Januarudsalg: Spar op til 25% på skibriller⛷️

Anbefaling af twintip offpist 70/30 park'ish

Rune Andersen 05/01 2011 16:02

Hejsa.

Jeg er på udkig efter den helt rette twin tip ski. Jeg har i et par dage kørt på en Coreupt TJ PRO model, der er en fantastisk park ski. Men da den desværre blev stjålet på min skitur, har jeg tænkt lidt over, om det egentlig er den rigtige ski for mig. Og jo mere jeg tænker over det, jo mere finder jeg ud af, at det, jeg leder efter ikke primært er en park ski. Jeg elsker at køre på pisterne og backcountry, og til dette fandt jeg, at jeg ved bare en smule iset underlag havde meget svære betingelser på park skien.

Derfor leder jeg efter en ski med ca. 70/30 orientering mod off-pisten ift. parken, men som samtidig er habil i sin carvingevne. Har kigget på nogle forskellige, og der er nok noget ala 145/125/138 jeg er på udkig efter. Herved får jeg opløft i den tykke sne, samtidig med, at jeg kan klare mig på pisten og i parken.

Jeg har selv kigget på K2 Obsethed, som ud fra beskrivelsen ser ud til at være genial til dette formål. Men er der andre ski, jeg også bør tage med i betragtningen? Håbet er at få en ski jeg i lang tid kan bruge til det hele, og som derfor er solid - og jeg har kun hørt godt om K2.

Men jeg bliver gerne klogere - så hvad anbefaler du?

Mvh.
Rune

Kommentarer:
Der er i alt 9 svar i denne forumtråd.

Martin Schøber 08/01 2011 20:55

Sv: Anbefaling af twintip offpist 70/30 park'ish

Hej igen

Til dine behov er jeg enig i at du bør kigge på All-mountain skiene. De er lidt smallere og højst sandsynligt en del bedre i parken end f.eks. K2 Obsethed. Jeg tror at Kung Fujas ville være et godt køb, da den både fungerer i pudder og park. Samtidigt har den Camber under foden, hvilket gør at den også sagtens kan bruges til at lave nogle gode carving sving.

Med venlig hilsen

Martin

Rune Andersen 09/01 2011 21:10

Hej alle.

Tak for svarene. Jeg er lige nu ved at prøve at anskaffe mig et par Kung Fujas efter at have kigget nogle forskellige modeller igennem. Er godt sikker på, at den vil passe godt til mine behov og holde i lang tid.

Tak for hjælpen :-)

Rune Andersen 09/01 2011 21:18

Tror i øvrigt jeg kan få dem til en god pris (i alt ca. 4500 kr.) med en Salomon STH14 binding. Kan I bekræfte, at dette vil være en god pris? :-)

Martin Schøber 09/01 2011 21:46

Hej

Jeg har kunnet finde dem for 4700 kr med en marker griffon schizofrantic binding. Så jeg synes det er en rigtig god pris du kan købe dem for.
God fornøjelse med skiene.

Med venlig hilsen

Martin

Kim Dahm Hansen 05/01 2011 21:46

Hej Rune

Jeg vil gerne give min mening til kende omkring dit skikøb.
Jeg vil mene du tager munden lidt for fuld, hvis du vil have en ski der er
145/125/138 det er ihvertfald en ren offpiste ski. kik hellere på nogle allmauntainski der er omkring 85-105 på midten, de kører fint på pisten men har også noget opløft i offpisten, de er mere alsidige, da du skriver du kører 70/30. Skiene jeg anbefaler neden under er måske 50/50.
Jeg vil mere mene du skulle kikke efter en Line prophet 90, eller en line prophet 100, måske en k2 kung fujas.
Disse ski skulle kunne bruges over hele bjerget, og er for den gode habile skiløber.

mvh

kim

Martin Schøber 06/01 2011 14:45

Hej Rune.

Jeg må give Kim ret i at de dimensioner du nævner giver dig en ren offpistski. Flere af dem er dog designet til også at kunne bruges til tricks, men en så stor ski vil altid være utroligt tung, sammenlignet med den parkski du har prøvet. Mht. K2 Obsethed, har jeg selv lige haft mulighed for at modellen, godt nok 2 sæsoner gamle. Men bestemmer du dig for en backcountry ski som også skal fungere på pisten er denne et utroligt godt valg. Den er fantastisk at køre stærkt på og er du en god skiløber, vil den gøre præcist som du beder den om. Jeg ved dog ikke, hvordan den fungerer i parken, men som nævnt tidligere vil ski af denne størrelse have sine begrænsninger i parken

og lige en sidste personlig kommentar, så synes jeg du skal købe den bedste backcountry ski du kan finde. Der er ingen følelse som at blæse ned gennem pudderet på en fed ski. Og så er det ikke så vigtigt, hvordan den fungerer på pistetransport fra et powderrun til det næste.

Med venlig hilsen

Martin

Rune Andersen 07/01 2011 18:34

Hej begge to.

Tak for jeres inputs. Jeg kan selvfølgelig godt se nu, at de bredder jeg selv slyngede ud er lidt for meget orienterede mod off-pisten.

Som udgangspunkt ville en ski, der er perfekt til powder være ideel, da det jo uden tvivl er det sjoveste man kan lave - men jeg tror mit problem lidt består i, at jeg aldrig helt kan vide mig sikker på, at de steder jeg tager hen at stå på ski har ny, dyb sne. Derudover står man jo altid sammen med nogle kammerater, der ikke altid er lige interesserede i at køre offpist.

Umiddelbart ligger mit valg mellem nr. 1 og to i de to kategorier (hhv. K2s Obsethed, Armadas JJ og Kung Fujas / Bridge). Da jeg også synes det kunne være sjovt at lege lidt i parken, tror jeg lidt, at jeg går efter all mountain ski - men nu bliver jeg sgu også lidt i tvivl.

Hvor stor forskel er der på de to kategorier?

Kim Dahm Hansen 07/01 2011 20:42

Hej Rune

Jeg ved k2 Obsethed er blevet lidt bredere end sidste år, jeg kørte på modellen fra forrige år i les Menuires sidste år, den var super i offpisten men stod også godt fast på pisten, jeg ved så ikke hvordan den er nu, hvor den er blevet breddere.

Jeg kan ikke udtale mig om at køre i parken, der kommer jeg ikke, men plejer twintip ikke at være en lidt blødere ski.
Jeg tror da kung fujas eller noget i den dur vil være et ok køb.

Claus 07/01 2011 22:08

Hej Rune

Du kunne også kigge nærmere på et par Shogun´s fra Salomon. Tror de vil passe meget godt til dit behov. Det er en ski som er 101mm under foden, samt har den lidt rocker og twintip. Det er en lidt stivere ski, end mange af de andre i samme kategori, som gør at den er stabil i høj fart på pisten.

Jeg er selv en glad ejer af et par Salomon Shogun´s og fordelingen af mit skiløb minder meget om dit, dog ikke helt så meget i parken. De er fede i offpisten med rigeligt af løft, samt smidighed til turer mellem træerne. Da jeg købte er par shogun's, var jeg lidt nervøs omkring hvordan de ville være på pisten, men blev meget overrasket over hvor gode og sjove de er på pisten. Jeg er overhovedet ikke nogen park hund, men syntes de fungere fint til at tage et par små kickers engang imellem.

Det er altid svært at vælge imellem alle de mange forskellige ski, samt er det jo også forskelligt hvad man synes om. Håber at mit indlæg har hjulpet dig lidt.

Find tilbud på skirejser

Gå til toppen