeg hørte meget "negativt" inden jeg skulle afsted om at det bare var mega hårdt osv, men gider man bare hører efter og følge med, så synes jeg ikke det var noget problem. Og mit tysk var ikke det allerbedste da jeg tog afsted, men man finder som oftest nogle man kan snakke sammen med bagefter teorien og snakke det igennem så alle er med.
Håber du kan bruge det, eller må du spørge :)

- Sabine

Christian 06/10 2010 18:06

hej Sabine,

Tak for dit hurtige svar.

Det som jeg er mest bange for er det tyske, at de snakker for stærkt og bruger vendinger som man ikke kender, og derved ikke frostår dem. Men en god ide som du skriver at gå samme et par stykker efter teorien og tale om den.

Jeg har egentlig ikke rigtig hørt noget om kurset. De personer jeg kender, som har en skiinstruktør uddannelse, har taget den danske. Det var derfor jeg lavede indlægget.

Hvordan var det så at være skiinstruktør det første år? Hvilke erfaringer har du gjort dig?

Christian

Christian 25/10 2010 19:50

Hej Maja,

tak for dit svar.

glæder mig super meget. Teorien er jeg også rigtig bange for at jeg ikke forstår deres dialekt.

hvad mener du med at lære alt forfra?

Christian

ps. hvordan er dansen til lasso sangen? og hvad er lasso sangen?

Maja 25/10 2010 20:37

Hej Igen

Du behøver ikke at være bange, du skal nok finde ud af det, det gjorde jeg i hvert fald, og der er en masse du kan spørge og snakke med det om. Desuden er teoriprøven med 4 valgmuligheder til alle spørgsmål, så du skal ikke forklare dig ud af noget, og nogle af de andre valgmuligheder er desideret åndsvage. fx. hvad skal du have i din første hjælpstaske?
1. læbestift, pudder og forbinding.
2.ipod, plaster, og gummihandsker.
3. forbinding, plaster og "metalisk" termotæppe.
4. blyant, papir og metalisk varmetæppe.
så kan du jo præve at gætte;-)
Nogen af dem er så lidt nogen sværere nogen, fordi der er to muligheder der er realistiske, men så vælger du bare den du føler mest for, og så skal det nok gå.

Med at lære alt forfra mener jeg, først lærer du at køre ligeud(shuss), så lærer du at bremse(pflug), så lærer du at dreje først til den ene side og så den anden(kurven)! Du lærer det så på en måde så du også kan lære det fra dig. Det kan godt være lidt kedeligt i længden, men lav en masse sjov og spas(så får du gode karaktere) der er jo børneskiskole, det skal ikke kun være seriøst;-)

Lasso sangen er en afterski sang som er meget kendt, søg på den på U tube, den hedder også Cowboy und indianer. Min gruppe fik lov til at danse den foran resten af uddannelses-folkene en af de sidste dage, hvor vi skulle lave noget, der minder lidt om den sidste dag i skiskolen hvor man får medajler osv.
Hvis du kan finde det, ville en tysk børnesang(med dans/fagter) også være rigtig godt at kunne da man skal kunne lave opvarmning med børnene. man lære et par på uddannelsen, men hvis man kan lave en der ikke er set før, når man bliver sat til at stå for opvarmning, vil jeg tro det giver lidt plusser hos instruktøren..

Det blev da vist en lidt lang smøre!!!
God fornøjelse med det.
Maja

Find tilbud på skirejser

Gå til toppen